Loading...

مجلسی ها، نماینده مردم یا شریک دلالان؟

مجلسی ها، نماینده مردم یا شریک دلالان؟

مجلسی ها، نماینده مردم یا شریک دلالان؟
مجلسی ها، نماینده مردم یا شریک دلالان؟مجلسی ها، نماینده مردم یا شریک دلالان؟

برخی نمایدگان مجلس در حالی به بهانه مردم علم مخالفت با عرضه خودرو دربورس کالا را برافراشته اند که مشخص نیست که چرا در برابر قمار قرعه کشی یادشان می رود که حرف بزنند. در واقع معلوم نیست که مردم نمایندگان مجلس کدامند؛ اقشار کم درآمد یا دلالان ؟

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری فعلا نامشخص است.آنگونه که این شورا تاکید دارد باز هم بساط قرعه کشی به راه خواهد افتاد.البته بر اساس آنچه که در دستور العمل شورای رقابت آمده،افزایش قیمت قطعی است.با این حال ادامه عرضه و یا توقف آن موافقان و مخالفانی دارد.برخی اما در این میان به بهانه مردم حسابی از خجالت دولت درآمده اند.

در همین زمیه نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است:” عملکرد دولت در بورس خودرو چه نفعی برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه داشته است؟ قیمت خودرو که سر به آسمان گذاشته و هر کسی که پول بیشتری داشته باشد می تواند صاحب خودرو شود. علیرضا نظری در تذکری به خاندوزی و فاطمی امین وزرای اقتصادی و صمت گفته است: قرار بود در این دولت بازار خودرو ساماندهی شود اما به جای حذف دلال بازی در حوزه خودرو دولت خود دلال خودرو در بورس شده است و تنها منافع خودروسازان را از جیب مردم تامین می کند؛ مردم می گویند تاکنون دلال ها می خوردند و اکنون دولت.

وی ادامه داده است: عملکرد دولت در بورس خودرو چه نفعی برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه داشته است؟ قیمت خودرو که سر به آسمان گذاشته و هر کسی که پول بیشتری داشته باشد می تواند صاحب خودرو شود؛ چه کسانی پشت تصمیمات دولت قرار گرفته و منتفع می شوند؟”

این سخنان در حالی مطرح می شود که در ابتدای امر باید از این نماینده و سایر مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا پرسید که منظورشان از مردم،چه کسانی هستند؟آیا همان مردمی نیستند که تورم کمرشان را خم کرده است؟آیا این مردم همان هایی نیستند که که طی سال های اخیر پیرو تصمیم های سیاسی ارزش و قدرت سرمایه و خریدشان به شدت کاهش یافته است؟این نمایندگان زمانی که دلال ها به واسطه سرکوب قیمت ها،در بازار جولان می دادند،کجای زندگی مردم قرار داشتند؟آیا آنها دلایل اینکه خودرو به قیمت های امروز رسیده است را می دانند؟آیا در همین شرایط می دانند که تا کنون تنها کمتر از ۸ درصد از خودروهای تولید داخل در بورس کالا عرضه شده است؟آیا می دانند که همین میزان از توزیع نزدیک به ۱۴ هزا رمیلیارد تومان رانت جلوگیری کرده است؟آیا می دانند که طی سال های اخیر مقاومت در برابر پذیرش قیمت های واقعی از سوی نهادهای قانون گذار باعث تحمیل زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان شده است؟آیا می دانند که شکاف بازار به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؟ایا می دانند که این مبالغ سنگین وحشتناک کجا رفته است؟ هر چند که بورس کالا هم راه حل نهایی محسوب نمی شود.اما در شرایط فعلی تنها گزینه و انتخاب مطلوب به شمار می رود.ولی آیا بورس کالا واقعا این گونه است که برخی نمایندگان مجلس می گویند؟

واقعیت این است که بورس کالا هم در ظاهر چندان به نفع مصرف کننده نیست.با این حال خرید خودرو با قیمت هایی پائین تر از قیمت بازار در شرایط فعلی اقتصاد ایران می تواند نکته مبتی تلقی شود.اما مزیتی که عرضه خودرو در بورس کالا دارد این است که مابه التفاوت قیمت پایه و نهایی،به جای توزیع در جیب دلال ها،به چرخه تولید بازگشته است. این نقطه دقیقا همان نقطه ای است که می تواند باعث تند تر چرخیدن چرخ های صنعت خودروسازی کشور شود. یعنی به جای اینکه خودروسازان همانند همیشه نیازمند تامین نقدینگی از منابع دیگر باشند،از طریق بورس کالا می توانند بخشی از نیاز خود را برطرف کنند. ضمن اینکه عدم احتیاج به منابع جدید از یک سو باعث کاهش فشارهای مالی به دولت می شود و از سوی دیگر در بلند مدت می تواند بهانه هایی قیمت گذاری دستوری را از خودروسازان بگیرد.اما انتقادها و مخالفت ها در حالی بیان می شود که قرعه کشی تا کنون باعث توزیع رانت های بسیار زیادی شده است.به نحوی که رئیس سازمان بورس از توزیع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت کور و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت پشت پرده خبر می دهد. در این میان با توجه به حجم کمی داد وستد در بورس کالا،آیا هدف توزیع دوباره این گونه رانت هاست.

هر چند در کارنامه خودرویی دولت نمره های منفی زیادی وجود دارد. اما حداقل بورس کالا توانسته است روزنه امیدی برای خودروساز و زنجیره تامین ایجاد کند. اگر نمایندگان مجلس واقعا به فکر مردم بوده و نقش دلسوز را بازی می کنند، باید بدانند که در بسیاری مواقع سکوت آنها باعث زیان های بسیار زیادی به مردم شده است. از جمله این زیان ها سکوت در برابر قرعه کشی و اختصاص ۷۰ درصد از تولید به دو طرح جوانی و فرسوده است. بنابراین اگر گاهی فریاد می زنند باید دید که در صورت کدام بخش از مردم لبخند می نشیند. آنها که سفره نانشان کوچکتر شده یا آنها که دستشان از رانت کوتاه مانده است؟

به این مطلب رای دهید

نوشته مجلسی ها، نماینده مردم یا شریک دلالان؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.