مقایسه خودروهای ۱۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران

مقایسه خودروهای ۱۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران

مقایسه خودروهای ۱۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران

بودجه ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار دلاری (معادل ۳۲۴ میلیون تا ۳۵۱ میلیون تومان) برای خرید خودرو مدل ۲۰۲۲ با طراحی ظاهری جدید و آپشن‌های ایمنی و رفاهی قابل قبول کفایت می‌کند. اما خودروهایی که با این قیمت در بازار خودرو ایران موجود است، قابل مقایسه با رقبای هم‌قیمت در بازار جهانی نیست.

برای مثال، وانت نیسان جونیور (نیسان آبی) که ۵۲ سال پیش عرضه شده بود، ۳۲۰ میلیون تومان در بازار داخل کشور قیمت دارد، در صورتی که خودرو گریت وال وینگل ۵ مدل ۲۰۲۲ را با ۳۳۰ میلیون تومان در امارات متحده عربی می‌توان خریداری کرد.

حتما بخوانید: قیمت روز خودرو

قیمت خودروها در جهان و ایران

ام جی ۵

۱۱،۹۸۰ دلار

رنو سیمبل

۱۲،۱۱۵ دلار

گریت وال وینگل ۵

۱۲،۲۲۵ دلار

زوتی T300

۱۲،۲۲۵ دلار

نیسان میکرا

۱۲،۳۷۵ دلار

سوزوکی بالنو

۱۲،۵۰۰ دلار

سوزوکی سیاز

۱۲،۵۰۰ دلار

چری آریزو ۵

۱۲،۶۶۰ دلار

فیات فیورینو

۱۲،۷۳۰ دلار

رنو دوکر

۱۲،۷۵۵ دلار

جک S3

۱۲،۸۲۵ دلار

کیا پگاس

۱۳،۰۷۰ دلار

همه این خودروها مدل ۲۰۲۲ هستند.

با توجه به اینکه در دی ماه ۱۴۰۰، دلار در بازار ایران ۲۷ هزار تومان است، ۱۲ هزار دلار معادل ۳۲۴ میلیون تومان و ۱۳ هزار دلار معادل ۳۵۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای صفر داخل کشور در محدوده قیمتی ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان آورده شده است.

پادرا سایپا

۳۰۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رانا پلاس پانوراما

۳۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند سورن پلاس

۳۱۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۴۰۵ SLX

۳۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

نیسان وانت زامیاد (دوگانه‌سوز)

۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H230 (دنده‌ای)

۳۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ (تیپ ۵)

۳۳۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ SD

۳۳۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس LX

۳۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بایک سابرینا

۳۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا

۳۴۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ (دنده‌ای)

۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس (دوگانه‌سوز)

۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند LX EF7 (دوگانه‌سوز)

۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

شاهین G

۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

حتما بخوانید: قیمت خودرو در بازار جهانی

رنو سیمبل

قیمت جهان: ۲۷۴،۱۸۵،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو سیمبل، نسل دوم لوگان است که در ایران با نام تندر۹۰ یا ال۹۰ شناخته می‌شود. این خودرو به عنوان یکی از محصولات اقتصادی رنو، در ترکیه تولید شده و سپس از آنجا به بازارهای خاورمیانه صادر می‌شود. طراحی رنو سیمبل از تندر۹۰ روان‌تر شده و ظاهر بهتری پیدا کرده، اما مشخصات فنی آن با تندر۹۰ یکسان است.

رنو سیمبل ۲۰۲۲ در بازارهای جهانی با قیمت ۱۰ هزار دلار به فروش می‌رسد، در صورتی که ایرانی‌ها برای آخرین بار صفر آن را با مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دیدند و در حال حاضر فقط سیمبل کارکرده در بازار کشور موجود است که برای آن هم باید ۴۶۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

گریت وال وینگل ۵

قیمت جهان: ۳۳۰،۰۷۵،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

گریت وال وینگل ۵ وانتی است که در سال ۲۰۱۰ توسط Great Wall چین به بازار خودرو عرضه شد. در اصل، وینگل ۵ نامی است که به مدل فیس‌لیفت وینگل ۳ داده‌اند. این پیکاپ چینی از سال ۱۳۹۳ روی خط تولید مونتاژ دیار خودرو قرار گرفت و در مدل‌های دو کابینه، دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل و دیزلی و بنزینی در بازار ایران موجود است.

گریت وال وینگل ۵ مدل ۱۳۹۷ با بدنه ۲۰۱۰ در بازار ایران ۴۷۵ میلیون قیمت دارد، اما مدل ۲۰۲۲ این وانت در بازارهای جهانی استرالیا، چین و امارات فقط ۳۳۰ میلیون تومان قیمت دارد.

حتما بخوانید: خودروهای ۳۰۰ میلیون تومانی بازار

چری آریزو ۵

قیمت جهان: ۲۹۲،۵۴۵،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۷۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ توربو یکی از سدان‌های مونتاژ چینی در بازار است. این خودرو، با پیشرانه توربوشارژ به فروش می‌رسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، با این تفاوت که قدرت موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو آریزو منتقل می‌شود.

چری آریزو ۵ مدل ۲۰۲۲ در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مثل امارات و عربستان مشتریانی دارد و جزو ارزان‌ترین خودروهای این بازارها محسوب می‌شود. در صورتی که ایرانی‌ها برای خرید مدل مونتاژی آن باید دو برابر، یعنی حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کنند.

جک S3

قیمت جهان: ۳۴۶،۲۷۵،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3 کراس‌اوور جمع و جور JAC Motor است که روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) در چین رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) به دست مشتریان چینی رسید. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) تغییراتی روی جک S3 اعمال و مدل فیس‌لیفت آن به بازار آمد. اما ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۶ با این خودرو آشنا شدند، البته نه مدل فیس‌لیفت، بلکه مدل اولیه‌ای که در سال ۱۳۹۲ تولید شده بود. جدیدترین فیس‌لیفت S3 در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و ظاهر به‌روزتری پیدا کرده است.

جک S3 علاوه بر ایران، در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم مشتریانی دارد و ساکنان امارات می‌تواند مدل ۲۰۲۲ این کراس‌اوور را با ۳۴۶ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید خودرو که طراحی ظاهری آن به ۹ سال قبل برمی‌گردد، دو برابر بیشتر هزینه کنند.

حتما بخوانید: خودروهای ۳۵۰ میلیون تومانی بازار

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو