Loading...

مدیرعامل سایپا: دو پیشرانه برای شاهین پلاس انتخاب شده است

دسته بندی : دانشنامه خودرو کد خبر :22951
1401/06/10
19648

مدیرعامل سایپا: دو پیشرانه برای شاهین پلاس انتخاب شده است

مدیرعامل سایپا: دو پیشرانه برای شاهین پلاس انتخاب شده است
 دو پیشرانه برای شاهین پلاس انتخاب شده استمدیرعامل سایپا: دو پیشرانه برای شاهین پلاس انتخاب شده است

مدیر عامل سایپا در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۱ از راه اندازی خط تولید موتور در بهمن ماه سال جاری خبر داد. همچنین این مدیر ارشد سایپا اعلام کرد که برای شاهین پلاس دو پیشرانه مختلف انتخاب شده است.

فهرست مطالب

  • آریا سال ۱۴۰۲ عرضه می شود
  • قرارداد با چانگان در مرحله نهایی شدن است
  • برنامه هایی برای پلتفرم SP0 و P90
  • قوای محرکه جدید برای آریا و شاهین پلاس

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمد علی تیموری در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه خودروی مشهد با اشاره به
“چرایی عدم رونمایی دو محصول جدید سایپا، سهند و اطلس در این نمایشگاه” توضیح داد: «خط تولید اطلس تجهیز و‌ تعدادی نمونه تولید شده و در حال طی شدن فرایندهای تست است. چون تست تصادف در ایران وجود ندارد این کار در کمپانی های خارجی باید انجام شود که اطلس در این فرایند قرار دارد».

آریا سال ۱۴۰۲ عرضه می شود

مدیرعامل سایپا همچنین در خصوص زمان عرضه آریا تصریح کرد: «بیش از ۸۰ درصد فرایند ساخت قالب های آریا طی شده است. همچنین قالب های تریم داخلی و بیرونی نیز ۷۵ درصد رشد داشته است. حداکثر در سه ماه آینده فرایندهای قالب های این محصول تکمیل و فرایندهای ساخت آغاز خواهد شد. خط تولید آریا رباتیک بوده و مدرن ترین خط رنگ و بدنه مونتاژ را دارد و تلاش می کنیم که سال ۱۴۰۲ خودروی آریا عرضه شود».

قرارداد با چانگان در مرحله نهایی شدن است

تیموری همچنین در خصوص همکاری با چانگان توضیح داد: «عرضه خودروهایی که در فاز وارداتی CBU هستند، در سیاست سایپا نیست. اما در حال حاضر با چانگان در مرحله عقد قرارداد هستیم. تمام مذاکرات نهایی شده و در حال اخذ مجوزها برای واردات قطعات منفصله CS35 پلاس و یونی تی هستیم».
وی ادامه داد: «بنابراین دلیلی ندارد در نمایشگاه محصولی که برای ما نیست را رونمایی کنیم. بلکه بعد از اینکه فرایند ساخت را انجام دادیم در نمایشگاه بعدی رونمایی خواهیم کرد».

برنامه هایی برای پلتفرم SP0 و P90

مدیرعامل سایپا همچنین درباره همکاری با روسیه در زمینه پلتفرم رنو اضافه کرد: «برمبنای پلتفرم ساندرو و ساندرو استپ وی، پلتفرم SP0 را کار کردیم. خودرو از نظر نقشه و طراحی تمام شده است. ۶۰ درصد زیر ساخت های آن نیز به دلیل اینکه پیشتر تولید می شد، در سایپا و ایران خودرو موجود است. کمپانی مورد نظر روسیه نیز همین شرایط را دارد. قطعاتی که برای این پلتفرم استفاده می کردیم نیز مشترک بود. اما موتور آن یورو ۴ بود که اصلا مجاز به استفاده از آن نیستیم. در نتیجه ارتباط مشترک ما با روس ها این خواهد بود که به طور مشترک روی پلتفرم P90 کار کنیم».
تیموری با اشاره به اینکه روی قوای محرکه این خودرو کار کرده است، تصریح کرد: «تلاش می کنیم که در بهمن ۱۴۰۱ تولید قوای محرکه جدید را بهره برداری برسانیم تا سایپا بعد از ۱۰ سال بتواند موتور دوم داشته باشد».

قوای محرکه جدید برای آریا و شاهین پلاس

وی اضافه کرد: «از این پیشرانه در پلتفرم مشترک با روسیه و همچنین آریا و شاهین پلاس نیز استفاده خواهیم کرد».
مدیرعامل سایپا اضافه کرد: «در حال حاضر نیز شاهین پلاس با دو مدل، در تست های فنی حضور دارد. یکی با موتور M15 توربو پلاس که مصرف سوخت آن به ۶٫۴ رسیده است و با توربو شارژر جدید توان بیشتری را تولید می کند و صدای کمتری دارد. دومین پیشرانه هم جز نمونه هایی است که با قوای محرکه پلتفرم P90 اشتراک دارد و فناوری ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس: علیرضا پاداش

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.