Loading...

لوسید از خودروی الکتریکی قدرتمند Air Sapphire رونمایی کرد

دسته بندی : کد خبر :21694
1401/05/29
8345

لوسید از خودروی الکتریکی قدرتمند Air Sapphire رونمایی کرد

لوسید از خودروی الکتریکی قدرتمند Air Sapphire رونمایی کرد

کمپانی لوسید موتورز از نشان ویژه‌ی «سفایر» (Sapphire) رونمایی کرده است که به خودروهای الکتریکی قدرتمند با عملکرد فوق‌العاده بالا اختصاص دارد.

اولین مدل که تحت این نام عرضه می‌شود با نام «لوسید ایر سفایر» (Lucid Air Sapphire) قرار است در برخی موارد از خودروهایی مانند «تسلا پلید» (Tesla Plaid) بهتر عمل کند.

Air Sapphire بر یک سیستم سه موتوره (یکی در جلو و دو موتور عقب) با قدرت بیش از ۱۲۰۰ اسب بخار استوار است که حتی از نسخه‌ی «دریم ادیشن» (Dream Edition) این شرکت عملکرد بهتری دارد. طبق گزارش‌ها، پیشرانه‌ی جدید در کنار خنک‌سازی بهتر، دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۲ ثانیه، ۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۴ ثانیه و زمان یک چهارم مایل زیر ۹ ثانیه است.

لوسید ایر سفیرلوسید ایر سفیر

حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت (۲۰۰ مایل بر ساعت) می‌رسد. در حالی که تضمینی برای پیشی گرفتن از یک مدل سفارشی شده‌ی تسلا S Plaid وجود ندارد، اما گفته شده که این خودروی خیابانی برای رسیدن به پتانسیل کامل خود، مانند حالت Drag Strip تسلا، نیازی به ارتقاء نخواهد داشت.

لوسید معتقد است که خودروی الکتریکی ایر سفایر می‌تواند در سطوح مختلف و پیچ‌ها عملکرد خوبی داشته باشد. با داشتن بدنه‌ی کمی پهن‌تر نسبت به نسخه‌ی اصلی لوسید ایر، این خودرو از چرخ‌های جدید Aero Sapphire با لاستیک‌های خاص شرکت «میشلین» (Michelin) بهره می‌برد.

لوسید ایر سفیر

همچنین استفاده از فناوری گشتاور برداری، نوید چرخش بهتر در پیچ‌ها را می‌دهد و باعث افزایش پایداری در مسیر مستقیم می‌شود. علاوه بر این برای Air Sapphire سیستم تعلیق و لرزش‌گیر مستحکم‌تر و تیونینگ سفارشی برای همه‌ی بخش‌ها از سیستم ترمز ضدقفل گرفته تا فرمان برقی در نظر گرفته شده است.

بیشتر تغییرات داخلی اما حول محور نرم‌افزار می‌چرخد. در حالی که یک تم بصری جدید و صندلی کاملا تقویت‌شده وجود دارد، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی مرکزی از یک رابط به‌روز شده با ویژگی‌های عملکرد-محور استفاده می‌کند که شامل حالت اختصاصی سفایر نیز می‌شود.

لوسید ایر سفیرلوسید ایر سفیر

با این حال، هیچ یک از این بهینه‌سازی ارزان نبوده‌اند. لوسید قیمت این خودرو که در تعداد محدود تولید می‌شود را ۲۴۹ هزار دلار در نظر گرفته و پیش‌سفارش این خودرو در آمریکا و کانادا از ۲۳ آگوست (۱ شهریور) در ساعت ۹ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۷:۳۰ به وقت تهران) آغاز خواهد شد.

این قیمت زیاد باعث می‌شود که تیپ ۱۷۹ هزار دلاری لوسید «گرند تورینگ» (Grand Touring) یک خرید ارزان‌تر به‌نظر برسد و حتی «تایکان توربو اس» (Taycan Turbo S) پورشه با قیمت ۱۸۷ هزار و ۴۰۰ دلار هم مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. با این حال در این دسته، خاص بودن خودروها، یک مزیت نسبی محسوب می‌شود.

لوسید ایر سفیرلوسید ایر سفیرلوسید ایر سفیرلوسید ایر سفیر

نشان Sapphire همچنین ممکن است یک تغییر استراتژی مهم برای لوسید باشد. این سازنده‌ی نوپای خودروهای برقی در حال حاضر با توجه به مشکلات زنجیره‌ی تأمین، مجبور به کاهش شدید اهداف خود برای تولید سالانه شده است و اکنون پیش‌بینی می‌کند که به جای ۲۰۰۰۰ دستگاه برنامه‌ریزی اولیه، تنها ۷۰۰۰ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید کند.

بنابراین اگرچه ایر سفایر خیلی دیر از راه می‌رسد، اما انتظار می‌رود بتواند با سودآوری بیشتر برای لوسید از مشکلات مالی این شرکت در آینده جلوگیری کند.

عکس‌ها: لوسید ایر سفایر
Credit: Lucid Motors

منبع: Engadget