سارقان از اپل ایرتگ برای دزدیدن خودروهای لوکس استفاده می‌کنند

دسته بندی : کد خبر :5800
1400/09/14
2539

سارقان از اپل ایرتگ برای دزدیدن خودروهای لوکس استفاده می‌کنند

سارقان از اپل ایرتگ برای دزدیدن خودروهای لوکس استفاده می‌کنند

اوایل سال جاری و زمانی که اپل ردیاب جدید ایرتگ خود را معرفی کرد، برخی تحلیلگران و منتقدان تکنولوژی در رابطه با امنیت و حریم خصوصی این دیوایس ابهاماتی مطرح کردند. ایرتگ اپل، در کل ابزاری سودمند برای پیدا کردن وسایل گمشده است اما این بار ماجرای عجیبی پیش آمده است. این هفته، پلیس کانادا اعلام کرده که سارقان خودرو از ایرتگ اپل برای ردیابی وسایل نقلیه‌ای که می‌خواهند سرقت کنند استفاده می‌کنند.

پلیس منطقه‌ای یورک (که در منطقه‌ای در شمال تورنتو استقرار دارد) اعلام کرده که در سه ماه‌ گذشته پنج مورد پرونده را بررسی کرده که در آن سارقان، ایرتگ‌های اپل را روی وسایل نقلیه پارک شده در اماکن عمومی به‌صورت کاملا پنهانی کار گذاشته‌ بودند. این سارقان خودروهای مد نظر را ردیابی می‌کردند تا در بهترین زمان ممکن آن‌ها را به سرقت ببرند.

ردیاب‌های بلوتوثی مدتی است که بین کاربران طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، اما فراگیر بودن ردیاب‌های اپل (که از طریق اپلیکیشن Find My اپل اطلاعات را به کاربران می‌دهند) به این معنی است که به طور کلی ایرتگ‌های از راه دور اپل عملکرد دقیق‌تر و بهتری نسبت به سایر ردیاب‌های موجود در بازار مانند Title دارند. اپل این ردیاب‌ها را برای پیدا کردن آسان‌تر اشیای گمشده کاربران خود عرضه کرده، اما به نظر می‌رسد که برخی از افراد نظیر سارقان از این فناوری برای رسیدن به اهداف شوم خود سوء استفاده می‌کنند.

  • نسخه‌ی محدود آیفون ۱۳ پرو با الهام از آیفون نسل اول ۶٫۹۹۰ دلار قیمت دارد

البته باید خاطر نشان کنیم که اپل برخی از قابلیت‌های ضد تعقیب را درون این ردیاب‌ها تعبیه کرده که اگر دستگاه اپل شما تشخیص دهد که تحت تعقیب یک ردیاب ناشناس قرار دارید، به شما اطلاع خواهد داد. قابل ذکر است که برای بهره‌مندی از این قابلیت، باید سیستم‌عامل شما iOS 14.5 یا بالاتر باشد. حال که صحبت از ردیاب‌های اپل شد، بد نیست به بررسی آن‌ها بپردازیم.

ردیاب هوشمند ایرتگ از گواهی IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بهره می‌برد و همچنین مجهز به اسپیکر است. قطر این ردیاب کوچک ۳۱.۹ میلی متر و ضخامت آن نیز ۸.۰ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. درون این ردیاب یک باتری قابل تعویض تعبیه شده که شارژ آن بیش از یک سال دوام می‌آورد. این محصول به اپلیکیشن Find My موجود در سری آیفون‌ها وصل می‌شود و آخرین موقعیت خود را در نقشه نشان می‌دهد.

اگر هم در محدوده‌ی بلوتوث گوشی قرار داشته باشد، با ایجاد صدا موقعیت خود را مشخص می‌کند. اما اگر ایرتگ در نزدیکی شما نباشد، با ترکیب چیپ U1 و فناوری باند فوق وسیع و البته شبکه‌ی اپلیکیشن Find My قادر به ردیابی آن خواهید بود. باید اضافه کنیم که براساس تاکید اپل این محصول موقعیت مکانی شما را ذخیره نمی‌کند. تمامی اطلاعات مربوط به مکان شما کدگذاری شده هستند و حتی کسانی که موقعیت مکانی این محصول را گزارش می‌کنند متوجه این موضوع نمی‌شوند.

ایرتگ اپل

اگر ایرتگ را به‌عنوان یک شیء گمشده مشخص کنید، در صورتی که در محدوده‌ی یک آیفون مجهز به اپلیکیشن Find My قرار بگیرد و اگر در آن کشور شبکه‌ی Find my و باند فوق وسیع ممنوع نباشد، موقعیت خود را به شما اطلاع می‌دهد. کاربران همچنین می‌تواند برای خود محدوده‌ی امنی در اپ Find My مشخص کنند که به محض خروج از آن محدوده، ردیاب به کاربران اطلاع می‌دهد.

اپل بر مقوله‌ی امنیت این محصول تأکید زیادی کرده تا سوء استفاده از این داده‌ها امکان‌پذیر نباشد، اما طبق گزارش پلیس منطقه‌ای یورک، بسیاری از سارقین با این محصول اقدام به سرقت خودروی افراد کرده‌اند. بنابراین اپل باید اقدامات امنیتی ویژه‌ای را برای ردیاب خود در نظر بگیرد.

این غول فناوری آمریکایی از قابلیت ردیابی ایرتگ‌های خود به عنوان Precision Finding یاد می‌کند و برای این موضوع از داده‌های مربوط به دوربین، ARKit، ژیروسکوپ و شتاب‌سنج دستگاه نیز استفاده می‌کند. با توجه به اتفاقات پیش آمده، باید در ادامه دید که اپل برای جلوگیری از سوء استفاده‌های این چنینی از محصول خود چه تدبیری می‌اندیشد.

  • اپل بهترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سال ۲۰۲۱ اپ استور را معرفی کرد

منبع: Arstechnica