Loading...

نرخ ارز اصلی‌ترین مانع در کاهش قیمت تمام شده خودرو است

نرخ ارز اصلی‌ترین مانع در کاهش قیمت تمام شده خودرو است

نرخ ارز اصلی‌ترین مانع در کاهش قیمت تمام شده خودرو است


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به بیان موانع و راهکارهای کاهش قیمت تمام شده خودرو پرداخت.

محمدعلی ذکریایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: نرخ ارز مهم‌ترین مانع در کاهش قیمت تمام شده خودرو است. افت نرخ ارز در صورت به نتیجه رسیدن برجام و برقراری تعادل ارزی به افزایش نقدینگی خودروسازان، تولید انبوه خودرو و کاهش قیمت تمام شده منجر می‌شود و افزایش قیمتی که اخیرا برای خودروهای تولید داخل اعمال شد، در کاهش قیمت تمام شده به خودروسازان کمک می‌کند.

وی در خصوص تاثیر هزینه‌های سربار، حمل‌ونقل و لجستیک در کاهش قیمت تمام شده قطعات گفت: هزینه‌های سربار شامل دستمزد و انرژی اعم از آب، برق و گاز و همچنین هزینه حمل‌ونقل نقش چشمگیری در قیمت تمام شده خودرو ایفا نمی‌کند و در نهایت می‌تواند تاثیری 4 تا 5 درصدی بر قیمت خودرو داشته باشد. البته رشد شدید بهای گاز که در اختیار دولت قرار دارد، موجب افزایش قیمت تمام شده در تمامی صنایع شده و می‌تواند شرایط بحرانی را ایجاد نماید.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور تصریح کرد: البته هزینه‌های سربار در برخی از صنایع از 5 تا 15 درصد بر قیمت قطعه می‌افزاید که ناشی از نوع تولید است.

ذکریایی در پایان خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل تاثیری 2 تا 3 درصدی بر قیمت خودرو دارد و دولت برای پوشش هزینه‌های خود، بهای گاز و برق را شناور کرده اما در نهایت شواهد نشان می‌دهد که به تدریج از اختلاف فاحش قیمت کارخانه‌ و بازار که ناشی از فعالیت‌های واسطه‌گری است کاسته می‌شود و افت قیمت در نرخ نهایی خودرو را شاهد خواهیم بود.