کارشناسی خودرو یکی از مهمترین مراحل پیش از فروش خودرو کارکرده است که اگر کوچکترین لغزشی در آن ایجاد شد، پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت. اما پرسش اینجاست که اصلا چرا کارشناسی فنی خودرو پیش از معامله برای طرفین تا این اندازه اهمیت دارد؟
اهمیت کارشناسی خودرو قبل از معامله
همانطور که گفته شد، بررسی خودرو پیش از خرید و فروش ماشین دست دوم یکی از منطقیترین کارهایی است که باید طرفین معامله به آن پایبند باشند. فرقی ندارد که شما فروشنده باشید و به عبارتی دیگر از آن خودرو استفادهای نخواهید کرد، مهم این است که شما با اطمینان و اعتماد بیشتری خودرو را به خریدار تحویل میدهید.
در صورتی که پیش از فروش خودرو برگه کارشناسی بدنه خودرو را در دست داشته باشید، هم میتوانید بر سر قیمت روز خودرو چانه زنی کنید وهم این اطمینان را به خریدار بدهید که خودروی تحویلی از سمت شما هیچ شکل فنی ندارد. از سویی دیگر بعد از معامله خریدار ایراد جدیدی از خودرو به شما اعلام نمیکند.
به همین دلیل یک اقدام برای کارشناسی فنی خودرو که شامل کارشناسی رنگ، کارشناسی بدنه و درنهایت کارشناسی سلامت خودرو است؛ میتوان از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کند.
روش های کارشناسی خودرو
کارشناسی ماشین برای معامله روشهای متعددی دارد. در یک روش خریدار و فروشنده به مراکز کارشناسی خودرو، بدنه و تشخیص رنگ مراجعه میکنند و پس از بررسی خودرو، ایرادات و مشکلات ایجاد شده برای خودرو اعلام میشود. سپس طرفین معامله به صورت توافقی قیمتی برای ماشین در نظر گرفته و معامله را جوش میدهند.
اما در روش دیگر کارشناسان به محل مراجعه میکنند و در محیطی غیر تضمین شده و گاها در کنار خیایان، خودرو را بدون اتاق نور و تجهیزات ویژه بررسی و قیمت گذاری میکنند.
در روش دیگر کارشناسی خودرو اما میتوان با مراجعه به شعب متخصص در امر فروش خودرو که کارشناسی از جمله خدمات آنها و بدون هزینه است، مراجعه کنند. خودرو کارکردهشان را بر اساس ۱۴۵ مورد فنی آن هم در اتاق نور مجهز بررسی کنند و در نهایت بر اساس ایرادات و شناسنامه سلامت خودرو، قیمت گذاری منصفانه انجام شود.
توصیه میشود پیش از در نظر گرفتن راهی امن و سریع برای فروش ماشین کارکردهتان، کارشناسی رایگان، ایمن و آسان را هم از جمله مراحل فروش در نظر بگیرید.
مراحل کارشناسی خودرو
متقاضیان فروش خودرو دست دوم میدانند که کارشناسی پیش از خرید، یکی از مهمترین مراحل فروش خودرو است.
۱.مراجعه به شعب کارشناسی خودرو
در این مرحله باید خودرو کارکرده به صورت کارواش رفته و تمیز باشد. زیرا در صورتی که خودرو کارواش نرفته باشد، احتمال خطای کارشناس بالا خواهد بود.
به طور نرمال، در این مرحله ۱۴۵ مورد فنی اعم از سلامت موتور، سلامت بدنه، سلامت اتاق خودرو و ستونها و… بررسی میشود.
۲.دریافت برگه سلامت خودرو
دارا بودن برگه سلامت خودرو، مهر تاییدی بر اطمینان خریدار از خودرو کارکرده شماست. چرا که این برگه حکم شناسنامه ماشین دست دوم را دارد، برگهای که نشان میدهد خودرو شما، سلامت حداقل ۱۴۵ مورد فنی را پاس کرده است.
۳.بررسی اصالت مدارک خودرو
علاوه بر برگه سلامت فنی خودرو دست دوم پس از کارشناسی فنی ماشین، دارا بودن اصالت مدارک برای مرحله بعدی که همان فروش نهایی است ضروری است.
اینکه خودرو دارای برگ سبز خودرو (حکم سند خودرو را دارد)، کارت ماشین، بیمه نامه بدنه، گارانتی، برگه معاینه فنی خودرو، سوئیچ یدک و برگه پرداخت عوارض و جریمههای خودرو بسیار اهمیت دارد.
هزینه کارشناسی خودرو
پیشتر به موضوع انواع روشهای کارشناسی خودرو اشاره شد که هزینه کارشناسی خودرو نیز بسته به نوع روش کارشناسی و فروش خودرو بستگی دارد.
در صورتی که خودرو را به مراکز تشخیص رنگ و کارشناسی برای دریافت ایرادات و مشکلات خودرو بردهاید، باید هزینهای مشخص را پرداخت کنید.
همچنین اگر کارشناس فنی به محل آمده باشد نیز با شرط فروش خودرو هزینه کارشناسی محاسبه خواهد شد.
اما در صورت مراجعه به مراکز تخصصی فروش خودرو که کارشناسی از جمله خدمات و یکی از مراحل فروش خودرو است، میتوانید خدمات کارشناسی رایگان خودرو به علاوه بررسی مدارک، پرداخت یکجا هزینههای جانبی همچون تسویه حساب عوارض و خلافی خودرو، تعویض پلاک و … را به آن ها بسپارید.
نحوه کارشناسی خودرو
کارشناسی خودرو با بررسی بخشهای مختلفی از خودرو انجام میشود. بررسی بدنه، داخل کابین، سلامت موتور و مدارک از جمله بخشهای مختلف از مراحل کارشناسی ماشین محسوب میشوند.
کارشناسی سلامت فنی خودرو
- لرزش موتور
- نشت لولهها
- گیربکس
- چراغ چک
- روشنایی و نور
- پدالها
- پولوس
- تسمهها
- ترمزها (پارک، عقب، جلو)
- جلوبندی
- میزان فرمان
- باتری و سیستم برق رسانی
- کارکرد موتور
- آمپر
- واشرها
بررسی بدنه
- گلگیرها (راست، چپ، عقب و جلو)
- کاپوت (باز و بسته شدن)
- صندوق عقب
- جلو پنجره
- دربها (عقب و جلو)
- سپر جلو و عقب
- رکاب و کلاف خودرو
- ستون و شاسی خودرو (جلو، عقب، وسط)
- کف صندوق
- داخل خودرو
- آینهها
- سلامت بوق
- داشبورد
- سیستم تهویه
- سیستم مولتی مدیا
- کمربندها
- تنظیم صندلیها
بررسی تجهیزات خودرو
- برف پاک کنها
- شیشهها
- آینههای بغل
- چراغهای جلو و عقب
- راهنماها
- آب پاش برف پاک کن
- سلامت لاستیکها (عقب، جلو و زاپاس)
قابل توجه است که کارشناسی سلامت خودرو باید توسط متخصص فنی انجام شود.
تهیه و تنظیم: نگار میرکریمی