Loading...

دمپینگ کابین خودرو +ویدیو

دمپینگ کابین خودرو +ویدیو

دمپینگ کابین خودرو +ویدیو
دمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرو

برخی از افراد خودروهای خود را با استفاده از عمل دمپینگ عایق بندی می کنند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

فهرست مطالب

  • لایه های دمپینگ چگونه خودرو را در قسمت های مختلف عایق می کنند؟
  • ورقه های دمپینگ در کدام قسمت های کابین خودرو نصب می شوند؟
  • جنس لایه های دمپینگ چیست؟
  •  مزایای دمپینگ چیست؟

در بین خودروهای موجود در بازار تفاوت های عمده ای وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها آرامش و میزان راحتی راننده و سرنشینان حین حرکت خودرو در مسیرهای متفاوت است. حتماً شما هم هنگام سوار شدن در خودروهای مختلف متوجه این مسئله شده اید که سواری، میزان لرزش خودرو و همچنین میزان صدای واردشده به کابین در خودروهای مختلف متفاوت است. به طور کلی، در بیش تر موارد هر چه خودرو گران تر و لوکس تر باشد به همان میزان راحتی و آرامش سرنشینان نیز بیش تر می شود.

از سویی دیگر، در برخی از خودروها که سر و صدای زیادی وارد کابین می شود و لرزش های بخش های مختلف خودرو هم با شدت بیش تری به سرنشینان منتقل می شود، نیاز است تغییراتی صورت گیرد و از مقدار این ارتعاش ها و سر و صداها کاسته شود تا عبور و مرور با آن خودرو لذت بخش تر و راحت تر شود.

یکی از تغییراتی که این روزها بر روی خودروهای مختلف صورت می گیرد تا صدا و لرزش کم تری وارد کابین شود و سرنشینان با آرامش بیش تری بتوانند سفر کنند، نصب لایه های دمپینگ در کابین خودروست. این لایه ها بر روی بخش های مختلف خودرو نصب می شوند تا پارازیت های (Noises) صوتی کم شوند و لرزش هایی که به سرنشینان وارد می شد تاحدی مستهلک شود و کم تر حس شوند. به این ترتیب، برخی از افراد قسمت های مختلف خودروهای خود را با استفاده از عمل دمپینگ عایق بندی می کنند تا بتوانند از مزایای آن عایق بندی ها بهره مند شوند. یکی از مراکزی که خدمات دمپینگ و عایق بندی خودرو را به خوبی انجام می دهد بوتیک گاراژ است که با کادر مجرب خود می تواند خدمات متنوعی را به شما ارائه دهد که یکی از آن ها دمپینگ است.

لایه های دمپینگ چگونه خودرو را در قسمت های مختلف عایق می کنند؟

دمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرو

این لایه ها بر روی بخش های مختلف کابین و بدنه خودرو نصب می شوند تا بتوانند با استفاده از خاصیت جذبی‌ای که دارند، ارتعاش ها و نویزهای واردشده را کاهش دهند. اضافه شدن لایه های دمپینگ بر روی بخش های مختلف موتور باعث می شود به ضخامت آن بخش از خودرو اضافه شود و همین افزایش ضخامت موجب می شود انرژی ارتعاشی واردشده سریع تر مستهلک شوند. استهلاک سریع تر باعث می شود صداها و ارتعاش های نامطلوب نسبت به قبل کم تر وارد کابین شوند و افراد حاضر در خودرو صداها و لرزش های ضعیف شده را حس کنند.

لایه های دمپینگ نصب شده علاوه بر کاهش صداهای نامطلوب و لرزش های آزاردهنده، عایق حرارتی نیز هستند و باعث می شوند در فصل های مختلف سال، گرما و سرمای نامطلوب به راحتی وارد کابین نشود و تهویه خودرو راحت تر بتواند دمای درون کابین را به میزان مطلوب برساند.

ورقه های دمپینگ در کدام قسمت های کابین خودرو نصب می شوند؟

دمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرو

در اکثر خودروهای موجود در بازار می بینیم که بین رودری و فلز در از یک نایلون استفاده می شود تا رطوبت و گرد و خاک از بیرون خودرو به کابین وارد نشود. در پشت این نایلون ها که با چسب متصل می شوند مکانیزم بالابر شیشه ها قرار دارد. برای جذب بیش تر ارتعاش ها و صداهای وارده به کابین، لایه های دمپینگ بر روی قسمت درونی فلز درها قرار می گیرد تا بتوانند در همان ابتدا انرژی صداها و لرزش ها را کم و ضعیف کنند.

محل دیگری از خودرو که مناسب اتصال لایه های دمپینگ است، کف، سقف و ستون های خودروست، زیرا از این بخش ها علاوه بر وارد شدن صداهایی مثل صدای موتور، صدای حرکت چرخ ها و بخش عمده ای از گرمای اگزوز، موتور و گیربکس هم وارد می شود، بنابراین قرارگیری لایه های دمپینگ در این نواحی می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

علاوه بر بخش های گفته شده، در خودروهای کراس اوور و شاسی بلند از لایه های دمپینگ در قسمت بار و درِ صندوق عقب نیز استفاده می شود، زیرا در این خودروها از بخش عقب نیز صدا و لرزش هایی وارد کابین می شود و می توانند آزاردهنده باشند.

جنس لایه های دمپینگ چیست؟

دمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرو

لایه های دمپینگ عموماً از یک لایه لاستیک بوتیل (Butyl)، یک لایه نازک آلومینیوم و یک لایه فوم تشکیل شده است. این لایه ها در کنار هم قرار می گیرند و به صورت ورق هایی درمی آیند. لایه های دمپینگ با استفاده از چسب بر روی بخش های مختلف چسبانده می شوند و بر روی این لایه ها کاور بدنه و یا موکت و کف‌پوش قرار می گیرد.

خاصیت این لایه ها به گونه ای است که هر کدام از آن ها یکی از عایق بندی ها را انجام می دهند. برخی از دمپینگ ها یک و یا دو جنس را ندارند و به همان میزان ارزان تر نیز هستند. ارزان ترین لایه های دمپینگ مربوط به دمپینگ صوتی است که فقط برای خودرو عایق صوتی را انجام می دهد.

 مزایای دمپینگ چیست؟

دمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرودمپینگ کابین خودرو

بهبود عملکرد سیستم صوتی و کاهش صداهای ناخواسته واردشده به کابین

دمپینگ باعث می شود ماکسیمم ۶ دسیبل از پارازیت های صوتی درون کابین کاسته شود و همین کاهش موجب می شود درون کابین محیطی آرام تر و ساکت تر را داشته باشیم و صدای سیستم صوتی بهتر به گوش برسد. مزیت دیگر سکوت درون کابین صحبت کردن راحت تر با تلفن است، زیرا سیستم بلوتوث مالتی مدیا و تلفن های همراه صدای طرفین مکالمه را بهتر و واضح تر منتقل می کنند.

کاهش لرزش های درون کابین

با نصب لایه های دمپینگ در کابین لرزش های حس شده از طرف بخش های مختلف کم تر می شود و سرنشینان احساس راحتی بیش تری می کنند.

ایزوله شدن کابین از نظر حرارتی

در خودورهای دمپ شده علاوه بر کاهش صدا و لرزش ها، کابین از نظر حرارتی نیز ایزوله می شود. این قضیه موجب می شود گرمای موتور، گیربکس و اگزوز کم تر وارد کابین شود و از سوی دیگر، گرما و سرمای محیط نیز کم تر وارد شود تا سیستم تهویه راحت تر بتواند محیط را به دمای مطلوب برساند.

در پایان باید گفته شود که عمل دمپینگ خودرو می تواند بسیار مؤثر باشد و با مزایای خود سفرهای راحت تری را برای شما فراهم کند. شما می توانید با مراجعه به مرکز بوتیک گاراژ، که یکی از کارهایش دمپینگ کابین است، از خدمات این مرکز بهره مند شوید.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.