فروش تویوتا یاریس GRMN به شیوه قرعه کشی؛ الگو برداری ژاپنی ها از بازار خودرو ایران

فروش تویوتا یاریس GRMN به شیوه قرعه کشی؛ الگو برداری ژاپنی ها از بازار خودرو ایران

فروش تویوتا یاریس GRMN به شیوه قرعه کشی؛ الگو برداری ژاپنی ها از بازار خودرو ایران

به تازگی شرکت تویوتا از یاریس GRMN در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرده‌است. همانطور که حدس می‌زنید، این نسخه از یاریس خصوصیات به مراتب اسپرت‌تری داشته و افرادی را نشانه گرفته که به دنبال هیجان و لذت بردن از رانندگی هستند. از این هاچبک داغ و آتشین تنها 500 دستگاه و فقط برای بازار داخل ژاپن تولید خواهد شد و به دلیل قابلیت بالای کلکسیونی شدن٬‌ تویوتا فروش از طریق قرعه‌کشی را برای این محصول برگزیده٬‌ روشی که سابقا در خودروسازان خارجی به کار گرفته نمی‌شد و انحصارا در اختیار ایران خودرو و سایپا بود!

تویوتا یاریس GRMN

در نسخه GRMN مهندسان تویوتا بیشتر بر فاکتورهایی مثل کاهش وزن، طراحی جذاب‌تر، مقاوم‌سازی بدنه، ارتقای هندلینگ و کاهش ضرایب دنده تمرکز کرده‌اند. از این رو تغییری در بخش پیشرانه رخ نداده و نیروبخش یاریس GRMN همان موتور ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ موجود در نسخه GR است.

این موتور توانایی تولید ۲۶۸ اسب بخار قدرت را دارد. نیروی تولیدی هم از طریق گیربکس شش سرعته دستی با ضرایب کوتاهتر به سمت چرخ‌ها هدایت می شود. این نسخه از یاریس از دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی نیز بهره می‌برد.

تویوتا یاریس GRMN

از نظر وزن باید گفت تدابیر تویوتا باعث شده وزن نسخه GRMN به اندازه ۲۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند. استفاده از کاپوت، سقف، اسپویلر عقب فیبر کربنی و حذف صندلی عقب از جمله این تدابیر هستند.

تویوتا یاریس GRMN

تویوتا تاکید می‌کند مقاومت بدنه یاریس GRMN به خاطر استفاده از ۵۶۵ نقطه جوش بیشتر در مقایسه با نسخه GR بیشتر شده؛ همچنین این نسخه جدید به اندازه نیم اینچ عریض‌تر و به همین مقدار کم ارتفاع‌تر است.

تویوتا یاریس GRMN

مشخصاتی که برشمردیم، مربوط به مدل استاندارد از یاریس GRMN است. برای این هاچبک تند و تیز یک آپشن ویژه نیز در نظر گرفته شده که Circuit Package نام دارد. در صورت سفارش این آپشن، یاریس GRMN برای تجربه هیجان بیشتر در پیست آماده‌سازی می شود. استفاده از ترمزهای قوی‌تر، کمک فنرهای ساخت شرکت Bilstein، رینگ های ۱۸ اینچی اختصاصی و افزوده شدن رکاب جانبی و اسپویلر کوچک یکپارچه با بدنه نتیجه سفارش این آپشن است. نکته جالب توجه اینکه این آپشن فقط برای ۵۰ دستگاه قابل انتخاب خواهد بود.

تویوتا یاریس GRMN

تویوتا یاریس GRMN یک آپشن دیگر با نام Rally Package دارد. این آپشن هم مواردی مثل کمک فنرهای ساخت بخش گازو ریسینگ، مجموعه ای از میله‌های تثبیت‌کننده و محافظ‌های کف اتاق را به یاریس GRMN اضافه کرده و آن را برای مسیرهای ناهموار آماده‌تر می‌کند. احتمالا یاریس مجهز به آپشن رالی پکیج٬‌ سازگار ترین نسخه برای رانندگی در کشورهایی مانند ایران خواهد بود که از کیفیت آسفالت مناسبی برخودار نیستند.

تویوتا یاریس GRMN

و اما قیمت؛ تویوتا برای یاریس GRMN قیمتی برابر با ۷,۳۱۷,۰۰۰ ین تعیین کرده است. این رقم معادل تقریبا ۶۴ هزار دلار می‌شود. برای اینکه درک بهتری از این رقم داشته باشید، باید بگوییم مدل تازه رونمایی شده تیگو ۸ پرو نیز از قیمت دلاری مشابهی در ایران برخوردار است٬‌ در واقع با رقمی در حدود یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان طرف هستیم که رقمی گزاف برای یک هاچ بک داغ محسوب می‌شود٬‌ هرچند که این خودرو در بلند مدت احتمالا با افزایش قیمت ناشی از کلکسیونی بودن مواجه خواهد شد.

تویوتا یاریس GRMN

از این رو با توجه به ظرفیت تولید محدود یاریس GRMN، تویوتا با روش آشنای قرعه‌کشی آن را به مشتریان هموطن خود عرضه خواهد کرد!