Loading...

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک شکلی از گیربکس دستی است که در حال حاضر بسیار پیچیده و گران است و با افزودن برخی سنسورها و مدارهای الکترونیکی به تجهیزات پیچیده‌تری تبدیل می‌شود. این قطعات اضافه‌شده قطعاتی هستند که برای گیربکس لازم است تا سرعت را به‌طور خودکار تشخیص دهد و دنده را به‌طور خودکار تعویض کند.
تعمیر گیربکس اتوماتیک با توجه به نوع گیربکس انجام می‌شود. فرایند تعمیر گیربکس اتوماتیک چندمرحله‌ای است، هر مرحله نیازمند دانش فنی و ابزار خاصی است که تنها در مراکز معتبر و توسط تکنسین‌های آموزش‌دیده و متخصص قابل انجام هستند.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

رایج‌ترین نوع گیربکس اتوماتیک از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می‌کند. این دستگاه یک مبدل گشتاور یا کلاچ مایع را با مجموعه دنده ترکیب می‌کند که محدوده دنده موردنظر را برای خودرو فراهم می‌کند. مبدل گشتاور موتور را به گیربکس متصل می‌کند و با مایع هیدرولیک نیرو را به دنده‌ها منتقل می‌کند.
این دستگاه جایگزین یک کلاچ اصطکاکی دستی می‌شود و به خودرو اجازه می‌دهد بدون توقف متوقف شود. هنگامی‌که موتور نیرو را به پمپ مبدل گشتاور منتقل می‌کند، پمپ این نیرو را به روغن انتقال تبدیل می‌کند که توربین مبدل گشتاور را به حرکت درمی‌آورد.
این دستگاه قدرت سیال را افزایش می‌دهد و قدرت بیشتری را به توربین برمی‌گرداند و یک چرخش نیروی گردابی ایجاد می‌کند که توربین و محور مرکزی متصل را می‌چرخاند. نیروی ایجادشده توسط این چرخش سپس از شفت به اولین مجموعه دنده سیاره‌ای گیربکس اتوماتیک منتقل می‌شود.
این نوع گیربکس دارای سیستمی است که به‌عنوان کنترل هیدرولیک شناخته می‌شود. روغن گیربکس توسط یک پمپ روغن تحت‌فشار قرار می‌گیرد که می‌تواند بسته به‌سرعت خودرو، دور لاستیک در دقیقه و سایر عوامل، سرعت را تغییر دهد.
پمپ دنده بین مجموعه دنده سیاره‌ای و مبدل گشتاور قرار دارد، جایی که روغن انتقال را از یک مخزن می‌کشد و آن را تحت‌فشار قرار می‌دهد. ورودی پمپ مستقیماً به محفظه مبدل گشتاور می‌رسد که به صفحه انعطاف‌پذیر موتور متصل است. اگر موتور روشن نباشد، گیربکس فشار روغن موردنیاز برای کار را ندارد و بنابراین خودرو نمی‌تواند راه‌اندازی شود.
دنده سیاره‌ای یک سیستم مکانیکی است که در آن چرخ‌دنده‌ها با مجموعه‌ای از تسمه‌ها و کلاچ‌ها به هم متصل می‌شوند. هنگامی‌که راننده دنده را عوض می‌کند، تسمه‌ها یک‌دنده را ثابت نگه می‌دارند و دنده دیگری را می‌چرخانند تا گشتاور را از موتور منتقل کرده و دنده را کم یا زیاد کند.
چرخ‌دنده‌های مختلف گاهی اوقات به‌عنوان چرخ‌دنده خورشیدی، چرخ‌دنده حلقه و چرخ‌دنده سیاره‌ای نامیده می‌شود. چیدمان چرخ‌دنده‌ها تعیین می‌کند که چه مقدار نیرو در هنگام تعویض از یک‌دنده به دنده دیگر و به‌قطار محرکه وسیله نقلیه جریان می‌یابد.
 

چرخ‌دنده‌های گیربکس اتوماتیک

دنده‌های گیربکس اتوماتیک شامل موارد زیر است:
وقتی وسیله نقلیه خود را به حالت رانندگی تغییر می‌دهید، همه دنده‌های جلو موجود را روشن کنید. این بدان معنی است که گیربکس می‌تواند در صورت لزوم بین کل محدوده دنده خود حرکت کند. گیربکس‌های شش سرعتِ اتوماتیک رایج‌ترین تعداد دنده‌ها هستند، اما خودروهای قدیمی‌تر و کامپکت‌های سطح ابتدایی ممکن است همچنان چهار یا پنج گیربکس اتوماتیک داشته باشند.
دنده سوم یا گیربکس را در دنده سوم مسدود می‌کند و یا آن را به نسبت‌های دنده اول، دوم و سوم محدود می‌کند. این قدرت و کشش لازم برای رفتن به سربالایی یا سرازیری یا کشیدن قایق، RV یا تریلر را فراهم می‌کند. هنگامی‌که موتور به تعداد دور مشخصی در دقیقه (RPM) می‌رسد، اکثر خودروها به‌طور خودکار به دنده سوم تغییر می‌کنند تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری شود.
دنده دوم یا گیربکس را در دنده دوم مسدود می‌کند یا آن را به نسبت دنده اول و دوم محدود می‌کند. این تجهیزات برای سواری در سربالایی و سراشیبی در شرایط لغزنده و همچنین سواری در یخ، برف و سایر شرایط آب و هوایی بد ایده آل است.
دنده اول زمانی استفاده می‌شود که بخواهید گیربکس را در دنده اول قفل کنید. بااین‌حال، برخی از خودروها به‌طور خودکار این دنده را خاموش می‌کنند تا از موتور در سرعت خاصی محافظت کنند. این دنده مانند دنده دوم و سوم برای بکسل کردن، بالا یا پایین رفتن از تپه‌ها و هنگام رانندگی در شرایط لغزنده و یخبندان بهترین است.
 

انواع گیربکس اتوماتیک

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در ابتدا باید نوع گیربکس به‌کاررفته در خودرو مشخص شود، درست است که گیربکس‌های اتوماتیک ساختار مشابه و یکسانی دارند اما در بین مدل‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد که در زمان تعمیر گیربکس اهمیت پیدا می‌کند. برخی موارد مانند عدم وجود صفحه دیسک در تمام گیربکس‌های اتوماتیک یکسان است، موارد دیگر مانند نوع دنده، کارایی چرخ‌دنده‌ها میزان روغن گیربکس و نوع روغن گیربکس مواردی است که در بین گیربکس‌های مختلف متفاوت است.
در اصل، پنج نوع گیربکس اتوماتیک وجود دارد:
گیربکس اتوماتیک خودکار
گیربکس CVT متغیر پیوسته
گیربکس دو کلاچه
 گیربکس دنده مستقیم
گیربکس تیپترونیک
  1. گیربکس اتوماتیک خودکار
بیرونی‌ترین قسمت مبدل گشتاور دارای چرخ لنگر است که به موتور متصل است. این فلایویل کل سازه را می‌چرخاند. چرخش باعث می‌شود که پمپ با سرعت‌بالا سیال را به بیرون براند. این سیال باعث چرخش توربین می‌شود. سیال به چرخش در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت ادامه می‌دهد که در دو بخش از هم جداشده‌اند و با کمک یک استاتور در وسط به چرخش خود ادامه می‌دهند. توربین به شفت متصل است که به بقیه سیستم متصل می‌شود.
پمپ و توربین دارای رنده‌هایی در داخل خود هستند، در صورت نیاز سوراخ‌هایی دارند و این سوراخ‌ها به حرکت کمک می‌کنند. در پمپ، سیال دریکی از سوراخ‌ها می‌رود و سپس با سرعتی که موتور در حال چرخش است خارج می‌شود و برای مورد توربین، سیال به داخل سوراخ رفته و توربین را با سرعتی که سیال توربین در جهت مخالف می‌چرخد ​​و درنتیجه گشتاوری را که مایع حمل می‌کند جذب می‌کند. پس‌ازاینکه سیال تقریباً بدون انرژی باقی ماند به سمت استاتور می‌رود که آن را به سمت پمپ هل می‌دهد. سپس انرژی به سیستم چرخ‌دنده منتقل می‌شود.
مزایا: معمولاً یک گزینه ارزان‌قیمت است
معایب: می‌تواند آهسته و تند باشد
گیربکس دستی اتوماتیک که به‌عنوان گیربکس دستی رباتیک یا بدون کلاچ نیز شناخته می‌شود، عملکرد استاندارد گیربکس پنج یا شش سرعتِ دستی خودرو را دارد، اما کار پای راننده و پدال کلاچ با یک واحد کنترل الکترونیکی جایگزین می‌شود.
اگر به یک خودروی اتوماتیک نیاز دارید و چیز بزرگی نمی‌خواهید بسیار عالی است، اما نکات منفی دفترچه‌های راهنمای خودکار این است که می‌توانند نسبتاً کم‌هوش باشند هم در تعویض دنده کند هستند و هم در عملکردشان تند. به‌این‌ترتیب، ما تمایلی به توصیه آن‌ها نداریم.
قبل از ظهور گیربکس دوکلاچه، کتابچه راهنمای خودکار در خودروهای اسپورت (به‌ویژه فراری)، که درآن‌واحدهای کنترلی برای تعویض دنده در میلی‌ثانیه اصلاح می‌شدند، برای تأثیرات زیادی استفاده می‌شد. باوجوداین، استفاده از آن‌ها به‌ویژه در سرعت‌های شهری سخت بود.
  1. گیربکس متغیر پیوسته (CVT)
با استفاده از تسمه یا قرقره به‌جای چرخ‌دنده‌های فولادی سنتی، یک گیربکس متغیر پیوسته امکان تعویض بدون درز دنده را با نسبت‌های مختلف بسته به‌سرعت موتور یا RPM می‌دهد. این امکان حداکثر بهره‌وری و شتاب مداوم را فراهم می‌کند که برای مصرف سوخت مفید است. بااین‌حال، صدای موتور می‌تواند بلند باشد.
گیربکس متغیر پیوسته (CVT) منحصربه‌فردترین گیربکس بدون کلاچ در مقایسه با سایر گیربکس‌های ذکرشده در بالا است. توجه داشته باشید، این بهترین نیست، فقط منحصربه‌فردترین است،، یک واحد CVT هیچ دنده دیگری ندارد.
به‌طورمعمول، تعداد دنده‌ها در گیربکس اتوماتیک، که به‌عنوان سرعت نیز شناخته می‌شود، دارای تعداد محدودی از نسبت‌های دنده است که در هر دنده توزیع‌شده است. بنابراین، برای رفتن سریع‌تر، باید از یک نقطه عبور کنید. از طرف دیگر CVT دارای دنده خاصی است که در تمام شرایط رانندگی متغیر است و می‌توان آن را به‌راحتی در یک محدوده پیوسته از نسبت دنده‌های مؤثر تغییر داد.
این به شما امکان می‌دهد تا بر اساس عملکرد دریچه گاز خود، دور موتور یا RPM را برای شتاب یا کاهش سرعت کنترل کنید. گیربکس CVT نیز عمدتاً در خودروهای دوچرخ مخصوصاً اسکوترها استفاده می‌شود که شتاب و ترمز در آن‌ها کلیدی است. برخی از خودروها برای آسان‌تر کردن کار برای رانندگان، دست و پارو می‌کنند.
  1. گیربکس دوکلاچه (DCT)
ترکیبی از گیربکس اتوماتیک و دستی، یک گیربکس دوکلاچه فاقد مبدل گشتاور است. در عوض، از دو شفت مجزا با کلاچ مخصوص خود برای تعویض دنده، یکی برای دنده‌های فرد و دیگری برای دنده‌های زوج استفاده می‌کند. تعویض دنده به دنده‌های بالاتر و پایین‌تر بدون درز است، اما می‌تواند سروصدا داشته باشد و پس از سایش تقریباً تعویض شود. DCT یک گیربکس خشک است که هرگز نیازی به تعویض مایع گیربکس توسط راننده ندارد. کلاچ‌ها را خشک می‌کند و درنهایت کیفیت اصطکاکی خود را از بین می‌برد.
گیربکس دو کلاچه (DCT) بر اساس اصول مشابه AMT کار می‌کند، اما همان‌طور که از نام آن پیداست، یک گیربکس DCT به‌جای یک کلاچ از دو کلاچ استفاده می‌کند. هرکدام برای مجموعه دنده‌های زوج و فرد، که کارآمدتر از AMT است.
به زبان ساده، یک گیربکس DCT بیشتر شبیه دو گیربکس دستی است که در یک محفظه واحد قرار دارند. این کار به این صورت است: یک کلاچ در یک‌دنده با شماره فرد قرار دارد درحالی‌که رایانه کار می‌کند که در مرحله بعدی به کدام دنده شماره زوج نیاز دارید. کلاچ دوم آماده است تا آن دنده را درگیر کند و به‌سادگی کلاچ‌ها را در زمان مناسب جابجا کند.
مانند هر گیربکس اتوماتیک استاندارد، یک واحد DCT نیز دارای یک انتخاب‌گر ساده دنده P، R، N و D و بدون پدال کلاچ است. به‌طور مستقل تعویض می‌شود یا می‌توان آن را به‌صورت دستی با استفاده از یک اهرم تعویض دنده یا یک دروازه جداگانه روی گیربکس کنترل کرد.
مزایا: تغییر صاف و سریع؛ کنترل دستی را ارائه می‌دهد
معایب: می‌تواند یک گزینه گران‌قیمت باشد. گاهی اوقات در رانندگی با سرعت کم گرفتار می‌شوند
گیربکس‌های DSG (فولکس‌واگن)، DCT (بی ام و)، PDK (پورشه)، گیربکس‌های دوکلاچه یا دوکلاچه که بانام‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند، تازه‌واردی به بازار خودروهای جدید هستند که برای اولین بار در اوایل دهه 2000 در آئودی TT ظاهر شدند.
همان‌طور که از نام آن پیداست، این گیربکس دارای دو کلاچ است که یک کامپیوتر از یک کلاچ آزاد برای درگیر کردن دنده‌ای استفاده می‌کند که فکر می‌کند بعداً به آن نیاز خواهید داشت. این باعث می‌شود تعویض دنده بی‌نهایت نرم‌تر و سریع‌تر از یکدستی خودکار معمولی و بدون جریمه سوخت سنتی مبدل گشتاور خودکار باشد.
تطبیق‌پذیری آن‌ها چنین است، آن‌ها اکنون در همه‌چیز از هاچ بک‌های کوچک مانند فولکس‌واگن پولو و آئودی A1 گرفته تا خودروهای اسپورت شارژی مانند پورشه 911 استفاده می‌شوند.
کلاچ‌های دوقلو اتوماتیک معمولاً بسیار خوب هستند، اگرچه اغلب می‌توانند به بالاترین دنده موجود تغییر جهت دهند. به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که به‌شتاب ناگهانی از سرعت‌های پایین‌تر نیاز داشته باشید، این می‌تواند منجر به تأخیر جزئی در کاهش دنده شود. اگر می‌خواهید کنترل خود را به دست بگیرید، گیربکس‌های کلاچ دوقلو به تعویض دنده‌های دستی بسیار واکنش نشان می‌دهند - به همین دلیل محبوبیت آن‌ها در خودروهای اسپرت است.
  1. DSG (گیربکس دنده مستقیم)
با استفاده از تنظیمات مشابه با یک گیربکس دوکلاچه، یک گیربکس تعویض مستقیم (DSG) از دو کلاچ استفاده می‌کند که به‌طور متناوب در تعویض دنده‌ها جدا می‌شوند. این تنظیمات تعویض سریع و شتاب نرم‌تر را ارائه می‌دهد. سیستم‌های مدرن نیز بهره‌وری سوختی را ارائه می‌دهند که از گیربکس‌های دستی پیشی می‌گیرد. یک سیستم DSG یک گیربکس مرطوب است، بنابراین تا زمانی که مایع به‌طور مرتب تعویض شود، انتظار چندین دهه خدمات را دارید.
تکنسین‌های گیربکس اتوماتیک واجد شرایط ما با استفاده از اطلاعات باکیفیت به‌دست‌آمده توسط سیستم‌های عیب‌یابی خودرو، انواع تعمیرات گیربکس اتوماتیک ازجمله تعمیر، بازسازی و تعویض تمامی گیربکس‌های اتوماتیک ازجمله جدیدترین گیربکس DSG را انجام می‌دهند.
مزایا: فوق‌العاده صاف. کارآمد
معایب: دور موتور (و سروصدا) را تحت شتاب شدید افزایش می‌دهد. تجربه رانندگی ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید
CVT یک جعبه‌دنده نیست، زیرا ضریب دنده ثابتی ندارد. در عوض، موتور و چرخ‌ها معمولاً از طریق دو مخروط با یک تسمه بین آن‌ها به هم متصل می‌شوند (اگرچه تغییرات متفاوتی وجود دارد). با شتاب دادن، مخروط‌ها حرکت می‌کنند - موقعیت کمربند و متعاقباً چرخ‌دنده را تنظیم می‌کنند.
گیربکس‌های CVT به دلیل کارایی خود ارزشمند هستند. ازآنجایی‌که آن‌ها می‌توانند به‌طور دقیق و بی‌نهایت نسبت دنده را تنظیم کنند، موتور را می‌توان در کارآمدترین دور در دقیقه برای وضعیت رانندگی نگه داشت. آن‌ها معمولاً در مدل‌های هیبریدی مانند تویوتا پریوس و تویوتا RAV4 SUV یافت می‌شوند.
بدون وقفه در انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها، CVT ها بسیار روان هستند. بااین‌حال، اصلاح آن‌ها در هنگام شتاب گیری قابل لغو است، زیرا آن‌ها تمایل دارند موتورها را در دورهای بالا نگه‌دارند تا بیشترین قدرت را داشته باشند. این می‌تواند منجر به صدای ناهنجار موتور در کابین شود، به‌خصوص اگر موتوری که با آن جفت می‌شود فوق‌العاده قدرتمند نباشد.
  1. گیربکس تیپترونیک
گیربکس تیپ ترونیک که معمولاً در خودروهای پرفورمنس یا اسپرت گرا استفاده می‌شود و همچنین به‌عنوان "مانوماتیک" شناخته می‌شود، در دهه 90 توسط پورشه پیشگام بود. عملکرد آن مشابه گیربکس دستی است، اما از مبدل گشتاور به‌جای پدال کلاچ استفاده می‌کند. گزینه‌ای برای تعویض اتوماتیک و گزینه‌ای برای راننده برای لغو حالت اتوماتیک برای انتخاب دستی دنده‌ها وجود دارد. یک ویژگی ایمنی داخلی وجود دارد که از آسیب رساندن راننده به گیربکس در هنگام کاهش دنده جلوگیری می‌کند.
خنثی لزوماً یک چرخ‌دنده نیست. این حالتی است که هیچ دنده‌ای روی وسیله نقلیه درگیر نباشد. در گیربکس اتوماتیک، چرخ‌ها مستقل از پدال گاز به چرخش خود ادامه می‌دهند، بنابراین خودرو به حرکت خود ادامه می‌دهد.
سایر انواع گیربکس‌های اتوماتیک:
مزایا: به همان اندازه که صاف می‌شود. بسیار ساده برای کار
معایب: فقط در خودروهای برقی موجود است
ویژگی‌های منحصربه‌فرد موتورهای الکتریکی به این معنی است که گیربکس‌های تک سرعتِ در خودروهای الکتریکی رایج است.
در یک موتور احتراقی سنتی، دنده‌ها باید برای تولید حداکثر گشتاور (قدرت کشش) با نگه‌داشتن آن در دور بهینه (دور در دقیقه) استفاده شوند. درحالی‌که یک موتور الکتریکی بدون توجه به‌سرعت که در آن می‌چرخد ​​حداکثر گشتاور را ارائه می‌دهد.
ازآنجایی‌که یک موتور الکتریکی دارای قطعات متحرک بسیار کمتری نسبت به یک موتور احتراقی است، حداکثر دور در دقیقه آن نیز بسیار بالاتر است. این، همراه با گشتاور، به این معنی است که اکثر خودروهای الکتریکی می‌توانند با یک‌دنده قدرت کافی تولید کنند.
گیربکس‌های تک سرعتِ برای خودروهای الکتریکی در طیف قیمتی، از هاچ بک‌های جمع‌وجور مانند Mini Electric و Vauxhall Corsa e تا شاسی بلندهای بزرگ مانند Skoda Enyaq iV نصب می‌شوند. خودروهای برقی با عملکرد بالا مانند پورشه تایکان و آئودی etron GT اغلب از یک گیربکس اتوماتیک دو سرعتِ استفاده می‌کنند، اگرچه تجربه از روی صندلی رانندگی یکسان است.
مبدل گشتاور اتوماتیک
مزایا: بسیار صاف؛ کنترل دستی اغلب در دسترس است
معایب: مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای دستی قابل‌مقایسه دارد. نمی‌تواند با گیربکس دوکلاچه برای سرعت تعویض دنده مطابقت داشته باشد
اگر تابه‌حال یک ماشین قدیمی با گیربکس اتوماتیک رانده‌اید، احتمالاً یک گیربکس مبدل گشتاور بوده است.
این شناخته‌شده‌ترین فناوری گیربکس اتوماتیک است و به دلیل نرمی آن همچنان انتخاب ارجح برای خودروهای لوکس است. در بهترین مدل‌ها، تعویض دنده‌ها به سمت بالا و پایین تقریباً نامحسوس است.
به‌جای اینکه چرخ خودرو موتور شما به کلاچ وصل شود (همان‌طور که در خودروهای دستی می‌شود)، مبدل گشتاور برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها به مایع هیدرولیک متکی است.
با توجه به این عدم اتصال فیزیکی، آن‌ها می‌توانند در انتقال نیروی موتور به جاده کارایی کمتری داشته باشند. بسته به مدل، بنابراین می‌تواند نسبت به یکدستی مقرون‌به‌صرفه باشد (ما در تمام بررسی‌های مستقل خودرو خود اطلاعات عمیقی در مورد بهره‌وری سوخت ارائه می‌کنیم).
بااین‌حال، آن‌ها برای رانندگی آرام عالی هستند، و برخی از مدل‌ها امکان کنترل دستی تعویض دنده رادارند - یا از طریق خود دسته‌دنده یا با استفاده از پدال‌های نصب‌شده در پشت فرمان. گیربکس مبدل گشتاور را در BMW سری 5 و اکثر مرسدس بنزها خواهید یافت.
گیربکس اتوماتیک (AT) یک سیستم انتقال است که در آن انتخاب نسبت دنده مناسب توسط وسیله نقلیه یک فرآیند خودکار است که توسط پدال گاز و ترمز انجام می‌شود. شفت پایه، شفت اصلی و شفت کلاچ با چیدمان قطار دنده موازی با چیدمان قطار دنده اپی سیکلیک یا خورشیدی و سیاره‌ای و همچنین کلاچ دستی قطار برقی دستی با کلاچ جفت شده آبی یا مبدل گشتاور جایگزین می‌شود.
جایگزین‌های گیربکس اتوماتیک سنتی: CVT یا DSG
گیربکس‌های CVT از دهه 1960 در خودروها در دسترس بوده‌اند، و اگرچه فناوری به‌طور چشمگیری تغییر کرده است، این اصل همچنان ثابت است. به‌جای داشتن نسبت‌های ثابت و تنظیم موتور و دنده‌ها برای یافتن کارآمدترین سازش برای سرعت‌های رایج، موتور در کارآمدترین نقطه نگه‌داشته می‌شود و دنده متناسب با سرعت موردنیاز تغییر می‌کند.
اگر یک گیربکس معمولی مانند داشتن یک Hi-Fi با پنج تنظیم صدا است، و یک گیربکس اتوماتیک این پنج تنظیم را بر اساس میزان صدای ضبط صدا تغییر می‌دهد.
ازقضا، جفت شدن معمولی یک گیربکس CVT و یک موتور کوچک و با چرخش به این معنی است که برای نگه‌داشتن موتور در اوج راندمان برای عملکرد، صدای بلند و ثابتی دارد، نه اینکه با تغییر دنده‌ها بیفتد. اکثر گیربکس‌های CVT اکنون دارای «گام‌هایی» برای تقلید از دنده‌ها و اجتناب از صدای فشارثابت هستند.
 

تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک

پیشرفت در فناوری به صنعت خودرو اجازه داده است تا راه‌حل‌های مدرن تعویض دنده‌اتوماتیک را برای وسایل نقلیه توسعه دهد. این مکانیسم‌های پیچیده ترکیبی از سیستم‌های کنترل مکانیکی، الکتریکی و کامپیوتری هستند. در بسیاری از کشورها، ازجمله کانادا، گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی با اختلاف زیادی ارجحیت دارد. سیستم‌های گیربکس اتوماتیک رانندگی نرم و راحت را ارائه می‌دهند. درواقع گیربکس‌های اتوماتیک تمام پیچیدگی‌های عملکرد کلاچ دستی و تعویض مکرر دنده‌ها را حذف می‌کنند.
تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک تخصص شماره یک ما در تعمیرگاه خودروهای آلمانی هستند. تکنسین‌های ما بهترین و آموزش‌دیده‌ترین و باتجربه‌ترین در این صنعت هستند. ازآنجایی‌که ما بر روی تعمیر گیربکس تمرکز می‌کنیم، عملیات خود را برای ارائه کارآمدتر و مؤثرتر این خدمات نسبت به سایر فروشگاه‌های گیربکس بهبود بخشیده‌ایم.
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک
روغن گیربکس شما می‌تواند سرنخ‌های زیادی را در مورد آنچه در حال رخ دادن است ارائه دهد بدون اینکه حتی به داخل گیربکس نگاه شود. با یک سرویس تعمیر گیربکس معمولی، روغن شما باید همیشه تمیز به نظر برسد و بوی خوبی بدهد.. ممکن است پس از کیلومترها استفاده کمی شیری یا رنگ اصلی آن تغییر کند، اما هر چیزی بدتر می‌تواند نشان‌دهنده آسیب باشد که باید در اسرع وقت تعمیر شود تا از هزینه‌های بیشتر جلوگیری شود.
کشش کلاچ
وقتی پدال کلاچ را فشار می‌دهید، کلاچ در حال کشیدن نمی‌تواند دیسک کلاچ را از فلایویل خودروی شما جدا کند. این موضوع هنگام تعویض دنده باعث برخورد دنده‌ها و حرکت خودرو می‌شود. کشش کلاچ معمولاً به دلیل خرابی مکانیکی یا جابجایی نادرست کلاچ ایجاد می‌شود.
تکان خوردن خودرو
در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، هر نوع سنگ‌زنی یا تکان دادن که هنگام تعویض دنده رخ می‌دهد نشانه خرابی و مشکل در گیربکس اتوماتیک است، این مشکل اغلب نشانه مطمئنی است که گیربکس اتوماتیک شما مشکل دارد. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، مهم است که وسیله نقلیه خود را در اسرع وقت توسط یک متخصص بازرسی کنید.
عدم پاسخگویی گیربکس
اگر هنگام تلاش برای تعویض دنده - به‌خصوص از پارکی به درایو - ماشین شما پاسخ نمی‌دهد، به‌احتمال‌زیاد به دلیل مشکل در گیربکس شما ایجادشده است و به سرویس گیربکس نیاز دارد.
صدای غیرعادی گیربکس
زمزمه کردن، ناله کردن، یا سروصداهایی که در حالت عادی در خودرو شنیده نمی‌شوند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا وسیله نقلیه شما ممکن است صداهای عجیب‌وغریب بدهد، با توجه به دلایل مختلف خودرو در این شرایط باید توسط یک مکانیک حرفه‌ای رسیدگی شود. عموم این سروصدا به دلیل خرابی در گیربکس اتوماتیک است.
روشن شدن چراغ چک خودرو
روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد شما می‌تواند نشان‌دهنده انواع مشکلات خودرو باشد - هم جزئی و هم جدی. در این شرایط گیربکس اتوماتیک خودرو برای بررسی دقیق باید توسط تکنسین متخصص بازرسی و چک شود.
نشت روغن گیربکس
نشت روغن گیربکس یکی از ساده‌ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک است. اگر در گاراژ یا پارکینگ متوجه یک مایع قرمز و بوی شیرین در زیر ماشین خود شدید، به مکانیک خود اطلاع دهید که باید سطح روغن گیربکس را بررسی کند و نشت احتمالی را رفع کند. نشتی روغن گیربکس به دلیل اختلال در لوله‌های انتقال در گیربکس رخ می‌دهد.
لغزش در دنده‌ها
لغزش دنده‌ها یک نقص خطرناک خودرو است. اگر وسیله نقلیه شما به‌طور خودبه‌خود در دنده‌های بالاتر یا پایین‌تر می‌افتد یا کاملاً از دنده خارج می‌شود، باید فوراً به این مشکل رسیدگی کنید. مثل همیشه سطح روغن گیربکس خود را دو بار بررسی کنید. مایع گیربکس کم یا خالی می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی گیربکس شما شود.
اگر در حال رانندگی با گیربکس اتوماتیک هستید، مشکل می‌تواند مربوط به شیر برقی گیربکس باشد که سیگنال‌های معیوب را به گیربکس ارسال می‌کند. اما به‌احتمال‌زیاد دنده‌ها فرسوده شده‌اند یا صفحات کلاچ سوخته‌اند. در این صورت، باید به یک متخصص تعمیر گیربکس مراجعه کنید تا آن‌ها را تعویض کند.
بوی سوختگی
اگر زیر کاپوت بوی سوختگی حس کردید، ببینید آیا با ترموستات موتور روی داشبورد شما مطابقت دارد یا خیر. اگر این‌طور باشد، احتمالاً موتور شما بیش‌ازحد گرم شده است. بااین‌حال، اگر دمای موتور شما خوب است، ممکن است مشکل از گیربکس شما باشد. سیال گیربکس درصورتی‌که برای مدت طولانی بدون تغییر بماند درنهایت خراب می‌شود و خاصیت روان کنندگی سیال را از بین می‌برد.
مایع تخلیه‌شده می‌تواند به لجنی تبدیل شود که با گرم شدن بیش‌ازحد دنده‌های گیربکس شروع به سوختن می‌کند. اگر روغن گیربکس شما سیاه و لجن دار است، زمان تعویض آن فرارسیدهاست. اگر مایع خوب است، ممکن است یک خط انتقال مسدود شده باشد که از گردش مایع جلوگیری می‌کند. شما معمولاً می‌توانید این مشکل را با تعویض خطوط کولر انتقال خود حل کنید.
قطعات گیربکس اتوماتیک:
کلاچ گیربکس دستی با مبدل گشتاور جایگزین می‌شود که از مایع تحت‌فشار برای درگیر شدن و جداسازی خروجی موتور استفاده می‌کند، مبدل گشتاور توسط پدال گاز کار می‌کند.
پروانه – بخشی از مبدل گشتاور است که به شفت خروجی موتور متصل می‌شود و باعث می‌شود که سیال تحت‌فشار در داخل مبدل گشتاور هنگام روشن شدن موتور جریان یابد. پروانه دارای پره‌های برش زاویه‌ای است که باعث چرخش سیال می‌شود.
توربین – بخشی از مبدل گشتاور است که به شفت ورودی گیربکس متصل می‌شود و نیروی موتور را به کمک سیال تحت‌فشار دوار به گیربکس منتقل می‌کند.
توربین دارای پره‌های زاویه‌ای برش مخالف است که سیال ارسال‌شده توسط پروانه را می‌گیرد که به‌نوبه خود باعث چرخش شفت ورودی انتقال می‌شود.
 استاتور - دستگاه میانی دارای پره‌های برش زاویه‌ای است که برای هدایت سیال از پروانه به توربین استفاده نحوه نصب گیربکس اتوماتیک
چرخ‌دنده حلقوی یا حلقه‌ای-
یک چرخ‌دنده از نوع حلقه‌ای با دندانه‌های برش زاویه‌ای داخلی و در بیرونی‌ترین موقعیت در گیربکس اپی سیکلیک قرار می‌گیرد، دندانه‌های داخلی چرخ‌دنده حلقوی با چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای در نقطه بیرونی مشبک شده است.
چرخ‌دنده خورشیدی - چرخ‌دنده‌ای است که دارای دندانه‌های زاویه‌ای است که در نقطه داخلی با چرخ‌دنده‌های سیاره مشبک ثابت است، چرخ‌دنده خورشیدی به شفت مبدل گشتاور متصل است.
چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای – چرخ‌دنده‌های پینیون کوچکی که نه‌تنها حول محور خود می‌چرخند بلکه حول دنده خورشیدی نیز می‌چرخند.
حامل سیاره‌ای- حاملی است که محور چرخ‌دنده‌های سیاره بر روی آن سوار شده و به شفت خروجی نهایی متصل می‌شود.
نوارهای ترمز یا کلاچ - مکانیزم ثابتی که برای رفع هر یک از موارد فوق به‌منظور دستیابی به نسبت دنده موردنیاز استفاده می‌شود.
تسمه فشاری، گشتاور را از قرقره محرک به قرقره رانده منتقل می‌کند. در گیربکس متغیر پیوسته از دو نوع تسمه استفاده می‌شود. تسمه لاستیکی کولار V شکل در اسکوتر استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به تسمه‌های لاستیکی معمولی دارد. لاستیک V شکل به‌راحتی می‌تواند حرکت کند و بین دو قرقره فشار وارد کند. تسمه‌های فولادی به‌طور گسترده در CVT استفاده می‌شود. ساختار این کمربند بسیار منحصربه‌فرد، قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر از کمربند V شکل است. کمربند فولادی پیچیده دارای حلقه‌های فولادی نازک (حلقه فولادی دایره‌ای) و کل دسته از عناصر فولادی دندانه‌دار کوچک است که به‌راحتی می‌توانند حرکت کنند و قرقره‌ها را در هر محدوده دور در دقیقه هل می‌دهند.
 
قبل از اینکه مبدل گشتاور را در گیربکس قرار دهید، یک‌لحظه به جلو بروید و مقداری ATF را در آن قرار دهید تا به جریان در اولین روشن شدن شما کمک کند. قبل از اینکه مبدل را در جعبه‌دنده نصب کنید، یک لیتر مایع را داخل مبدل بریزید. هنگامی‌که گیربکس و مبدل گشتاور در جای خود قرار گرفتند، به پاراگراف‌های قبلی در این مقاله مراجعه کنید تا از خواندن صحیح نشانگر اطمینان حاصل کنید.
قبل از اینکه بخواهید گیربکس را روی بلوک موتورسوار کنید، مبدل گشتاور باید به‌طور کامل در جعبه‌دنده نصب شود. گیربکس را با سفت کردن پیچ‌های ناقوس به بلوک فشار ندهید. اگر در جای خود قرار نگیرد، ممکن است مبدل گشتاور را به‌طور کامل در جعبه‌دنده قرار ندهید. اینکمی ذهنی است، اما زمانی که مبدل پایین می‌آید و به‌طور کامل وارد می‌شود، باید یک‌صدای "thunk" را بشنوید. با قرار دادن مبدل گشتاور روی شفت خروجی گیربکس و چرخاندن آن با فشارثابت شروع کنید. احساس خواهید کرد که از درزگیر جلو، سپس بوش پمپ و درنهایت به داخل پمپ می‌ریزد. باید در روتور پمپ قفل شود و برای چرخش کمی سفت‌تر شود.
همان‌طور که از نام آن پیداست، گیربکس اتوماتیک یک گیربکس تمام‌اتوماتیک است که می‌تواند در حین رانندگی نسبت دنده را تغییر دهد و راننده را از تعویض دستی دنده رها کند. یک گیربکس اتوماتیک از سه جزء اصلی تشکیل‌شده است: کلاچ مایع / هیدرولیک، قطار دنده سیاره‌ای و کنترل هیدرولیک.
یک کلاچ مایع/هیدرولیک شبیه به کلاچ در گیربکس دستی عمل می‌کند که با قفل‌کردن و باز کردن سیستم دنده سیاره‌ای دنده را تغییر می‌دهد. مبدل گشتاور یک کلاچ یا کوپلینگ هیدرولیک معروف است که در خودروهای شماره با موتورهای قدرتمند استفاده می‌شود.
دومین بخش مهم گیربکس اتوماتیک، قطار دنده سیاره‌ای است، سیستمی که نسبت‌های مختلف دنده را ارائه می‌دهد و بسته به اینکه کدام چرخ‌دنده سیاره‌ای قفل‌شده است، سرعت شفت خروجی را تغییر می‌دهد.
سومین جزء مهم مورداستفاده در گیربکس اتوماتیک، کنترل هیدرولیک است که بسیار شبیه به کوپلینگ سیال است، اما معمولاً یک پمپ دنده‌ای است که بین مبدل گشتاور و مجموعه دنده سیاره‌ای نصب می‌شود و کلاچ‌ها و تسمه‌های مختلفی را کنترل می‌کند که سرعت چرخش را کنترل می‌کند.
 

عملکرد گیربکس اتوماتیک

کار کردن
عملکرد گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی کاملاً متفاوت است زیرا در این سیستم انتقال نیازی به پدال کلاچ و تعویض مداوم دنده نیست.
حالت رانندگی
حالت حرکت روبه‌جلو است که شامل نسبت‌های مختلف دنده از گشتاور زیاد تا سرعت متوسط ​​است، زمانی که این حالت انتخاب می‌شود و اگر خودرو در حالت ثابت خود باشد، با سنجش پدال گاز توسط سیستم هیدرولیک یا واحد کنترل الکترونیکی ورودی ارسال می‌شود. به گیربکس اپی سیکلیک که به‌نوبه خود با کمک باندها دنده حلقوی را قفل می‌کند و گشتاور بالا یا نسبت دنده اول به دست می‌آید.
هنگامی‌که خودرو شروع به حرکت می‌کند و به ورودی پدال گاز می‌رسد از سیستم هیدرولیک یا دستگاه کنترل الکترونیکی دوباره به جعبه‌دنده اپی سیکلیک فرستاده می‌شود که به‌نوبه خود باندها را فعال می‌کند که به‌نوبه خود دنده خورشیدی را قفل می‌کند و سرعت متوسط ​​یا نسبت دنده دوم به دست می‌آید.
حالت معکوس
هنگامی‌که حالت معکوس انتخاب می‌شود، ورودی پدال گاز توسط سیستم هیدرولیک یا ecu به گیربکس اپی سیکلیک فرستاده می‌شود که به‌نوبه خود باندها را فعال می‌کند و باندها حامل چرخ‌دنده سیاره را قفل می‌کنند، که جهت شفت خروجی را معکوس می‌کند و به‌نوبه خود جهت را برعکس می‌کند. وسیله نقلیه
حالت پارکینگ
هنگامی‌که این حالت انتخاب می‌شود، مکانیسم ضامن چرخ محرک را قفل می‌کند که به‌نوبه خود از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند.
حالت خنثی
هنگامی‌که حالت خنثی انتخاب می‌شود، شفت توربین یا شفت ورودی گیربکس از خروجی موتور یا محور پروانه جدا می‌شود و دنده خنثی به دست می‌آید.
حالت سرعت
وقتی حالت سرعت انتخاب می‌شود، نسبت‌های سرعت‌بالا با سنجش ورودی پدال گاز و ارسال آن‌ها به‌قطار دنده اپی سیکلیک به دست می‌آیند که به‌نوبه خود دنده خورشیدی مناسب را قفل می‌کند و دنده سرعت‌بالا به دست می‌آید.
مزایای گیربکس اتوماتیک
راحتی رانندگی یکی از بهترین مزیت‌های رانندگی یک ماشین اتوماتیک، راحتی آن است. به لطف عملکرد بدون کلاچ پدال و این واقعیت که نیازی به تعویض دستی دنده ندارید.
مصرف سوخت خوب مصرف سوخت همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی بوده است که خودروهای اتوماتیک را انتخاب می‌کنند.
برای تطبیق‌پذیری و عملکرد عالی طراحی‌شده است. گیربکس اتوماتیک کاملاً به ورودی‌های رانندگی پاسخ می‌دهد. قدرت کافی برای ارائه شتاب سریع و عملکرد رانندگی قوی دارد. عملکرد Hill Hold نیز وجود دارد که از چرخش خودرو به عقب هنگام رانندگی درشیب جلوگیری می‌کند.
ارزش فروش مجدد بالاتر
به‌طور گسترده در دسترس است.
در ترافیک توقف و حرکت عالی است.
برای مبتدیان خوب است.
خدمات مرکز ما شامل موارد زیر هستند:
- عیب‌یابی خودرو
-
مونتاژ اتوماتیک گیربکس و تشخیص عیب
-
تعمیر قطعات مکانیکی گیربکس اتوماتیک
- برنامه‌ریزی و تعمیر واحد کنترل الکترونیکی
- نصب رادیاتور اضافی
-تعمیر یونیت کنترل هیدرولیک
-
تعمیر واحد کنترل هیدرولیک
-
تعویض (تعمیر) کلاچ
-
مونتاژ و نصب گیربکس اتوماتیک روی ماشین
-
پر کردن روغن
-
انطباق و عیب‌یابی نهایی

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر خرابی گیربکس دستی و اتوماتیک با یکدیگر متفاوت است. گیربکس یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است و تا زمانی که این قطعه حفظ شود، نیازی به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیست، هزینه تعمیر گیربکس در بین برندهای مختلف متفاوت است، انواع مختلفی از گیربکس وجود دارد مانند گیربکس EDC، گیربکس 7 سرعتِ DSG و قیمت قطعات بسته به کیفیت متفاوت است. اگر گیربکس املا از کار بیفتد هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک از هر نوعی که باشد بسیار بالا است.
خودروبر رایگان
برای رفاه حال شما و تعمیر بهتر، خودروبر رایگان برای انتقال خودرو به تعمیرگاه به کار گرفته می‌شود، شمامی توانید برای دریافت این خدمات با کارشناسان ما تماس بگیرید و بدون دریافت هزینه از خودروبر رایگان مجموعه ما استفاده کنید.
گارانتی خدمات
کلیه خدمات در تعمیرگاه خودروهای املانی با گارانتی یک‌ساله ارائه می‌شوند، در طول این زمان هر نوع مشکل و خرابی که در قطعه ایجاد شود بدون دریافت هزینه اضافی تعمیر می‌شود.
مشاوره رایگان
بررسی و عیب‌یابی خرابی گیربکس توسط متخصصین ما بدون دریافت هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود. شما می‌توانید از خدامت مشاوره رایگان تعمیرگاه خودروهای املانی برای شناسایی علت خرابی گیربکس خودروی خود استفاده کنید.
گیربکس‌های اتوماتیک تجربه رانندگی را برای اکثر مردم ساده‌تر کرده و وسایل نقلیه را کارآمدتر کرده‌اند. بااین‌حال، این سیستم‌ها پیچیده هستند و باید توسط تعمیرگاه‌های گیربکس اتوماتیک واجد شرایط تعمیر و سرویس شوند تا از دوام و عملکرد مطلوب اطمینان حاصل شود.
تعمیرگاه خودروهای آلمانی در نگهداری و تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک به مقرون‌به‌صرفه ترین روش ممکن تخصص دارد. ما این کار را با تخصص در این زمینه از فناوری خودکار و با ارائه خدمات و تعمیرات صادقانه و اخلاقی، تعویض کامل گیربکس در صورت نیاز انجام می‌دهیم.
germany-service-center.com
مجید طارمی: 09125636860