شورلت از سیلورادو الکتریکی با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی کرد

دسته بندی : کد خبر :6967
1400/10/17
6834

شورلت از سیلورادو الکتریکی با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی کرد

شورلت از سیلورادو الکتریکی با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی کرد

در نمایشگاه CES 2022 شورلت از نسخه‌ی الکتریکی وانت سیلورادو ۲۰۲۴ با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی کرد.

شورلت سیلورادو الکتریکی ۲۰۲۴ (۲۰۲۴ Chevrolet Silverado EV) نخستین پیکاپ برقی در این سطح نیست. این خودرو حتی نخستین پیکاپ الکتریکی خانواده‌ی جنرال موتورز هم نیست اما از نظر مشخصات، ممکن است مهم‌ترین آن‌ها باشد. از سوی دیگر، با نگاهی فراتر از آمار، سیلورادو الکتریکی پر از انواع ویژگی‌های هوشمندانه است که طرفداران وانت باید آن‌ها را دوست داشته باشند و به‌نظر بد هم نیستند.

اعداد و ارقام در این خودرو چشمگیر هستند. شورولت به لطف بزرگ‌ترین بسته‌ی باتری آلتیوم (Ultium) که تا کنون ساخته شده است، برد ۶۵۰ کیلومتری را با یک بار شارژ ارائه می‌دهد. موتورهای دوگانه قدرت موتور را به ۶۶۴ اسب بخار و بیش از ۱۰۶۳ نیوتن متر گشتاور می‌رسانند.

شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024

حالت واید اوپن واتز (Wide Open Watts) یا WOW باعث می‌شود که این پیکاپ دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در کمتر از ۴.۵ ثانیه باشد. شارژ سریع DC با توان ۳۵۰ کیلووات، با ۱۰ دقیقه شارژ برد ۱۶۰ کیلومتری را ارائه می‌دهد. شورلت سیلورادو الکتریکی همچنین می‌تواند ۴.۵ تن را یدک بکشد یا ۵۹۰ کیلوگرم را در قسمت بار حمل کند.

WT یا RST؟

اینجا جایی است که باید سرعت رول را کمی کند کنیم. شورلت در ابتدا سیلورادو الکتریکی را در تیپ پایه «وانت کاری» (Work Truck) یا WT و تیپ پرچم‌دار RST عرضه خواهد کرد. اعدادی که اشاره شدند، درباره‌ی RST به‌خوبی صادق است اما همپوشانی چشمگیری با WT هم وجود دارد.

برای مثال، همچنان می‌توانید برد ۶۵۰ کیلومتری و قابلیت شارژ سریع را در وانت تیپ پایه داشته باشید. قدرت خودرو در تیپ پایه کاهش می‌یابد، هرچند ۵۱۰ اسب بخار و ۸۳۴ نیوتن متر را نمی‌توان یک نقص دانست. قابلیت یدک‌کشی هم به ۳۶۳۰ کیلوگرم کاهش یافته است اما شورلت قصد دارد در آینده یک نسخه‌ی ناوگان توزیع WT را معرفی خواهد کرد که می‌تواند تا ۹ تن یدک‌کشی کند.

در همین حال RST ویژگی‌هایی مانند فرمان چرخ‌های عقب، سیستم تعلیق بادی تطبیقی خودکار، سوپر کروز و یک تخت پیکاپ قابل تنظیم به همراه یک ویژگی به نام «مولتی فلکس میدگیت» (Multi-Flex Midgate) را ارائه می‌کند. اینجا جایی است صحبت دشوار است، زیرا می‌دانیم که برخی از شما نشانه‌هایی از شورلت آوالانچ را در طراحی سیلورادو الکتریکی می‌بینید.

شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024

عجیب است که شورلت هیچ اشاره‌ای به آوالانچ قدیمی ندارد اما شباهت‌ها تنها به طراحی آن ختم نمی‌شود. قابلیت‌های اضافه شده برای تخت هم وجود دارد که یک دروازه‌ی میانی کامل را ارائه می‌دهد. سیلورادو الکتریکی RST با صندلی‌های عقب تا شده و درب صندوق عقل مولتی فلکس اختیاری، دارای طول کف بار قابل استفاده ۳ متر و ۲۵ سانتی‌متر است که تقریبا دو برابر طول تخت استاندارد ۱.۸ متری است.

شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024

در داخل کابین نشانه‌های طراحی آشناتر و در عین حال متفاوت‌تری دیده می‌شود. نمایشگرهای دیجیتال برای هر دو تیپ وجود دارند، اما RST دارای یک نمایشگر مرکزی ۱۷.۰ اینچی است که تا نمایشگر خوشه ابزار دیحیتال ۱۱ اینجی کشیده شده است. علاوه بر این، RST همچنین یک نمایشگر بالای سر با میدان دید ۱۴ اینچی ارائه می‌دهد. WT اما به این اندازه پیچیده نیست. شورلت این ویژگی را در کامیون سطح ابتدایی خود قرار نداده است اما همچنان جفت نمایشگر دیجیتال فعال هستند.

هر دو وانت از پلتفرم نرم‌افزار مبتنی بر «آلتیفای لینوکس» (Linux Ultifi) بهره می‌برند که توسط جنرال موتورز توسعه یافته است و به‌طور پیوسته به‌روزرسانی می‌شود. با این وجود هنوز شمار زیادی کنترل دستی برای موارد عمومی مانند عملکردهای آب‌وهوا و رادیو وجود دارد. در RST همچنین می‌توان بدون استفاده از دست، خودرو را تنها با داشتن یک دستگاه فعال در هنگام ورود، استارت زد.

فضای بهینه

با توجه به اینکه هیچ موتور بنزینی در کاپوت جلوی خودرو وجود ندارد، سیلورادو الکتریکی در این بخش یک فضای ذخیره‌سازی اضافی را به شکل ای‌ترانک (eTrunk) ارائه می‌دهد. این فضا برای قرار دادن اقلام خاص قابل تنظیم است و در RST یک کنسول ماژولار در داخل کابین هم نزدیک به ۳۰ لیتر فضای ذخیره‌سازی بیشتر ارائه می‌دهد.

شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024

چه تیپ WT و چه تیپ RST هر دو تیپ سیلورادو الکتریکی دو ردیف صندلی دارند و فضای داخلی بهتری برای بزرگسالان قد بلندتر برای نشستن راحت در جلو یا عقب فراهم می‌کنند. این ویژگی به لطف طراحی کف ممکن شده است که به‌طور کامل از پلتفرم آلتیوم جنرال موتورز استفاده می‌کند و صندلی‌های جلو را بیشتر به جلو و صندلی‌های عقب را بیشتر به عقب سوق می‌دهد.

شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024

به این ترتیب، سیلورادو الکتریکی از نظر سبک و فناوری، تغییرات قابل توجهی نسبت به خودروهای موتورهای درون‌سوز این خانواده دارد. هر دو تریم RST و WT از بدنه‌ی آیرودینامیک‌تری در مقایسه با سیلورادو استاندارد بهره می‌برند و هر کدام دارای سیستم شارژ «پاوربیس» (PowerBase) با ۱۰ خروجی و ۱۰.۲ کیلووات توان الکتریکی هستند. این سیستم در صورت نیاز می‌تواند انرژی مورد نیاز ابزارهای برقی، اسباب‌بازی یا کل خانه را تأمین کند. سیلورادو الکتریکی همچنین می‌تواند دیگر خودروهای الکتریکی را، درست مانند خودروی رقیبش یعنی فورد الکتریکی اف-۱۵۰ شارژ کند.

عرضه و قیمت

هنوز تا تولید سیلورادو الکتریکی بیش از یک سال باقی مانده است. طرح فعلی شورلت این است که سیلورادو الکتریکی تیپ WT در بهار ۲۰۲۳ و RST در پاییز عرضه شود. به گفته‌ی شورلت نسخه‌ی اول با تمام گزینه‌های اختیاری بدون احتساب هزینه‌ی تحویل ۱۶۹۵ دلاری، ۱۰۵ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024شورلت سیلورادو الکتریکی 2024

در همین حال WT از ۴۱ هزار و ۵۹۵ دلار شروع خواهد شد، اگرچه شورلت تعیین نکرده که آیا باتری این خودرو باتری ۶۴۵ متری را هم شامل می‌شود یا خیر. پس از تولید، تیپ‌های دیگر سیلورادو الکتریکی با محدوده‌ی ۴۰ هزار دلار تا پیش از ۸۰ هزار دلار عرضه خواهند شد که حداقل یکی از آن‌ها «تریل باس» (Trail Boss) است.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده جزئیات بیشتری درباره‌ی سیلورادو الکتریکی ارائه شود، اما شورلت از هم‌اکنون پیش‌فروش آن را آغاز کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند یک سیلورادو الکتریکی را رزرو کنند.

عکس‌ها: ۲۰۲۴ Chevrolet Silverado EV
Credit: Chevrolet

منبع: Motor1