غلامرضا صدفی: باید فرهنگ استفاده از موتورسیکلت تقویت شود

غلامرضا صدفی: باید فرهنگ استفاده از موتورسیکلت تقویت شود

غلامرضا صدفی: باید فرهنگ استفاده از موتورسیکلت تقویت شود
جدول تغییرات قیمت موتورسیکلت

صدفی با اشاره به اینکه نقش مهم صداوسیما در زمینه فرهنگ سازی گفت: باید فرهنگ استفاده از موتور سیکلت تقویت شود که در این زمینه‌ها خانواده مخصوصاً والدین نقش موثری دارند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، غلامرضا صدفی با اشاره به اینکه سال های سال از است که از موتور سیکلت در قم استفاده می شود، اظهار داشت: افراد بسیاری هستند که در کنار خودرو، موتور سیکلت هم دارند و از آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: ۵۰درصد تصادفات منجر به فوت در سال ۱۴۰۰ مربوط به راکبین موتور سیکلت است هر چند اقداماتی که در سال های گذشته انجام شد مخصوصا اقدامات فرهنگی که به صورت ویژه برای راکبین موتور سیکلت صورت گرفت  یک درصد کاهش فوتی نسبت به سنوات گذشته را ثبت کرده ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم افزود: موتور سیکلت وسیله ای سریع ، ارزان ، در دسترس و کم هزینه است. یکی از مسائلی که مردم رو به موتور برای استفاده می آورند ارزان بودن است زمانی مردم با ۷ میلیون پرایدی که ایمنی نداشت را می خرید که نسبت به موتور بهتر بود.

باید فرهنگ استفاده از موتور تقویت شود

وی عنوان کرد: در دنیا هم از موتورسیکلت استفاده می شود و این نیست که بگوئیم فقط در کشور ما از این وسیله استفاده می شود. باید فرهنگ استفاده از موتور سیلکت در کشور را تقویت کنیم. ما نمی توانیم به مردم بگوئیم که این وسیله ایاب و ذهاب و امرارو معاش شما را بگیریم تا ایمن باشد از طرفی هم شاید زیرساخت های سفر در شهر مناسب و کافی نباشد.

سرهنگ صدفی با اشاره به اینکه در مسئله موتورسیلکت بحث فرهنگ بسیار مهم است، ابراز داشت: باید به صورت ویژه در مسئله فرهنگ سازی از خانواده ها شروع کنیم و ارگان هایی که در مسائل فرهنگی هم دخیل هستند باید به موضوع ورود پیدا کنند و وظیفه خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: صرفا با جریمه کردن و انتقال به پارکینگ نمی شود جلوی راکبین موتورسکیلت در سطح شهر قم گرفت. اما اگر در مسئله فرهنگ این مسئله را مطالبه کنیم جوابگو خواهد بود. امروز والدین به فرزندان خود که نه سن قانونی دارند و نه گواهینامه دارند موتور سیکلت می دهند و از همه بدتر هم اینکه خود والدین سوار ترک این راکبین می شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم عنوان کرد: این ضعف فرهنگی ما را در بحث استفاده از موتورسیکلت را نشان می دهد. باید تلاش کنیم و قانع کنیم احساس خطر را به جامعه به صورتی القا کنیم که خانواده همانطور که در قبال کودک خود احساس خطر می کند در قبال نوجوان و جوان خود هم احساس خطر کند که اگر این نوجوان با موتور سیکلت تصادف کند ممکن از یک عمر پشیمانی برای خود و خانواده به بار بیارود به عنوان مثال در بین راکبین موتور سیکلت قطع نخاع هایی داریم که هیچ جایی دیده و گفته نمی شوند.

یازده هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارد

وی افزود: در حال حاضر بیش از 11هزار دستگاه موتور سیکلت در پارکینگ‌های قم توقیف هستند. با توقیف نمی توان فرهنگ را درست کرد اگر قرار بود با توقیف درست شود در سنوات گذشته که با شدت بیشتری بود باید امروز مردم قانونمند می شدند. اگر با جریمه می شد این کار را انجام داد ما سال گذشته بیشترین جریمه را برای راکبین موتور سیکلت در بحث عدم استفاده از کلاه ایمنی اعمال کرده ایم. این اقدامات تا چه اندازه ای در بحث قانونمند شدن راکبین موتور سیکلت تاثیر داشته است؛ ما نمی گوئیم بی تاثیر بود اما تاثیر آنچنانی هم نداشته است.

حرکات نمایش در فضای مجازی محرک جوانان است

سرهنگ صدفی با اشاره به فضای مجازی، گفت: امروز در فضای مجازی استفاده از موتورسیکلت های سنگین و انجام حرکات نمایشی رایج شده است که باعث تحریک جوانان و نوجوانان می شود. انجام دادن حرکات نمایشی هنری است که باید به این هنر ارزش و اعتبار قائل شویم اما این هنر وقتی از پیست خارج می شود و در معبر عمومی قرار می گیرد بجای اینکه تحسین شود مورد نفرت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: یک راکب موتورسیکلت باید بداند که استفاده از موتورسیکلت با سرعت بالا و انجام حرکات نمایشی بسیار خطرناک است و در صورت برخورد با هرچیزی صدمات غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد که پیشمان کننده است. ما امروز نیاز داریم  به کمک اصحاب رسانه که همیشه هرجا ورود کردند خوب ظاهر شدند در این موضوع هم فرهنگ سازی کنیم تا بتوانیم از برخی آسیب ها جلوگیری کنیم.

والدین اجاره استفاده فرزند از موتورسیکلت را ندهند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم درادامه ابراز داشت: یکی از مشکلات که در حال حاضر در قم در بحث فرهنگی سازی وجود دارد مسئله حضور دانش آموز با موتورسیکلت در مدارس است.  ما به راحتی می بینیم که در مقابل مدارس برای موتورسیکلت دانش آموزان دبیرستان و حتی راهنمایی که بیشتر آنها گواهینامه هم ندارند جایگاه موتور ایجاد می کنند.

وی اضافه کرد: وقتی دانش آموزی که گواهینامه ندارد من معلم و مدیر نباید برای او امکانات در نظر بگیرم. البته باید به این مسئله اشاره کنیم که اگر آموزش و پرورش هم این امکانات را ایجاد نکند دانش آموز موتور سیکلت خود را در جای دیگر پارک میکند. اما این فرهنگ هنوز برای ما جا نیفتاده است حداقل برای این سن، خانواده و یا نهاد نگذارد این فرد از موتورسیکلت استفاده کند و یا او را محدود کنند.راکبان موتورسیکلت از تجهیزات ایمنی کامل استفاده کنند

صدفی افزود: مسئله بعد تجهیزات موتور سیکلت است. در ایام قدیم برای جلوگیری از آسیب دیدگی از موتورسیکلت راکب تجهیزات ایمنی مانند گارد و… بر روی آن نصب می کرد اما امروز بر روی موتورسیکلت ها هیچ تجهیزات ایمنی وجود ندارد و در تصادفات بیشترین صدمات و آسیب به راکبین می رسد.

وی افزود: امروز در دنیا به لباس ایمنی راکب موتور سیلکت و لباسی که مانند کیسه هوا در مواقع تصادفات عمل کند فکر می کنند و در استفاده از آن  هستند اما در ما هنوز درگیر استفاده راکبین از کلاه ایمنی هستیم. کلاه ای که بار ها و بارها خودمان به صورت رایگان در اختیار راکبین قرار دادیم.

بیش از هزار کلاه ایمنی توزیع شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به اینکه سال گذشته حدود هزار کلاه ایمنی با آرم و هولوگرام مخصوص در اختیار راکبین قرار گرفت، گفت: امروز هیچ کدام از آن کلاه ها را در استفاده راکبین نمی بینیم. پس اینگونه نیست که بگوئیم این راکب نمی تواند کلاه خریداری کند. کلاه دارد ولی استفاده نمی کند. این ضعف فرهنگ است.

وی بیان کرد: در مسئله فرهنگ و فرهنگ سازی بسیار می توانیم تلاش کنیم و قطعا موثر خواهد بود. ما از دو سال قبل در خصوص فوت راکبین موتور سیکلت برخی مسائل فرهنگی را آغاز کردیم که امسال در این خصوص یک درصد نسبت به سنوات قبل کاهش راکب موتورسیکلت در تصادفات منجر به فوت را مشاهده کرده ایم.

سرهنگ صدفی تصریح کرد: در 6سال گذشته آمار تصادفات ما افزایشی بود اما سال گذشته 19درصد معادل 23 نفر کاهش کشته در داخل قم داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به اتباع خارجی در سطح شهر قم، گفت: تعداد اتباع خارجی در سطح شهر بسیار زیاد است. تاکنون هم 17درصد تصادفات منجر به فوت سال گذشته قم معادل 16نفر از اتباع خارجی هستند که درصد بالایی هم برای کشور افغانستان هستند. این افراد مجاز و یا غیر مجار در سطح شهر هستند و موتور سیکلت هم سوار می شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم ادامه داد: برای فرهنگ سازی استفاده از موتور سیکلت و توضیح قانون در هیئت های این افراد حاضر شدیم و بسیاری از مسائل را توضیح و اموزش دادیم.

خانواده‌ها فرزندان موتورسوار خود را کنترل کنند

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول به خانواده ها توصیه می کنیم که فرزندان خود را کنترل کنند و همچنین ظرفیت موتورسیکلت در کشور ما 2نفر است نه 5الی 6 نفر.

سرهنگ صدفی ابراز داشت: ما در فضای مجازی وقتی نکته ای در خصوص قوانین راهنمایی و رانندگی قرار می گیرد مخاطبان بسیاری را به خود جذب می کند. امروز بیشتر قشر های جامعه در فضای مجازی هستند که می توان با جملات کوتاه برخی موارد را ذکر کرد که 80درصد جامعه خواهند دید که تاثیرگذاری بیشتری دارد.

پیشگیری در راستای کاهش آسیب‌ها

وی افزود: باید تلاش کنیم جوانان کمتر آسیب ببینند و خانواده ها کمتر مشکل داشته باشند. وقتی تصادف منجر به فوتی رخ می دهد یک خانواده را داغدار و چندین خانواده هارا درگیر خواهد کرد. اگر بتوانیم در خصوص آسیب به حتی یک خانواده پیشگیری کنیم انجام خواهیم داد.

سرهنگ صدفی در ادامه با اشاره به آمار تصادفات، گفت: طبق آمار سال گذشته تصادفات منجر به فوت نسبت به سال 1399 ، 23 نفر معادل 19درصد کاهش داشته است که این آمار مستند پزشک قانونی است.
وی افزود: بیشترین تصادفات رخ داد عدم توجه به جلو با فراوانی 35 درصد  وبعد از آن تغییر ناگهانی مسیر بوده است.

کاهش یک درصدی تصادفات منجر به فوت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره وسیله نقلیه ، گفت: سال گذشته در تصادفات منجر به فوت در عابرین پیاده از 35درصد به 43درصد رسیده ایم که افزایش را نشان می دهد و همچنین در تصادفات منجر به فوت با موتورسیکلت از 51درصد به 50درصد رسیده ایم که کاهش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: از نظر سن در راکبین موتورسیکلت بیشترین آمار منجر به فوت بین 25 تا 40 بوده است و در بحث عابرین پیاده بیشترین آمارمنجر به فوت سال گذشته از 60سال به بالا بوده است.

پایان پیام/

اولین رسانه رسمی با عنوان و موضوع کارآفرینی در ایران منبع شبکه اطلاع رسانی راه دانا برچسب هاپلیس غلامرضا صدفی فرهنگ موتورسواری فضای مجازی قم