Loading...

سردار هادیانفر: ۷ میلیون از ۱۲.۵ میلیون موتورسوار فاقد گواهینامه هستند

سردار هادیانفر: ۷ میلیون از ۱۲.۵ میلیون موتورسوار فاقد گواهینامه هستند

سردار هادیانفر: ۷ میلیون از ۱۲.۵ میلیون موتورسوار فاقد گواهینامه هستند
به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه ملاقات مردمی در محل سامانه ۱۹۷ ستاد فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: ۷ میلیون نفر از ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت‌سوار در سطح کشور فاقد گواهینامه هستند. به همین دلیل برای ساماندهی این دسته از موتورسواران، اجرای طرح «گواهینامه آسان» را در دستور کار قرار داده‌ایم تا آن دسته از دارندگان موتورسیکلت که سال‌هاست موتورسواری می‌کنند، اما هنوز گواهینامه نگرفته‌اند، بتوانند در یک روز و با کوتاه کردن فرآیند، گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایلنا، ملاقات مردمی سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فراجا صبح امروز به مناسبت دهه فجر در محل سامانه ۱۹۷ ستاد پلیس راهنمایی و رانندگی کشور برگزار شد. رئیس پلیس راهور کشور در این دیدار به شکایات، انتقادات و درخواست‌های تعدادی از هموطنان به صورت حضوری و تلفنی رسیدگی کرد و به بررسی و رفع مشکلات مطرح‌ شده توسط شهروندان پرداخت. جمعی از فرماندهان و مسئولان بخش‌های مختلف پلیس راهور کشور و تهران بزرگ در ملاقات مردمی امروز سردار هادیان‌فر را همراهی کردند و به پاسخگویی به سؤالات و رسیدگی به شکایات شهروندان پرداختند. 

هادیان‌فر در حاشیه این ملاقات مردمی درباره مهمترین مشکلات و شکایات مطرح‌شده توسط شهروندان گفت: یکی از برنامه‌های روتین پلیس راهور، حضور فرماندهان در نشست‌های ۱۹۷ است تا از نزدیک بتوانیم نسبت به مشکلات مردم که به صورت حضوری یا تلفنی با ما در میان می‌گذارند، آگاهی پیدا کنیم. در این نشست‌ها مسائل عمومی و خاص شهروندان را بررسی می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم، سعی می‌کنیم گره‌گشای کار مردم باشیم. 

وی افزود: علل مراجعات امروز شهروندان مشابه روند نشست‌های مردمی گذشته بود و هموطنان عزیز پیشنهادات و مشکلاتی را در زمینه‌های اصلاح هندسی معابر، شماره‌گذاری خودروها، امور آموزشگاه‌های رانندگی و مسائل فردی یا جمعی مربوط به مربیان آموزشگاه‌ها مطرح کردند. همچنین برخی شهروندان مسائلی را در زمینه بخشودگی جرایم رانندگی مطرح کردند که بیشتر آنها مربوط به درخواست بخشودگی جرایم بود، زیرا با توجه به توسعه سامانه‌های هوشمند پلیس راهور، اعتراضات در این زمینه به حداقل ممکن رسیده است. 

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: امروز همچنین بعضی هموطنان پیشنهادات و انتقاداتی را مطرح کردند که بیشتر مربوط به موضوع تردد موتورسیکلت‌ها بود. با وجود این که در کشور ما بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌سواران به عنوان وسیله امرار معاش از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، اما برخی هموطنان از شیوه نامناسب تردد موتورسیکلت‌ها و تخلفاتی که بعضا موتورسواران انجام می‌دهند، شامل حرکت در خلاف جهت یا تعرض به پیاده‌روها ناراحت هستند. ما برای حل این مشکلات تاکیداتی را در زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌سواران و اجرای طرح موتوریار در مراکز استان‌ها به همکاران خود داشته‌ایم. 

هادیان‌فر‌ اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد حدود ۷ میلیون نفر از ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت‌سوار در سطح کشور فاقد گواهینامه هستند، اما اغلب این افراد مهارت لازم را دارند و سال‌هاست مشغول استفاده از موتور هستند. در همین راستا ما برای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران طرح «گواهینامه آسان» را در دستور کار قرار داده‌ایم که مدتی است به صورت آزمایشی در شهر تهران انجام می‌شود و از هفته آینده به صورت سیستمی در شهر سمنان نیز این طرح آغاز به کار خواهد کرد. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تاکید کرد: اگر این موتورسیکلت‌سواران گواهینامه بگیرند، حتما قانون‌مدار خواهند شد و مسائل بیمه‌ای آنها نیز مرتفع خواهد شد. یکی از مشکلات عمده این افراد این است که چون گواهینامه ندارند، فاقد بیمه تلقی می‌شوند و در صورت بروز حوادث، علاوه بر مشکلات بیمه‌ای با موضوعاتی نظیر محاکمه قضایی و زندان نیز مواجه خواهند شد، در حالی که اگر این افراد گواهینامه بگیرند، این مشکلات آنها حل خواهد شد. 

وی افزود: مهمترین شرطی که در طرح گواهینامه آسان در نظر گرفته شده، این است که فرد متقاضی باید موتورسیکلت داشته باشد و افرادی که موتورسیکلت ندارند، مشمول این طرح نخواهند شد و برای دریافت گواهینامه می‌توانند به ۱۶۱ آموزشگاه‌های مربوط به موتورسیکلت در سطح کشور مراجعه کنند. اما کسانی که موتورسیکلت دارند، بعد از احراز هویت و مالکیت موتور، باید ۱۸ سال تمام داشته باشند و معاینات پزشکی را بگذرانند و با پذیرش در آزمون عملی، گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند. 

هادیان‌فر ادامه داد: افرادی که در طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت شرکت می‌کنند، دقیقا باید همان شرایط تعیین‌شده در قانون را داشته باشند، اما با توجه به این که قانون‌گذار فرآیند صدور گواهینامه را در اختیار پلیس قرار داه است، ما این فرآیند را کوتاه کرده‌ایم، به نحوی که در این طرح، دیگر آموزش نظری شرط نیست، اما آموزش عملی و شرکت در آزمون عملی شرط لازم است. همچنین در شرایطی که روال عادی دریافت گواهینامه موتورسیکلت حداقل ۸۰۰ هزار تومان برای هموطنان ما هزینه دارد، ما با طرح گواهینامه آسان این فرآیند را کوتاه کرده و هزینه آن را کاهش داده‌ایم. 

رئیس پلیس راهور فراجا بیان داشت: قرار است بعد از اجرای آزمایشی طرح گواهینامه آسان در تهران و سمنان، این طرح در سایر مراکز استان‌ها و سپس دیگر شهرهای بزرگ کشور نیز اجرایی شود تا افراد بتوانند در یک روز گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کنند. با توجه به این که ما از افراد شرکت‌کننده در این طرح می‌خواهیم که در هنگام دریافت گواهینامه یک منشور اخلاقی را به عنوان تعهدنامه قانونی مبنی بر عدم ارتکاب به تخلفات حوزه موتورسیکلت امضا کنند، امیدواریم افرادی که در طرح گواهینامه آسان شرکت می‌کنند، حتما به موتورسوارانی قانون‌مدار تبدیل شوند. 

وی در پایان تصریح کرد: برخی شهروندان نیز در ملاقات مردمی امروز درخواست جذب و همکاری با پلیس راهور را داشتند تا بتوانند به عنوان همیار یا بازرس نامحسوس با پلیس همکاری بیشتری داشته باشند.  

گفتنی است، در ملاقات مردمی امروز رئیس پلیس راهور فراجا که از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار شد، تعدادی از شهروندان به بیان مطالبات، پیشنهادات و انتقادات خود در زمینه‌های اجراییات، جرایم رانندگی، گواهینامه، آموزشگاه‌های رانندگی، شماره‌گذاری و … پرداختند و سردار هادیان‌فر به موضوعات مطرح‌شده توسط مردم رسیدگی کرد. در برنامه امروز، جمعی از فرماندهان و مسئولان بخش‌های مختلف پلیس راهنمایی و رانندگی نیز رئیس پلیس راهور کشور را همراهی کردند. 

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است. منبع ایلنا برچسب هاپلیس 197 پلیس راهور سردار هادیانفر گواهینامه گواهینامه آسان گواهینامه موتور