تولید هر دستگاه خودروی داخلی تا ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد

تولید هر دستگاه خودروی داخلی تا ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد

تولید هر دستگاه خودروی داخلی تا ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص میزان ارزبری خودروهای داخلی و وضعیت داخلی سازی قطعات این خودروها به بیان توضیحاتی پرداخت.

سیامک مقتدری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص بسته مشوق ساخت داخل اظهار داشت: هر دستگاه خودروی تولید داخل قریب به ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد که از این میزان، بیش از ۳۵ درصد مربوط به خرید مواد اولیه‌ای است که در داخل موجود نیست و بخشی نیز مربوط به قطعات الکترونیکی و ریزتراشه‌ها است که تولید داخلی ندارد و در همه جای دنیا از منبع خاصی خریداری می‌شود و اکنون نیز تامین آن با بحران جهانی مواجه است.

وی همچنین افزود: بیش از یک سوم از ارزبری خودروهای داخلی مربوط به قطعاتی است که قابلیت تولید داخل می‌توانند داشته باشند، هر چند خیلی بالا نخواهد بود، اما تاثیرگذار است و در صورتی که مشوق‌های لازم ارائه شود، تمایل به سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود و بدین ترتیب به تدریج ارزبری این بخش از قطعات نیز حذف می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: قیمت دستوری می‌تواند به عنوان عاملی برای ورود خودروساز به بورس باشد تا بدین ترتیب قیمت‌گذاری در بازار صورت بگیرد که در مجلس نیز مطرح بود اما تاکنون عملیاتی نشده است.

مقتدری بیان کرد: به طور معمول کالاهایی به بورس عرضه می‌شوند که مصرف عام داشته باشند، در حالی که تولیدات قطعه‌سازان مصرف خاص دارد و خودروساز، قطعه مورد نظر خود را از قطعه‌ساز خریداری می‌کند مگر قطعاتی با مصارف عمومی همچون تایر و روغن موتور.

وی تصریح کرد: محل مصرف برخی قطعات همچون گلگیر، صندلی، آینه و شیشه صرفا مربوط به خودروهایی خاص است و مصرف دیگری ندارند، اما قطعاتی نظیر تایر، باتری و شمع برای خودروهای متعدد قابل استفاده هستند، بنابراین عرضه این گروه از قطعات در بورس کالا با مانعی مواجه نیست.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان اکنون به عنوان خریدار، مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس تامین می‌کنند اما حضور آنها در بورس کالا به عنوان عرضه‌کننده موضوعیت ندارد.