به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور به بیان موانع و راهکارهای کاهش قیمت تمام شده خودرو پرداخت.
محمدعلی ذکریایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: نرخ ارز مهمترین مانع در کاهش قیمت تمام شده خودرو است. افت نرخ ارز در صورت به نتیجه رسیدن برجام و برقراری تعادل ارزی به افزایش نقدینگی خودروسازان، تولید انبوه خودرو و کاهش قیمت تمام شده منجر میشود و افزایش قیمتی که اخیرا برای خودروهای تولید داخل اعمال شد، در کاهش قیمت تمام شده به خودروسازان کمک میکند.
وی در خصوص تاثیر هزینههای سربار، حملونقل و لجستیک در کاهش قیمت تمام شده قطعات گفت: هزینههای سربار شامل دستمزد و انرژی اعم از آب، برق و گاز و همچنین هزینه حملونقل نقش چشمگیری در قیمت تمام شده خودرو ایفا نمیکند و در نهایت میتواند تاثیری 4 تا 5 درصدی بر قیمت خودرو داشته باشد. البته رشد شدید بهای گاز که در اختیار دولت قرار دارد، موجب افزایش قیمت تمام شده در تمامی صنایع شده و میتواند شرایط بحرانی را ایجاد نماید.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور تصریح کرد: البته هزینههای سربار در برخی از صنایع از 5 تا 15 درصد بر قیمت قطعه میافزاید که ناشی از نوع تولید است.
ذکریایی در پایان خاطرنشان کرد: حملونقل تاثیری 2 تا 3 درصدی بر قیمت خودرو دارد و دولت برای پوشش هزینههای خود، بهای گاز و برق را شناور کرده اما در نهایت شواهد نشان میدهد که به تدریج از اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار که ناشی از فعالیتهای واسطهگری است کاسته میشود و افت قیمت در نرخ نهایی خودرو را شاهد خواهیم بود.