هفته قبل کمیسیون اروپا به طرح پیشنهادی ممنوعیت فروش خودروهای جدید درونسوز از سال 2035 رای مثبت داد. این طرح که امکان بحث و تبادل نظر درباره آن برای اعضای اتحادیه اروپا تا پایان سال وجود دارد، واکنشهایی منفی از سوی دو اقتصاد بزرگ اروپا یعنی آلمان و فرانسه به دنبال داشته است. مقامات این دو کشور معتقدند چنین طرحی بیش از حد خوشبینانه بوده و ضمن تحمیل هزینههای گزاف، اثرات منفی زیادی روی صنعت خودرو خواهد گذاشت.
با وجود این خودروسازان برجستهای چون مرسدس بنز و فولکس واگن اعتقاد دارند طرح مذکور تا سال 2035 قابل تحقق است و از این بابت نگران نیستند. فولکس واگن که از حامیان اصلی طرح جنجالی کمیسیون اروپاست، آن را «جاهطلبانه اما قابل دستیابی» توصیف کرده و گفته برقیسازی صنعت حمل و نقل کاری «غیرقابل بازگشت» است. خودروساز بزرگ ولفسبورگی اعلام کرده برقیسازی «تنها روش مناسب از نظر بومشناختی، فناوری و اقتصادی برای جایگزینی موتورهای درونسوز در کوتاهترین زمان ممکن است.»
مرسدس بنز پا را فراتر نهاده و گفته بسیار زودتر از موعد مقرر و از سال 2030 میتواند استفاده از موتورهای درونسوز را کنار بگذارد. مدیر روابط عمومی این شرکت در گفتگو با یکی از نشریات توپ را به زمین سیاستگذاران انداخته و اظهار کرده اتخاذ چنین تصمیمی البته به آنها مربوط میشود.
ناگفته نماند مرسدس بنز و فولکس واگن تنها خودروسازانی نیستند که از طرح کمیسیون اروپا حمایت میکنند. به غیر از این دو، خودروسازان بزرگ دیگری مثل فورد، استلانتیس و جگوار نیز حامی طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035 در اروپا هستند. قبل از نهایی شدن این طرح و تبدیل آن به قانون باید تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا آن را امضا کنند. با توجه به مخالفت آلمان، فرانسه و ایتالیا با این طرح به شکل کنونی، به نظر میرسد هنوز چکشکاریهای زیادی روی آن صورت خواهد گرفت.