Loading...

مدیرعامل ایران خودرو در آستانه تغییر

مدیرعامل ایران خودرو در آستانه تغییر

مدیرعامل ایران خودرو در آستانه تغییر
فرشاد مقیمیفرشاد مقیمیفرشاد مقیمی

براساس شنیده ها از جاده مخصوص، احتمالا امروز یا طی هفته جاری وزیر صمت مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو را تغییر و مهدی خطیبی سکان دار جدید آبی پوشان جاده مخصوص شود.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از بازار: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، بارها شنیده ها و شایعات در جاده مخصوص خبر از احتمال تغییر مدیرعامل ایران خودرو را می داد. هرچند این خبر هیچگاه محقق نشد، اما ظاهرا شنیده های جاده مخصوص مبنی بر آن است که امروز مدیرعامل و هیات مدیره ایران خودرو تغییر خواهند کرد. تغییری که اگر وزیر صمت و سهامداران ایران خودرو به عنوان بنگاه اقتصادی، گزینه درستی را انتخاب نکرده باشند، باید منتظر بود ایران خودرو از نظر مالی با سقوط قابل توجهی همراه شود.

ظاهرا، شایعات بر این اساس است که مهدی خطیبی سکان هدایت آبی پوشان را به دست خواهد گرفت.

گزینه احتمالی چه کسی است؟

شنیده ها پیشتر در جاده مخصوص بر این اساس بود که جواد نجم الدین گزینه احتمالی مدیرعاملی و سایر افراد متخصص و باتجربه که در دو سال گذشته از ایران خودرو کنار گذاشته شدند، اعضا هیات مدیره خواهند بود. اما ظاهرا، شایعات بر این اساس است که مهدی خطیبی سکان هدایت آبی پوشان را به دست خواهد گرفت.

در کارنامه خطیبی مدیرعاملی ریگان خودرو، مدیریت فروش ایران خودرو و مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران خودرو وجود دارد. کارنامه خطیبی و شناخت وی از صنعت خودرو نسبت به مدیرعامل فعلی گروه صنعتی ایران خودرو بیشتر است.

اما خطیبی در این میان تنها نیست، بلکه علی شیخ زاده عضو هیات مدیره ایران خودرو خواهد شد. شیخ زاده در کارنامه کاری خود از سال ۱۳۹۸ تاکنون عضو هیات مدیره قائم مقام مدیرعامل در امور تولید، کیفیت و توسعه محصول گروه خودروسازی است. وی در کارنامه کاری خود مدیرعامل پارس خودرو، مدیرعامل شرکت‌های قالب‌های صنعتی بزرگ ایران خودرو، مدیرعامل صنایع آذر آب و مدیرعامل تام ایران خودرو را در کارنامه دارد. بازگشت شیخ زاده به ایران خودرو به عنوان عضو هیات مدیره شاید بتواند در کاهش زیان انباشت تاثیر گذار باشد.

میراث فرشاد مقیمی برای گروه صنعتی ایران خودرو طی دو سال سکان داری، وضعیت نامطلوب مالی، افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازی است

مدیرعامل ایران خودرو چه اقداماتی باید انجام دهد؟

میراث فرشاد مقیمی برای گروه صنعتی ایران خودرو طی دو سال سکان داری، وضعیت نامطلوب مالی، افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازی، افزایش مطالبات زنجیره تامین و عدم توسعه کیفیت محصولات است. چالش های مالی و تولیدی ایران خودرو نیازمند سکان دار باتجربه و البته آگاه نسبت به وضع خودروسازی است.

تصمیماتی که برای تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره از سوی سهامداران و دولت اتخاذ می شود، فارغ از تمام مباحث سیاسی و جناحی باید باشد. کارنامه بزرگترین خودروساز خاورمیانه در خصوص تولید و عرضه قابل دفاع نیست.

قابل توجه ترین دستاورد سید رضا فاطمی امین طی هفت ماه سکان داری وزارت صمت، تغییر مدیرعامل سایپا است. شاید وزیر صمت امروز یا طی هفته جاری با تغییر مدیرعامل ایران خودرو، بتواند بخشی اندکی از زیان های انباشت این خودروسازی را کاهش و وضعیت فروش و عرضه را ارتقا دهد.

وزرای صمت قبلی، در دو سال گذشته بدون نظر گرفتن سوابق مدیریتی و تخصصی اقدام به انتخاب مدیرعامل کردند، سید رضا فاطمی امین باید برخلاف وزرای پیشین، با در نظر گرفتن تخصص فنی، تحصیلات مرتبط، کارنامه درخشان افراد اصلح اقدام به انتخاب مدیرعامل کند. کارشناسان معتقد هستند مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو باید از پذیرش نیروها تحمیلی به این واحد اقتصادی ممانعت و مطالبه گری از دولت را چند برابر افزایش دهد.

با چنین رویکردی می توان توقع داشت که بخشی از برنامه های مطرح شده وزیر صمت در این خودروسازی قابلیت اجرا پیدا کند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.