Loading...

نخستین نگاه به هیوندای آیونیک ۵؛ خودروی الکتریکی ایدئال

دسته بندی : کد خبر :6294
1400/09/27
7129

نخستین نگاه به هیوندای آیونیک ۵؛ خودروی الکتریکی ایدئال

نخستین نگاه به هیوندای آیونیک ۵؛ خودروی الکتریکی ایدئال

در روزهای گذشته شماری از فعالان صنعت خودرو این فرصت را یافتند تا برای نخستین بار سوار خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک ۵ شوند و تجربه‌ی خود را به اشتراک بگذارند. تجربه‌ای که از راحتی و فناورانه بودن ساخته‌ی هیوندای خبر می‌دهند.

اغلب خودروسازان در این سال‌ها برای تولید یک خودروی الکتریکی آینده‌نگرانه، اما نه پرمدعا، در تلاش بوده‌اند. اکنون به‌نظر می‌رسد که هیوندای «آیونیک ۵» (ioniq 5) با ترکیبی از عناصر طراحی یکپارچه با سیستم عامل و با ارائه‌ی یک فناوری دردسترس، به‌خوبی این روند را دنبال می‌کند.

شاسی‌بلند هاچ‌بک «هیوندای» (Hyundai) نه تنها جذاب به‌نظر می‌رسد، بلکه رانندگی با آن هم لذت‌بخش است و می‌توان آن را نقطه‌ی اوج فناوری دانست که هیوندای سال‌ها در خودروهای خود گنجانده است. تجربه‌ی رانندگی با خودروی تمام‌الکتریکی هیوندای نشان می‌دهد که این شرکت یک برگ برنده تولید کرده است.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

هیوندای با تازه‌سازی و گسترش خط تولید خود، گام‌های بلندی برداشته است و وسایل نقلیه‌ی جذابی تولید می‌مند که فروش خوبی دارند، از توانمندی‌ها و قیمت رقابتی برخوردارند و از نظر فناوری، طراحی، ایمنی، قابلیت رانندگی و ارزش در خط تولید هم مطلوب هستند.

می‌توان گفت ۲۰۲۱ سالی بود که خودروهای الکتریکی به جریان اصلی در بازار تبدیل شدند. «فورد موستانگ ماخ-ای» (Forn Mustang Mach-E) و «فولکس‌واگن آی‌دی.۴» (Volkswagen ID.4) خودروهای برقی استوار و قابل دستیابی برای بسیاری از مردم هستند. این مدل‌ها شخصیت دارند، هیجان‌انگیز هستند و مهم‌تر از همه، عادی هستند.

اکنون به‌جای پذیرندگان اولیه‌ی موضوع الکتریکی شدن و فعالان محیط زیست، مردم عادی شروع به خرید خودروهای الکتریکی در شمار قابل توجهی کرده‌اند و گذار از موتورهای درون‌سوز به موتورهای الکتریکی به‌خوبی در حال انجام است. حالا هیوندای آیونیک ۵ هم بدون شک یکی از قانع‌کننده‌ترین خودروهای الکتریکی جدید به‌شمار می‌آید که با توجه به همین شرایط جدید به بازار آمده است.

برخی فعالان صنعت خودرو این فرصت را یافته‌اند که آیونیک جدید را آزمایش کنند و این‌طور که اعلام می‌کنند، این خودرو در میان محصولات الکتریکی شگفت‌انگیز و دلچسب است.

هیوندای آیونیک 5

چرا آیونیک ۵ متفاوت است؟

این خودروی الکتریکی جدید، نخستین دستگاهی است که بر روی پلتفرم جدید مدولار E-GMP هیوندای ساخته می‌شود. این پلتفرم برای به حداکثر رساندن فضای داخلی طراحی شده است و چیدمان‌هایی را برای خودرو را فراهم می‌کند که با موتور سنتی احتراق داخلی امکان‌پذیر نیستند.

آیونیک ۵ دارای طولانی‌ترین فاصله‌ی بین دو محور در بین خودروهای هیوندای حتی «پالیسید» (Palisade) غول‌پیکر است. چرخ‌ها در نزدیکی گوشه‌های خودرو قرار گرفته‌اند و درنتیجه گسترش فضای داخلی آن شگفت‌انگیز است.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

هرچند هیوندای تأکید می‌کند که آیونیک ۵، به‌عنوان نخستین عضو از خانواده‌ی رو به رشد هیوندای آیونیک، یک شاسی‌بلند جمع‌وجور یا کراس‌اوور است اما این خودرو بیشتر یک هاچ‌بک بزرگ به‌نظر می‌رسد.

آیونیک ۵ دارای استایل منحصربه‌فرد و چشم‌نوازی است که بدون تردید برای برجسته‌تر کردن شخصیت آینده‌نگرانه‌ی آن به‌کار رفته است. برآمدگی‌های کوتاه، چرخ‌های پیچیده، دستگیره‌های یکپارچه‌ی درها، خطوط شاخص موازی و نورپردازی شیک و منظم در جلو و عقب خودرو و حتی ترکیب رنگ بیرونی، همه جلوه‌ای به آن داده‌اند که به‌نظر می‌رسد می‌تواند از فلیم‌های علمی-تخیلی برگرفته شده باشد. رنگ‌بندی خودرو شامل یک رنگ سفید، دو رنگ خاکستری، یک رنگ مشکی و دو گزینه‌ی چندرنگ Digital Teal و Lucid Blue می‌شود که کمی با طیف خاکستری فاصله دارند.

کابین داخلی

همان‌طور که گفته شد، به لطف ترکیب‌بندی هوشمندانه و تناسب کامل در پلتفرم E-GMP، آیونیک ۵ وقتی داخل آن هستید بسیار جادارتر حس می‌شود. با پیچ‌و تاب منحصربه‌فرد و خطوط ساده بر پایه‌ی مینیمالیسم که این‌روزها به‌نوعی شاخصه‌ی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی شده است.

هیوندای آیونیک 5

یک داشبورد شناور بزرگ دارای دو نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچی است که یکی برای خوشه ابزار دیجیتال و دیگری در سمت راست آن برای اطلاع‌رسانی و سرگرمی استفاده می‌شود. در زیر آن دریچه‌های هوای دستی وجود دارد که به‌نوعی حالا یک ویژگی محسوب می‌شود، زیرا برای مثال «تسلا» (Tesla) و «ریویان» (Rivian) در میان دیگر خودروسازان، به سمت استفاده از دریچه‌هایی رفته‌اند که به‌صورت دیجیتالی تنظیم می‌شوند.

همچنین یک دکمه‌ی فیزیکی صدا و مجموعه‌ای از دکمه‌های اختصاصی آب‌وهوا و رادیو در زیر نمایشگرها وجود دارد. با این وجود هیچ دکمه‌ی فیزیکی برای گرمکن صندلی نیست. از سوی دیگر برای استفاده از کارپلی اپل یا اندروید اتو باید در منوها بگردید و چندین مرحله‌ی پیچیده را طی کنید که این مشکل باید در یک به‌روزرسانی برطرف شود، زیرا آیونیک ۵ قادر به به‌روزرسانی‌های تحت وب است و هیوندای قصد دارد به مرور زمان ویژگی‌های تازه‌ای را معرفی کند.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

اما زیر داشبورد کاملا باز است و جای زیادی برای پا دارد. اتاق خودرو هم فضای زیادی دارد. بین صندلی‌های جلو یک کنسول کشویی قرار دارد که می‌تواند به سمت عقب حرکت کند تا فضای بیشتری در ردیف برای قرارگیری وسایلی مانند کیف باشد یا می‌تواند به جلو کشیده شود تا هم به‌عنوان دسته‌ی صندلی استفاده شود، و هم در ردیف عقب فضای پای بیشتری باشد. یک جفت جالیوانی، یک سینی بار بزرگ، یک شیار برای تلفن‌ها، یک پد شارژ بی‌سیم و یک جفت پورت USB هم در آن قرار گرفته است.

صندلی‌ها به‌خوبی از سرنشین پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این صندلی راننده ویژگی فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند به یک صندلی کامل با جای پا تبدیل شود. این صندلی بسیار راحت است و توقف برای شارژ در یک سفر جاده‌ای با آن تقریبا آرامش‌بخش خواهد بود. اما راننده زمان زیادی برای استراحت نیاز نخواهد داشت و شارژ سریع زمان توقف را بسیار کاهش می‌دهد.

هیوندای آیونیک 5

فرمان خودرو خوب است. هرچند کمی عجیب به‌نظر می‌رسد زیرا برای دید بهتر از خوشه ابزار دیجیتال، فرمان دارای طراحی دو پره است که در قسمت پایین کمی صاف شده و همچنین هیچ لوگویی در مرکز آن دیده نمی‌شود. یک انتخاب‌گر حالت رانندگی دایره‌ای در پایین سمت چپ فرمان وجود دارد که با وجود اینکه جلوی چشم است، شاید در نگاه اول آن را نیابید. تغییر بین حالت‌های «اکو» (Eco)، «نرمال» (Normal) و «اسپرت» (Sport) به‌خوبی تجربه‌های رانندگی متفاوتی را نشان می‌دهد.

خطوط داخلی کابین از داشبورد گرفته تا دریچه‌های هوا و دسته‌ها از روند مینیمال کلی پیروی می‌کنند و بسیار افقی هستند. این فضای تمیز و آرام به‌طرز شگفت‌انگیزی جادار و مطبوع است. اما باز هم ترکیب رنگ محدود است: مشکی یکنواخت، دو رنگ خاکستری و دو رنگ سبز که مورد دوم فقط با نمای بیرونی دیجیتال تیل یا شوتینگ استار در تیپ‌های SEL و Limited موجود است.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

در عقب خودرو، صندلی‌ها می‌توانند برای مدیریت فضای پا به جلو و عقب حرکت کنند. روی کاغذ آیونیک ۵ دارای ۳.۸ متر مکعب حجم داخلی است که بیشتر از خودروهای الکتریکی فولکس‌واگن و موستانگ است. حجم بار اما کمی کمتر می‌شود و ۰.۷۷ متر مکعب است که در مقایسه با فورد و فولکس‌واگن کمتر است. با وجود زاویه‌ی تند شیشه‌ی عقب، فضای بار کاملا قابل استفاده به‌نظر می‌رسد، هرچند باید کاربری آن را در عمل دید.

برای ساخت بسیاری از مواد کابین داخلی از منابع پایدار استفاده شده است. تیپ SEL دارای صندلی‌ها و تکیه‌گاه‌هایی است که از چرم مصنوعی ساخته شده از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی پوشیده شده‌اند. صندلی‌ها سوراخ‌دار هستند و نوار کم‌رنگی از مربع‌های تکراری را در سمت چپ خود جای داده‌اند.

هیوندای آیونیک 5

داشبورد و پنل درها دارای رنگ پلی اورتان تولید شده از روغن لوبیا هستند. تزئینات کناره‌های دستگیره‌های در، الیاف پلاستیکی قابل بازیافت با نام «تایوک» (Tyvek) است و کفی و روکش سقف از نوعی پلاستیک زیستی (پلی اتیلن ترفتالات) ساخته شده‌اند که مواد استخراج شده از نیشکر را در خود دارد. این مواد علاوه بر کاهش اثرات زیست‌محیطی خودرو، به ایجاد حسی باکیفیت در کابین هم کمک می‌کنند.

سیستم‌های کمک رانندگی

پس از روشن شدن آبونیک ۵ یک فناوری مهم خودش را به شکل یک نمایشگر بالای سر (HUD) با واقعیت افزوده‌ی یکپارچه، مستقیما مقابل راننده قرار می‌دهد که علاوه بر وظایف معمول نمایشگر بالایی، می‌تواند تصاویری را برای بهتر دیدن خودروی جلویی نمایش دهد، هشدارهایی درباره‌ی ایمنی جاده بدهد و با فلش‌هایی به نشان دادن مکان و زمان پیچ بعدی در مسیر کمک کند. در مجموع یک سیستم کمک ناوبری بسیار خوشایند و کاربردی است و میزان نمایش این اطلاعات هم از طریق منوی HUD تنظیم می‌شود.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

سیستم ناوبری داخلی شامل محاسبات بی‌درنگ است که نشان می‌دهد خودرو با شارژ موجود چقدر می‌تواند پیش برود و همچنین امکان یافتن ایستگاه‌های شارژ در مسیر را هم دارد. برای تشویق به استفاده از فناوری شارژ سریع، هیوندای با «الکتریفای آمریکا» (Electrify America) همکاری کرده است و با هر خودروی آیونیک ۵ تا مدت ۲ سال امکان شارژ نامحدود ۳۰ دقیقه‌ای در اختیار مالکان خواهد بود.

آیونیک ۵ شامل جدیدترین نسخه از سیستم کمک رانندگی هوشمند «اسمارت‌سنس» (SmartSense) هیوندای است که نسبت به قبل بسیار بهتر به حرکت خودکار بین خطوط کمک می‌کند. کروز کنترل تطبیقی نسبت به قبل بهتر شده و از یادگیری ماشینی برای تقلید از تمایل راننده برای شتاب‌گیری و فاصله با وسیله‌ی نقلیه‌ی روبه‌روی شما استفاده می‌کند. بنابراین اگر شما به خودروی جلویی بسیار نزدیک می‌شوید، احتمالا برای ماشین بدآموزی خواهید داشت!

هیوندای آیونیک 5

سیستم قدرت

در آمریکا آیونیک ۵ با پیشرانه‌ی دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک عرضه می‌شود. هر دو مدل دارای بسته‌ی باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی هستند که برد خودروها را به ترتیب به ۴۸۷ کیلومتر برای چرخ عقب محرک (RWD) و ۴۱۲ کیلومتر برای چهار چرخ محرک (AWD) می‌رساند.

مدل RWD دارای یک موتور الکتریکی در عقب است که ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هیوندای شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای نسخه‌ی چرخ عقب محرک ۷.۳ ثانیه محاسبه کرده است. مدل AWD یک موتور اضافی ۷۴ کیلوواتی هم در جلو دارد که در مجموع قدرت خودرو را به ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور را به ۶۰۵ نیوتن متر می‌رساند و باعث می‌شود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۵.۱ ثانیه باشد. هر دو نسخه همچنین دارای حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و ۱ تن قابلیت یدک‌کشی هستند.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

هر دو مدل با انتخاب متوسطی از حالت‌های رانندگی عرضه می‌شوند. علاوه بر پارامترهای معمول، حالت‌های رانندگی بر توزیع نیرو در آیونیک ۵ دو موتوره نظارت می‌کنند. برای نمونه حالت نرمال، ترکیبی متعادل از هر دو موتور جلو و عقب استفاده می‌کند و بازدهی را به حداکثر می‌رساند. حالت اکو حداکثر توان خروجی را به ۲۲۵ اسب بخار محدود می‌کند و همچنین به‌شدت بر دیفرانسیل عقب تأکید دارد و در اغلب مواقع موتور جلو را غیرفعال می‌کند.

حالت اسپرت هم هر دو موتور را درگیر نگه می‌دارد، نیروی شتاب‌گیری را کاملا آزاد می‌کند و بسته به شرایط گشتاور را تقسیم می‌کند. این ویژگی همچنین بار وارده به فرمان را افزایش می‌دهد؛ هرچند فقط در یک جاده‌ی پرپیچ‌وخم با چنین شرایطی مواجه می‌شوید. در نهایت حالت برفی وجود دارد که از قدرت کامل در سیستم چهارچرخ محرک و با تقسیم ۵۰/۵۰ گشتاور استفاده می‌کند و کشش و پایداری را به حداکثر می‌رساند.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

شارژ سریع

اما هیجان‌انگیزترین بخش آیونیک ۵ شارژ فوق‌العاده سریع آن است. با استفاده از یک شارژر سریع ۳۵۰ کیلوواتی، خودرو می‌تواند در عرض ۵ دقیقه مسافت ۱۱۰ کیلومتری را پوشش دهد یا در عرض ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود. این اعداد فقط تبلیغات بازاریابی نیستند و متخصصان واقعا آن را آزموده‌اند. همچنین هیوندای ویدیویی به‌صورت تایم‌لپس و ویدیوی دیگری با زمان واقعی از آن منتشر کرده است.

این سرعت شارژ به لطف باتری ۸۰۰ ولتی است که تنظیمات پیشرفته‌تری نسبت به موستانگ ماخ-ای و فولکس‌واگن آی‌دی.۴ دارد. این باتری همان مدلی است که پورشه در «تایکان» (Taycan) از آن استفاده می‌کند و این یکی از دلایل بزرگی است که باعث شگفتی درباره‌ی محصولات جدید الکتریکی هیوندای و کیا شده است.

هیوندای آیونیک 5

رانندگی با آیونیک ۵ مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی سرگرم‌کننده است و بسته‌بندی و طراحی ان عالی است. اما تجربه‌ی شارژ سریع شرایط را برای رانندگان خودروهای الکتریکی متحول خواهد کرد. در نخستین تجربه‌های رانندگی، آیونیک ۵ در برخی از ایستگاه‌های شارژ الکتریفای آمریکا آزمایش شده است و نشان داد که با حداکثر سرعت شارژ خودروهایی مانند خودروهای الکتریکی فورد و فولکس‌واگن شارژ می‌شود. این خودرو هم در پارکینگ جالب توجه به‌نظر می‌رسد و هم می‌تواند برخی از خسته‌کننده‌ترین رفت‌و‌آمدها را رفع کند و زمان شارژر را کاهش دهد.

قیمت

قیمت آیونیک ۵ پیش از هر گونه کسر مالیات، برای مدل تک موتوره از ۴۴ هزار و ۸۷۵ دلار شروع می‌شود، در حالی که شروع قیمت مدل دو موتوره از ۴۸ هزار ۳۷۵ دلار خواهد بود. از اواخر سال جاری میلادی فروش نسخه‌های کامل آیونیک ۵ در نمایندگی‌های هیوندای آغاز می‌شود. از سویی هیوندای فروش شرایطی هم برای این خودرو درنظر گرفته است که تا بهار ۲۰۲۲ آغاز نخواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید پیش از آنکه همه متوجه شوند این خودرو چقدر شگفت‌انگیز است یکی را بخرید، باید عجله کنید.

هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5هیوندای آیونیک 5

در پایان باید گفت که می‌توان به توانایی هیوندای برای حرکتی استاندارد به عصر الکتریکی شدن و عرضه‌ی محصولاتی قابل قبول اطمینان داشت. نمی‌دانیم که محصول آینده‌ی این شرکت چقدر این مسیر را دنبال می‌کند، اما در حال حاضر، آیونیک ۵ قطعا شگفت‌انگیز است.

عکس‌ها: هیوندای آیونیک ۵
Credit: Autoblog / Cover: Hyundai

منابع: Inverse, Autoblog, Inside EVs