Loading...

جنرال موتورز برای ساخت خودرو خودران از کوالکام کمک می‌گیرد

جنرال موتورز برای ساخت خودرو خودران از کوالکام کمک می‌گیرد

جنرال موتورز برای ساخت خودرو خودران از کوالکام کمک می‌گیرد

شرکت خودروسازی جنرال موتورز برای اولین‌بار سیستم Ultra Cruise خود را در سدان الکتریکی کادیلاک سلستیک سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد. Ultra Cruise اولین سیستم دستیار راننده‌ی پیشرفته (ADAS) خواهد بود که از پلتفرم Snapdargon Ride کوالکام استفاده می‌کند. اندازه‌ی این سیستم معادل «دو لپ‌تاپ قرارگرفته درکنارهم» و قدرت پردازشی آن نیز معادل «چندصد» رایانه شخصی خواهد بود.

جنرال موتورز اولین‌بار سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) در رویدادی Ultra Cruise را معرفی کرد و آن را به‌عنوان پیشرفتی بزرگ درمقایسه‌با سیستم Super Cruise این شرکت توصیف کرد.

به‌گزارش Verge و طبق گفته‌ی جنرال موتورز، سیستم Super Cruise امکان رانندگی خودکار را در بزرگراه‌های نقشه‌برداری‌شده و تقسیم‌بندی‌شده فراهم می‌کرد؛ اما سیستم Ultra Cruise در زمان عرضه خواهد توانست ۹۵ درصد از مسیر‌های رانندگی جاده‌ای ایالات متحده‌ی آمریکا را پوشش دهد.

جیسون دیتمن، مهندس ارشد جنرال موتورز، درباره‌ی قابلیت رانندگی خودکار خودرو‌های آینده این شرکت گفت:

در تلاش هستیم تا با این قابلیت راننده کاملاً از رانندگی بی‌نیاز شود و با ورود خودرو به جاده، سیستم Ultra Cruise خود‌به‌خود فعال شود و بیشتر فعالیت‌ها مانند واکنش نشان‌دادن به چراغ‌ها و علائم راهنمایی رانندگی، پیچیدن در جاده، ورود به آزاد‌راه و… را بدون دخالت راننده انجام دهد. این امر به‌لطف پردازنده‌های قدرتمند جدید کوالکام امکان‌پذیر خواهد شد.

cadillac-2021-escalade

کوالکام سال گذشته برای تأمین تراشه‌های کامپیوتری نسل بعدی خودرو‌های الکتریکی جنرال موتورز با این شرکت قراردادی امضا کرد.

درنتیجه‌ی این قرارداد، کادیلاک سلستیک در زمان عرضه از اولین خودروهایی خواهد بود که به پلتفرم جدید سیستم دستیار راننده پیشرفته (ADAS) مجهز است. در ساخت این پلتفرم از سیستم روی تراشه‌ی اسنپدراگون SA8540P کوالکام و شتاب‌دهنده‌ی هوش‌مصنوعی SA9000P استفاده خواهد شد.

به‌گفته‌ی جنرال موتورز، این دو تراشه قابلیت انجام عملکردهای کنترلی را روی پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای با تأخیری اندک فراهم می‌کنند و محاسبات پیشرفته‌ی هوش مصنوعی بیش از ۳۰۰ TOPS (ترا عملیات بر ثانیه) را برای پردازش عملکرد دوربین‌ و رادار و لایدار انجام می‌دهند.

مهم‌ترین مزیت استفاده از این دو تراشه ‌فراهم‌کردن فضایی زیاد برای خودروساز است.

دیتمن دراین‌باره گفت:

این دو تراشه فضای کارآمدی را دراختیار ما خواهند گذاشت و به ما کمک خواهند کرد تا ماژول‌های قبلی موجود در خودرو‌ها را به فضایی مستقل منتقل کنیم. این امر با حذف شبکه‌ی ناحیه‌ی کنترلی (CAN) قبلی، زمان تأخیر سیستم را کاهش می‌دهد.

دیتمن درباره‌ی حسگر‌های به‌کار‌رفته در این پلتفرم گفت:

سیستم Ultra Cruise از حسگرهایی مانند دوربین و رادار و لایدار برای کنترل فرمان و شتاب و ترمز خودرو استفاده می‌کند و درمجموع به ۲۰ دستگاه مختلف متکی است.

جنرال موتورز با وجود قابلیت‌های پیشرفته‌‌ی این پلتفرم، همچنان Ultra Cruise را طبق تعریف انجمن مهندسان خودرو، سیستمی سطح ۲ می‌داند که می‌تواند فرمان، شتاب، کاهش سرعت، نقاط کور و تغییر مسیر راه کنترل کند؛ اما همچنان در تمام این فعالیت‌ها لازم است تا راننده هوشیار باشد و مسیر را زیرنظر داشته باشد. حسگرهای مادون‌قرمز خودرو بی‌توجهی راننده را تشخیص می‌دهند و سیستم قبل از خلاص‌شدن، چندین هشدار برای راننده ارسال می‌کند.

مقاله‌ی مرتبط:
  • پلتفرم Cockpit کوالکام خودروها را هوشمندتر می‌کند

جنرال موتورز به‌کمک یافته‌های خود از بررسی و تحلیل رفتار راننده‌ها، تغییرات کارآمدی را براساس این یافته‌ها در سیستم Ultra Cruise ایجاد کرده است. طبق نتایج برخی مطالعات، رانندگان در بازپس‌گیری کنترل در سیستم‌های سطح ۲ کند عمل می‌کنند و این امر می‌تواند اعتماد به ایمنی خودرو‌های خودران این سطح را تضعیف کند؛ اما جنرال موتورز ادعا می‌کند که سیستم توانمند نظارت بر راننده‌ی این شرکت در مواقع نیاز به جلب توجه مردم، عملکردی مؤثر ارائه خواهد کرد.