Loading...

درآمد صادراتی خودروسازان ترکی ۱۰۰۰ برابر ایرانی‌هاست

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :1868
1400/06/07
10721

درآمد صادراتی خودروسازان ترکی ۱۰۰۰ برابر ایرانی‌هاست

درآمد صادراتی خودروسازان ترکی ۱۰۰۰ برابر ایرانی‌هاست
مقایسه صادرات خودرو ایران ترکیه

مقایسه آمار صادرات خودرو در دو کشور ایران و ترکیه به خوبی نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما در حال افول است و تحریم‌های اعمالی علیه آن نیز شرایط را به شدت وخیم‌تر کرده است.

درآمد حاصل از صادرات خودرو در ترکیه ۱۰۰۰ برابر درآمد حاصل از صادرات خودروهای ایرانی است و حتی مقایسه این رقم با درآمد نفتی ایران نیز بیانگر آن است که خودروسازان ترکی ۴.۵ برابر درآمد نفتی ما ارز به اقتصاد کشور خود تزریق می‌کنند.

خودروسازان ترکیه‌ای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کرده‌اند. این در حالی است که خودروسازان کشورمان در سال گذشته موفق شده‌اند تنها ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را به خارج از کشور صادر کنند و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را نیز به چرخه اقتصادی کشورمان وارد کرده‌اند.

هرچند خودروسازان ایرانی در طی چند سال اخیر و با وجود ممنوعیت واردات، موفق شده‌اند زنجیره صادرات خودرو را همچنان حفظ کنند، اما واقعیت آن است که با توجه به وضعیت ملتهب صنعت خودروسازی کشورمان کاملا طبیعی است که خودروسازان ایرانی توان بالایی برای صادرات نداشته باشند.

وقتی خودروهای تولیدی خودروسازان ایرانی حتی نمی‌تواند نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را تامین کند و بازار از کمبود عرضه رنج می‌برد طبیعی است که توانی برای صادرات وجود نداشته باشد.

صنعت خودروسازی ترکیه

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی ترکیه، خودروسازان ترکی در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، منطقه خودمختار و آزاد خودرو صادر کرده‌اند.

خودروهای تولیدی در خطوط خودروسازی ترکیه راهی کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا می‌شوند. کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی و مولداوی نیز از دیگر مقاصد صادراتی ترکیه محسوب شده که اتفاقا صادرات خودرو به این مناطق نیز در طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

میزان ارزآوری حاصل از صادرات خودرو در ترکیه در طی یک سال گذشته حدود ۸ درصد رشد یافته است. پیش از این خودروسازان ترکی موفق شده بودند در حدود ۵.۱ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کنند.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه یکی از سه صنایع اصلی این کشور محسوب شده و عمده سرمایه موردنیاز برای توسعه این صنعت نیز از طریق شرکای خارجی تامین شده است.

نوشته درآمد صادراتی خودروسازان ترکی ۱۰۰۰ برابر ایرانی‌هاست اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.