Loading...

راهنمای خرید بهترین هدلایت خودرو

دسته بندی : کد خبر :27830
1401/09/13
10916

راهنمای خرید بهترین هدلایت خودرو

راهنمای خرید بهترین هدلایت خودرو

وقتی نوبت به انتخاب هدلایت یا لامپ جلوی خودرو می‌رسد، گزینه‌های زیادی در اختیار دارید اما یک راهنمای مناسب برای درک روند کار چراغ‌های مختلف موجود در بازار و اینکه چگونه می‌توانند دید شما را بهبود ببخشند و از طرفی ظاهر خودرو را در شب جذاب‌تر کنند، به شما برای یک انتخاب و خرید ایدئال کمک خواهد کرد.

امروزه لامپ‌های نسل قدیمی در حال خروج از بازار هستند و لامپ‌های جدیدتر که اغلب با عنوان هدلایت شناخته می‌شوند، به دلیل مزایای زیاد از جمله عمر بیشتر و مصرف کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای نمونه لامپ‌هایی مانند هالوژن، در درجه‌ی اول برای افزایش دید در شب مناسبند و یا چراغ‌های دیگری مانند فناوری‌های مبتنی بر ال‌ای‌دی (LED) با مزایای مختلف، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک هنجار در صنعت خودروسازی هستند و حتی ضمن تمرکز بهتر نور، بسیاری از مزایای مشابه هالوژن‌ها را هم ارائه می‌دهند.

لامپ شدت بالا (HID) هم که اغلب با عنوان چراغ‌های زنون شناخته می‌شوند، یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای چراغ‌های جلوی خودرو است که اگر زیاد در جاده‌های تاریک سفر می‌کنید، گزینه‌ی خوبی خواهد بود.

در مقابل برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند تنها به چراغ‌های اولیه‌ی خودروی خود بسنده کنند. اما خوب است بدانید که شما مجبور نیستید همان چراغ‌هایی را که خودروساز روی ماشین شما نصب کرده است، نگه دارید. اگر می‌خواهید چراغ های ماشین خود را ارتقا دهید، می‌توانید به آسانی این کار را انجام دهید. در واقع تعویض چراغ های خودرو ساده است و می‌تواند تفاوت زیادی در عملکرد کلی وسیله‌ی نقلیه و تجربه‌ی رانندگی شما ایجاد کند.

به همین دلیل یک راهنمای کلی برای لامپ خودرو تهیه کرده‌ایم که به شما در انتخاب چراغ‌های مناسب کمک کند. همچنین فهرستی از چراغ‌های برتر را بر اساس عملکرد و نظرات مشتریان گردآوری کرده‌ایم.

خرید لامپ خودرو از دیجی‌کالا

اهمیت چراغ مناسب برای سلامتی

نور و شیوه‌ی واکنش چشمان ما به آن، عناصری کاملا حیاتی هنگام رانندگی هستند. ساده به‌نظر می‌رسد، اما اغراق نیست اگر بگوییم هرچه مسیر پیشِ رو را بهتر ببینید، امنیت شما، مسافران و سایر افراد حاضر در جاده بیشتر خواهد بود.

اگرچه ما اغلب می‌دانیم که بینایی ما در طول زندگی تغییر می‌کند، اما حتی با نزدیک‌بین یا دوربین شدن چشم‌ها، تمایل داریم فکر کنیم که بینایی ما از بسیاری جهات دیگر تقریبا ثابت می‌ماند. اما این نگاه، کاملا دور از واقعیت است.

در حقیقت با افزایش سن بینایی ما به‌طرز چشمگیری به روش‌های مختلف تغییر می‌کند. در کودکی، عدسی‌های چشم‌ها کاملا شفاف هستند و ما واقعا حتی در شرایط بسیار کم‌نور، واقعا خوب می‌بینیم اما با افزایش سن، لنزهای چشم مات‌تر می‌شوند و نور کمتری وارد آن‌ها می‌شود.

این پدیده با گذشت سال‌ها شدیدتر هم می‌شود. بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی، چشمان شما برای دیدن در همان سطحی که در دوران کودکی داشتید، به دو برابر نور بیشتری نیاز دارند و از ۵۰ تا ۶۰ سالگی، دوباره به نیم برابر نور بیشتری نیاز دارید و با افزایش سن، این روند شدت می‌گیرد.

همچنین با افزایش سن، مقابله با تابش خیره‌کننده برای چشمان ما دشوارتر می‌شود. در واقع، هر ۱۲ سال یک بار چشمان ما ۵۰ درصد مقاومت خود را در برابر تابش خیره‌کننده از دست می‌دهند، که کاملا هشداردهنده است. این نشان می‌دهد که چراغ‌های جلوی نامناسب برای خودرو، با افزایش سن بیشتر بر ما تأثیر می‌گذارند و بدین ترتیب اهمیت استفاده از چراغ‌های جلوی خوب و تنظیم صحیح آن‌ها دو چندان می‌شود.

اثر نور بر کیفیت رانندگی

نور خودرو تأثیر زیادی بر دید راننده و در نتیجه بر ایمنی رانندگی دارد.
Credit: American Academy of Ophtalmology

بنابراین، همان‌طور که Car Dictionary اشاره می‌کند، با افزایش سن، هر بار که نوبت به تعویض لامپ‌های فرسوده می‌رسد، باید به‌طور جدی به جایگزینی آن‌ها با لامپ‌هایی با عملکرد بهتر فکر کنید. به همین ترتیب، اگر در حال تعویض ماشین هستید و این شانس را دارید که چراغ‌ها را به دلخواه انتخاب کنید، بهترین چراغ‌هایی را که می‌توانید بخرید، انتخاب کنید.

روشنایی خودرو، یکی از ارزان‌ترین روش‌های ارتقای ایمنی است و اگر بهتر ببینید، بهتر رانندگی می‌کنید و بدین ترتیب یکی از ارزان‌ترین روش‌های بهبود کیفیت رانندگی هم به‌شمار می‌رود.

ویژگی‌های لامپ خودرو

بنا به اعلام وب‌سایت Mr. Right اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که چه نوع لامپی با خودروی شما سازگار است؟ لامپ‌های خودرو دارای اتصالات مختلفی هستند. برای یافتن نوع دقیق اتصالات چراغ به خودرو، از دفترچه راهنمای خودروی خود استفاده کنید. در اینجا باید به دنبال مشخصاتی مانند H4، H7 و غیره بگردید.

انواع چراغ جلوی خودرو

اما اگر دفترچه‌ی راهنمای خودرو در دست نیست یا درباره‌ی چراغ‌ها اطلاعات کاربردی در آن ارائه نشده است، طبق توصیه‌ی Auto Bulbs Direct قدم بعدی این است که لامپ را از وسیله‌ی نقلیه خود بردارید و پایه‌ی فلزی یا پلاستیکی آن را بررسی کنید که مشخصاتی مانند کاربری لامپ، وات و گاهی اوقات رنگ لامپ روی آن نوشته شده است. لامپ باید با یک شماره مانند H1 یا ، D2S یا ۹۰۰۵ یا HIR2 و غیره مشخص شده باشد.

وات/روشنایی لامپ

توصیه می‌شود که هنگام تهیه‌ی لامپ جدید برای چراغ جلو (در اکثر موارد ۴۵ یا ۵۵ وات) به میزان توانی که خودروساز تعریف کرده است، پایبند باشید. با این حال اگر همچنان قصد افزایش آن را دارید، به یاد داشته باشید که اغلب نیاز به افزودن یک رله به مدار وجود دارد که می‌تواند منجر به باطل شدن گارانتی شود. این مورد را باید در دفترچه راهنمای خودرو بررسی کنید. مشکل دیگر این است که برای روشنایی لامپ رشته‌ای، رشته باید تا دمای بالاتری داغ شود و در نتیجه طول عمر آن کاهش می‌یابد.

دمای رنگ لامپ

دمای رنگ بر حسب کلوین (K) اندازه‌گیری می‌شود. رنگ نور ساطع شده از لامپ‌ها به این درجه‌بندی بستگی دارد. به‌طور کلی، لامپ های استوک دمای رنگی در محدوده‌ی ۳۰۰۰K تا ۳۴۰۰K دارند و بنابراین رنگشان مایل به زرد است که باعث دید بهتر هنگام مه و باران می‌شود.

اگر درجه‌بندی کلوین را بیشتر کنیم، نور سفید غالب می‌شود. این امر جلوه‌ای شاخص‌تر به خودرو می‌دهد زیرا خودروهای لوکس معمولا با لامپ‌هایی با درجه کلوین بالاتر عرضه می‌شوند. همچنین به یاد داشته باشید که فراتر رفتن از ۴۵۰۰K باعث ایجاد رنگ آبی در نور می‌شود که در اکثر کشورها غیرقانونی است.

دمای لامپ

انواع لامپ خودرو

لامپ ال‌ای‌دی

چراغ‌های LED یکی از رایج‌ترین چراغ‌هایی هستند که امروزه در وسایل نقلیه استفاده می‌شوند. دلیل این محبوبیت هم این است که روشنایی زیادی دارند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و عمر آن‌ها طولانی‌تر است. این چراغ‌ها همچنین نوری به رنگ سفید تولید می‌کنند که بسیاری از رانندگان آن را ترجیح می‌دهند.

طبق اعلام Cars، اگرچه لامپ‌های LED معمولا به اندازه‌ی چراغ‌های زنون روشن نیستند اما با توجه به ابعاد کوچک، می‌توان آن‌ها را در فضاهای کوچک هم به‌صورت فشرده یا در چیدمان دلخواه استفاده کرد که به مهندسان و طراحان خودرو آزادی عمل بیشتری می‌دهد.

در LED جریان الکتریکی از یک نیمه رسانا (یا دیود) می‌گذرد و نور تولید شده اغلب دارای الگوی پرتو گسترده‌تری نسبت به سایر انواع چراغ‌های جلو است. این چراغ‌ها حدود ۹۰ درصد بازده بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند و گرمای کمتری تولید میکنند. لامپ‌های ال‌ای‌دی همچنین بیشتر از لامپ‌های هالوژن یا زنون دوام می‌آورند اما با افزایش سن، کم‌نورتر می‌شوند.

بدین ترتیب در مجموع این نوع چراغ‌ها با توجه به مصرف انرژی کمتر و عمر طولانی‌تر، در حال تبدیل شدن به نوع غالب چراغ‌های جلو برای خودروها هستند و تولیدشان به‌تدریج حتی ارزان‌تر هم تمام می‌شود.

لامپ هالوژن

چراغ‌های هالوژن نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی لامپ‌های رشته‌ای هستند. این مدل‌ها از یک رشته تنگستن درون حباب مخصوصی تشکیل شده‌اند که با گرما نور تولید می‌کند. بسیاری از مردم چراغ‌های هالوژن را به این دلیل انتخاب می‌کنند که روشن‌تر از چراغ‌های سنتی خودروها هستند و عمر طولانی‌تری دارند. این نوع چراغ‌ها هم که نور سفید مایل به زرد تولید می‌کنند، در طول تاریخ، به‌عنوان چراغ‌های جلوی بسیاری از وسایل نقلیه استفاده شده‌اند.

لامپ زنون

چراغ‌های جلوی زنون، دارای لامپ هستند اما برخلاف چراغ‌های هالوژن، رشته ندارند و بدین ترتیب بیشتر از هالوژن‌ها دوام می‌آورند اما باز هم طول عمرشان به اندازه‌ی چراغ‌های LED نیست. این چراغ‌ها همچنین انرژی کمتری نسبت به هالوژن مصرف می‌کنند اما نسبت به LED مصرف بیشتری دارند، داغ‌تر هستند و با گذشت زمان کم‌نور می‌شوند.

در چراغ‌های زنون، جریان الکتریکی از گاز زنون (Xenon) عبور می‌کند و قوس الکتریکی ایجاد شده بین دو الکترود، نور شدید سفید یا مایل به آبی تولید می‌کند که اغلب روشن‌تر از LED است. چراغ‌های زنون در بازار اغلب در طیف‌های مختلف آبی، زرد و سفید موجود هستند.

در جاده‌های تاریک، برخی از چراغ‌های زنون به قدری روشن هستند که حتی در حالت نور پایین هم می‌توانند رانندگان مقابل را خیره کند. برای بهبود چنین وضعیتی، خودروهای دارای چراغ زنون اغلب دارای سیستم‌های تراز هستند که به‌طور خودکار الگوی پرتوی نور را با روشن شدن چراغ‌ها تنظیم می‌کند.

چراغ‌های LED و زنون در ابتدا فقط در وسایل نقلیه‌ی لوکس و با قیمت بالاتر عرضه می‌شدند، اما امروزه این فناوری‌ها، به‌ویژه LED به‌طور گسترده‌ در دسترس هستند. برخی از تولیدکنندگان خودرو، این چراغ‌های LED را حتی در کل خط تولید خودروهای متوسط، ​​به‌صورت استاندارد عرضه می‌کنند. چراغ‌های زنون هم هرچند در خودروهای جدید کمتر استفاده می‌شوند، اما در بازار لوازم یدکی، همچنان محبوب هستند.

برخی از کاربردی‌ترین لامپ‌های موجود در بازار ایران

هدلایت LED خودرو D9 مدل H4

لامپ جلوی خودرو D9-H4

این چراغ در بسته‌ی دو تایی عرضه می‌شود و با توجه به کیفیتی که دارد یکی از به‌صرفه‌ترین مدل‌های بازار است. همچنین برای طیف متنوعی از خودروها از جمله پراید، رنو L90 و رنو ساندرو قابل استفاده است.

توان نوری این لامپ بسیار بالاست و نور سفید آن روشنایی کافی را در شب فراهم می‌کند. تفکیک نور بالا و پایین مناسب، پرتاب نور زیاد و مقاومت در برابر آب، از دیگر ویژگی‌های این لامپ است که باعث استقبال زیاد از آن شده است. اگر به دنبال محصولی در همین رده با رنگ زرد هستید، می‌توانید مدل D5H7 را که نور آفتابی تولید می‌کند تهیه کنید.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

لامپ زنون خودرو مدل H4-2

لامپ جلوی خودرو H4-2

اگر به دنبال هدلایت زنون با کیفیت مناسبی هستید، این مدل می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی SMD این لامپ دارای توان مصرفی ۵۵ وات است. این مدل هم در بسته‌ی دو عددی عرضه می‌شود و برای خودروهایی مانند پراید، رنو L90، رنو ساندرو و نیسان پاترول کاربرد دارد.

قیمت مناسب برای این مدل باعث شده تا یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها در میان چراغ‌های زنون برای جلوی خودرو باشد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

هدلایت LED خودرو D3 مدل H7

لامپ جلوی خودرو D3 H7

این لامپ هم طبق نظر اکثر خریداران کیفیت بیشتری از هم‌ترازان خود در بازار دارد. با ۴۵ وات توان مصرفی، نور نسبتا قدرتمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد و مقاومت در برابر آب، امکان استفاده از آن را در شرایط گوناگون فراهم می‌کند.

قابلیت نصب روی خودروهای گوناگون ایرانی و خارجی مانند لیفان ۶۲۰، جک S5، تیبا، دنا، کیا سراتو ۱۶۰۰، پژو ۲۰۶ و رانا هم در کنار قیمت مناسب باعث شده این لامپ به یکی از لامپ‌های پرفروش در بازار تبدیل شود.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

هدلایت LED خودرو مدل C6 H7

لامپ جلوی خودرو C6 H7 پژو پارس

پژو پارس همچنان یکی از خودروهای متداول ایران است و در اختیار داشتن یک لامپ مناسب برای آن می‌تواند لذت رانندگی با آن را افزایش دهد. این مدل یکی از کاربردی‌ترین نمونه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود که در این رده‌ی قیمتی نور مناسبی برای خودرو فراهم می‌کند.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

هدلایت کانپکس مدل M8 H7

لامپ جلوی خودرو M8 H7

اگر به دنبال محصولی بسیار با کیفیت هستید و حاضرید هزینه‌ی زیادی برای آن بپردازید، برند Conpex از گزینه‌های قدرتمند در بازار به شمار می‌رود. با استفاده از چیپ CSP در دو طرف بدنه، این لامپ دارای ۴۵ وات توان مصرفی است هر عدد از هدلایتها میباشد.این مدل در پایه H7 برای بیشتر ماشینهای ایرانی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جداسازی نور بالا و پایین در این لامپ به خوبی صورت می‌گیرد و به دلیل وجود لنز، باعث اذیت شدن رانندگان خودروی مقابل نمی‌شود.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

جمع‌بندی

در نهایت با توجه به مدل خودرو و مسیرهایی که اغلب با آن طی می‌کنید، انتخاب‌های گوناگونی وجود دارد اما همان‌طور که گفته شد، رویکرد بازار در حال حاضر بر چراغ‌های LED متمرکز است که ضمن نوردهی کاملا مناسب، دوام بیشتری دارند و طیف متنوع قیمتی را هم شامل می‌شوند.

بنابراین برای حفظ سلامتی چشم‌ها و در نتیجه ایمنی بیشتر هنگام رانندگی در شب، لازم است که به یک چراغ مناسب برای خودروی خود فکر کنید و در این زمینه گزینه‌های زیادی در اختیار دارید که می‌توانند تا سال‌ها راه را برایتان روشن کنند!