تناقض های وزیر درخصوص عرضه خودرو در بورس/ وقتی همه مقصر هستند!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :17371
1401/04/05
2893

تناقض های وزیر درخصوص عرضه خودرو در بورس/ وقتی همه مقصر هستند!

تناقض های وزیر درخصوص عرضه خودرو در بورس/ وقتی همه مقصر هستند!

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در نشست خبری روز گذشته خود گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفتی ندارم. دو ماه پیش از عرضه خودرو در بورس اعلام شده بود که در این مقطع زمانی، عرضه در بورس کالا به صلاح نیست و رانت زیادی را جابجا می‌کند و نامه‌ای که یک روز قبل از عرضه منتشر شد، اتمام حجتی برای غیر قانونی بودن کار عرضه بود‌. 

وی درخصوص دلیل لغو ناگهانی عرضه دو خودرو دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا گفت: در هیچ جای دنیا در بورس کالا، خودرو عرضه نمی‌شود و بورس برای کالا‌های بی‌نام و نشان مانند فولاد است. اما عرضه خودرو در بورس امکان‌پذیر است. ما مخالفتی برای عرضه خودرو در بورس نداریم. متاسفانه اطلاع‌رسانی بدی انجام شد. دو ماه قبل از اینکه این عرضه انجام شود، با بورس مکاتبه شده بود که در این مقطع زمانی، این کار درست نیست.

فاطمی امین اظهار داشت: من مشتاقانه دنبال عرضه خودرو در بورس نیستم. این امکان وجود دارد که در ماه‌های آینده، به این سمت برویم. اما در مقطع کنونی، کار نادرستی بود. در بورس کالا، رانت وجود داشت و متاسفانه اشخاصی که رانت آنها از میان می‌رفت، به این قضیه ورود و این موضوع را در فضای رسانه‌ای معکوس کردند. به جای اینکه از ما برای از بین بردن رانت تقدیر شود، موضوع برعکس شد و این فضا به وجود آمد. صنعت خودرو متولی زیاد دارد و همه دخالت می‌کنند و می‌خواهند از این طریق کسب شهرت کنند، اما پاسخگو فقط من هستم.

نکته قابل تامل، تناقض اظهارات فاطمی امین است. وی در ابتدا اعلام کرد که با عرضه خودرو در بورس، رانت جابجا می‌شد. این در حالی است که بلافاصله پس از این اظهار نظر، حرف خود را تصحیح کرد و جلوگیری از عرضه خودرو در بورس را، روشی برای پیشگیری از ایجاد رانت دانست. 

وزیر صمت در بخش دیگر اظهارات خود، عرضه خودرو در بورس کالا را غیرحرفه‌ای و غیرمرسوم دانست. این در حالی است که بورس کالا، در حال حاضر تنها مکانیزم شفافی است که می‌تواند رانت موجود در صنعت خودرو را کاهش دهد و تا حدی مشکلات این بازار را حل کند.

از سوی دیگر، وزیر صمت اعتقاد دارد که به دلیل پیشگیری از توزیع رانت به وسیله جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا، باید از این وزارتخانه تقدیر می‌شد. اما سوال اینجاست که از رانتی که منشاء آن سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است هم جلوگیری شده است؟ (طبق دستور وزارت صمت، تمامی فرآیندهایی که از طریق سایت‌های فروش شرکت‌های ایران خودرو و سایپا انجام می‌شود، از اردیبهشت ماه امسال متوقف شد و نام‌نویسی و خرید خودرو، تنها از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام می‌شود که توسط سازمان حمایت از مصرف کننده، طراحی و راه‌اندازی شده است.)

همچنین، فاطمی امین با تاکید بر اینکه منتقدان وضعیت فعلی بازار خودرو به دنبال کسب شهرت هستند، خود را تنها مسئول پاسخگویی درخصوص این شرایط دانست. این در حالی است که از زمان شروع فعالیت وی در این وزارتخانه، بسیاری از وعده‌های داده‌شده، عملی نشده‌اند. برای مثال، یکی از پرتکرارترین وعده‌های وزیر صمت، حذف قرعه‌کشی خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ بوده، اما این وعده هنوز عملی نشده است. از سوی دیگر در سیستم قرعه‌کشی، کنترلی بر حساب‌ها وجود ندارد و شاید یکی از دلایل مقاومت در برابر عرضه خودرو در بورس کالا، این بحث باشد. 

افزایش تیراژ خودرو، یکی دیگر از وعده‌های وزیر صمت محسوب می‌شود. با این وجود، این وعده تا پایان سال ۱۴۰۰ عملی نشد و به نظر می‌رسد برنامه اعلامی از سوی فاطمی امین مبنی بر رسیدن تیراژ خودرو به ۱.۵ میلیون دستگاه در سال جاری نیز، عملی نخواهد شد. بنابراین، وزیر صمت نه تنها پاسخ و راهکاری مناسب برای وضعیت صنعت خودرو نداشته، بلکه جوابی به توقعات ایجادشده نیز نداده است.

لازم به ذکر است که صبح روز ۱۸ خردادماه و در حالی که خریداران دیگنیتی و فیدلیتی در انتظار شروع معاملات ۴۳۰ دستگاه خودرو بودند، شرکت بورس کالای ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با دستور وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.