Loading...

رنو اتومبیل قدیمی خود را به یک خودروی پرنده تبدیل کرد

دسته بندی : کد خبر :5560
1400/09/08
5330

رنو اتومبیل قدیمی خود را به یک خودروی پرنده تبدیل کرد

رنو اتومبیل قدیمی خود را به یک خودروی پرنده تبدیل کرد

در شصتمین سال تولید رنو ۴، شرکت فرانسوی رنو با همکاری شرکت طراحی آرسنال، نمونه اولیه‌ی یک خودروی پرنده‌ی تک سرنشین را به نمایش گذاشتند که بر اساس طراحی کوادکوپتر اما به سبک مدل کلاسیک رنو ۴ ساخته شده است.

طی چند سال گذشته ده‌ها شرکت شروع به توسعه‌ی تاکسی‌های هوایی کرده‌اند؛ هواگردهای عمودپرواز که برای حمل بار یا مسافر در مسافت‌های نسبتا کوتاه شهری طراحی شده‌اند. ظاهر و برخی جزئیات این وسایل نقلیه در هر پروژه نسبت به دیگری متفاوت است اما ظاهر اغلب آن‌ها، حتی زمانی که سازندگان به آن خودروی پرنده می‌گویند، بیشتر یادآور بالگرد است تا خودرو.

  • خودروی پرنده‌ی ایرکار

اکنون «رنو» (Renault) با همکاری آژانس طراحی «آرسنال» (TheArsenale) در میامی آمریکا، نمونه اولیه‌ی یک تاکسی هوایی را توسعه داده‌اند که دقیقا شبیه یک خودروی کلاسیک به همراه ملخ‌هایی برای پرواز است. این خودرو «ایر۴» (Air4) نام گرفته و به مناسبت شصتمین سالگرد تولید رنو ۴ تولید شده است.

خودروی پرنده‌ی ایر 4 بر پایه‌ی مدل قدیمی رنو 4خودروی پرنده‌ی ایر 4 بر پایه‌ی مدل قدیمی رنو 4

از نظر ظاهری بدنه‌ی تاکسی شباهت زیادی به مدل قدیمی رنو ۴ دارد که در نسخه‌های مختلف از سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۹۴ میلادی تولید می‌شد اما مانند دیگر بخش‌های این هواگرد، از فیبر کربن ساخته شده است. به اندازه‌ای سبک که خلبان می‌تواند آن را بلند کند و در یک کابین کوچک با صندلی بنشیند.

در عکس‌های منتشر شده چندان مشخص نیست که آیا خلبان کنترل پرواز را در دست دارد یا خیر. از سویی با وجود آنکه کابین دارای یک صندلی، بخش بار، نمایشگر و فضایی برای کلاه ایمنی است، اما هیچ تجهیزات کنترلی دیده نمی‌شود. علاوه بر این، نمایش پرواز بدون حضور سرنشین انجام شد.

خودروی پرنده‌ی ایر 4 بر پایه‌ی مدل قدیمی رنو 4

این وسیله‌ی نقلیه دارای چهار موتور با نیروی پیشرانه‌ی کلی ۳.۷ کیلونیوتن است که انرژی آن‌ها توسط چهار باتری لیتیوم پلیمری ۲۲ آمپرساعتی تأمین می‌شود. طبق محاسبات، تاکسی هوایی می‌تواند تا ۲۶ متر بر ثانیه شتاب بگیرد اما سرعت آن به‌صورت نرم‌افزاری به ۴ متر بر ثانیه محدود شده است. ارتفاع پرواز هم به ۱۵ متر محدود شده است؛ اگرچه طبق اعلام رنو از نظر فنی قابلیت صعود به ۷۰۰ متر وجود دارد.

خودروی پرنده‌ی ایر 4 بر پایه‌ی مدل قدیمی رنو 4خودروی پرنده‌ی ایر 4 بر پایه‌ی مدل قدیمی رنو 4

با وجود پرواز کوتاه‌مدت این هواگرد، اکنون قرار است در سال ۲۰۲۲ در موزه‌ی آتلیه رنو در پاریس و دیگر نقاط جهان به نمایش گذاشته شود. در عین حال رنو اعلام کرده که قصد دارد با عرضه‌ی خودروی الکتریکی Renault 4ever در سال ۲۰۲۵ دوباره رنو ۴ را احیا کند. این شرکت چند ماه پیش هم از نسخه‌ی الکتریکی خودروی محبوب رنو ۵ را رونمایی کرد.

کفتنی است به تازگی شرکت چینی «اچ‌تی آیرو» (HT Aero) هم طرح مفهومی یک خودروی پرنده را به نمایش گذاشته است که شبیه ماشینی با دو ملخ بر روی بازوهای بلند قابل جمع شدن است. حرکت نمادین رنو هم می‌تواند نشانه‌ای از تمایل این شرکت برای حضور جدی در زمینه‌ی خودروهای پرنده باشد.

عکس‌ها: خودروی پرنده‌ی ایر ۴ که بر پایه‌ی خودروی کلاسیک رنو ۴ ساخته شده است.
Credit: Renault

منابع: Engadget, TGSL