Loading...

خودکفایی در میز پنجم داخلی سازی با وجود کمبود نقدینگی شبکه تامین دست نیافتنی است

خودکفایی در میز پنجم داخلی سازی با وجود کمبود نقدینگی شبکه تامین دست نیافتنی است

خودکفایی در میز پنجم داخلی سازی با وجود کمبود نقدینگی شبکه تامین دست نیافتنی است


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار داشت:: معضل تامین مواد اولیه به کل صنعت خودرو و قطعه آسیب وارد کرده اما پروژه های ساخت داخل را بیشتر تحت الشعاع قرار داده است چرا که تحقق اهداف میزهای خودکفایی مستلزم تزریق سرمایه در گردش جدید به شبکه تامین است.

احمدرضا رعنایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو عنوان کرد: عواملی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه، معوق شدن مطالبات و عدم پرداخت به موقع مطالبات جاری موجب کمبود نقدینگی در صنعت قطعه سازی و همچنین عدم تحقق اهداف میزهای تعمیق ساخت داخل و طرح های توسعه ای شده که می تواند خودکفایی در میز پنجم داخلی سازی را دست نیافتنی کند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات افزایش قیمت و تامین مواد اولیه و تاثیر آن بر روند میزهای خودکفایی بیان کرد: چالش تامین مواد اولیه به کل صنعت خودرو و قطعه آسیب وارد کرده اما پروژه های ساخت داخل را بیشتر تحت الشعاع قرار داده است چرا که تحقق اهداف میزهای خودکفایی مستلزم تزریق سرمایه در گردش جدید به شبکه تامین است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور درباره میزان داخلی سازی خودروهای تولید داخل گفت: میزان داخلی سازی بسته به هر خودرو متفاوت است اما به طور میانگین 75 تا 80 درصد خودروها داخلی سازی شدند و در تلاش هستیم که صد درصد نیاز داخل را از طریق ساخت داخل تامین کنیم.

رعنایی در خصوص امکان تحقق برنامه تولید در سال جاری با توجه به مشکلات موجود در صنعت قطعه سازی اظهار داشت: وزیر صمت در ابتدای روی کارآمدن خود به تولید 200 ،300 هزار دستگاه خودرو بیش از ظرفیت اعلام شده در سال جاری اشاره کردند و من همان زمان طی مصاحبه ای گفتم لازمه انجام هر کاری پیش نیازی است و افزایش تولید خودرو نیز بیش از هر چیز به تامین نقدینگی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: صنعت قطعه سازی نقدینگی اضافه نمی خواهد و تنها انتظاری که داریم پرداخت 45 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق است که اگر تا کنون پرداخت شده بود امکان افزایش تولید وجود داشت اما روند فعلی نقدینگی کل صنعت قطعه و خودرو تحت الشعاع قرار داده و تحقق برنامه فعلی را نیز زیر سوال برده است. کما اینکه در حال حاضر حدود 100 هزار دستگاه خودرو به دلیل کسری قطعه کف پارکینگ ها دپو شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اذعان داشت: عدم پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان، عدم توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل، عدم تامین به موقع مواد اولیه و عدم آمادگی قطعه سازان برای شروع سال جدید و همچنین افزایش چند برابری قیمت ها عواملی هستند که دستیابی به برنامه تولید امسال را امکان ناپذیر می کند. علاوه بر این افزایش هزینه های برق و گاز از سوی دولت نیز مزید بر علت شده اما در هر حال قطعه سازان با نهایت توان خود در تلاش هستند که به ظرفیت قابل قبول تولید دست پیدا کنند.

رعنایی در ادامه با انتقاد از افزایش نجومی هزینه های برق و گاز صنایع کشور عنوان کرد: قیمت گاز از سال گذشته تا کنون برای صنایع فلزی حدود 14 برابر و برای سایر صنایع 7 برابر شده و با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی هزینه گاز نیز افزایش پیدا می کند. هزینه برق نیز نسبت به سال گذشته حدود 11 برابر شده و چنین عواملی توازن سرمایه در گردش در صنعت قطعه سازی را بر هم زده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پایان خاطرنشان کرد: : متاسفانه چالش های بسیاری گریبانگیر صنعت قطعه سازی شده اما نه تنها حمایتی از تولید نمی شود بلکه اخیرا با قانون افزایش قیمت حامل های انرژی برای صنایع تیر خلاص را به صنعت خودرو قطعه زده اند.