Loading...

همه‌ی آنچه باید از طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ بدانید

دسته بندی : کد خبر :22096
1401/06/01
6155

همه‌ی آنچه باید از طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ بدانید

همه‌ی آنچه باید از طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ بدانید

ساز و کار اجرایی مصوبه مدیریت محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱  مطابق با طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ است و تنها تفاوت آن نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش تعرفه‌ها طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل جزئیات طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ بپردازیم و پاسخ سوالات متداول در زمینه‌ی ساعت طرح ترافیک، خرید طرح ترافیک و دیگر نکات مربوط به سامانه طرح ترافیک را بدهیم. پس اگر درباره‌ی طرح ترافیک ۱۴۰۱ سوالی دارید با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

این مقاله در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ توسط آراد فلاح نوشته شده و در شهریور ۱۴۰۱ توسط محسن سلیمی به‌روزرسانی شده است.

به گفته سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱، ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

آخرین جزئیات طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ که از ۱۷ اردیبهشت ماه امسال در جریان است، طبق مصوبه شورای ترافیک کشور به شرح زیر است:

ساعت طرح ترافیک سال ۱۴۰۱

طرح ترافیک تهران از ساعت ۶:۳۰ صبح لغایت ۱۷ عصر اجرا می‌شود و ساکنین محدوده طرح ترافیک می‌توانند فقط یک‌بار از ساعت ۹ صبح خروج رایگان و یک‌بار بعد از ساعت ۱۶ عصر ورود رایگان داشته باشند.

لغو خروج رایگان از طرح:

در سال گذشته رانندگان می‌توانستند از طریق قانون خروج رایگان از محدوده طرح ترافیک، یک‌بار از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد، خروج رایگان از طرح داشته باشند، اما امسال این طرح برداشته شده و خروج در این ساعات منجر به جریمه طرح ترافیک می‌شود.

وضعیت طرح ترافیک ۱۴۰۱ در روزهای پنجشنبه:

در روز پنجشنبه هر هفته، فقط طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳ ظهر، اجرا می‌شود که در صورت ورود خودرو به محدوده‌ی طرح در این روز، از سهمیه ۲۰ روزه خودرو کم خواهد شد.

قیمت بسته‌های ورود به طرح ترافیک ۱۴۰۱:

طبق مصوبه شهرداری تهران، بسته‌های ترافیکی برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی به‌شرح زیر است:

شش ماهه (معاینه فنی عادی) = پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تومان

سه ماهه (معاینه فنی عادی) = سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان

یک ماهه (معاینه فنی عادی) = یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان

یک روزه (معاینه فنی عادی) = از ۴۴ هزار تومان الی ۹۸,۵۰۰ هزار تومان

نرخ پایه عوارض: این نرخ در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳هزارو۸۰۰ تومان است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگر متقاضیان در محدوده طرح ترافیک تردد کنند ضریب محدوده  تردد ۱/۵ و اگر در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند ضریب  ۰/۷۵  محاسبه می‌شود. اما در محدوده کنترل آلودگی هوا هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان دارد که در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور،عوارض تردد از وی دریافت می‌شود.

نحوه رزرو طرح ترافیک سال ۱۴۰۱: مانند سال ۱۴۰۰  از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود. افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید تردد خود را رزرو کنند. عملیات رزرو را می‌توانند به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل انجام دهند یا به صورت روزانه رزرو کنند. حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت ۲۴ همان روز امکان رزرو دارند، البته این درحالی‌است که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد.  چنانچه شهروندان تا ساعت ۲۴ همان روز ورود خود به محدوده طرح ترافیک رزرو را انجام ندهند، مبلغ ۹۸هزارو۵۵۰ تومان به بدهی عوارض تردد در  طرح ترافیک آن‌ها  در سامانه «تهران من» اضافه می‌شود.

عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا: نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و پیش از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۲۱ هزار و ۹۳۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۱۶۰ هزار و ۹۶۵ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

تسهیلات ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا: ساکنان محدوده  کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک پیش از ساعت ۹ می‌توانند یک خروج رایگان داشته باشند و پس از ساعت ۱۴:۳۰ نیز در شرایط شیوع بیماری کرونا می‌توانند یک ورود رایگان داشته باشند، امکان تردد بین این ۲ ساعات برای ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیم بها محاسبه می‌شود و نیازی به رزرو طرح ندارند. مستاجران نیز باید قرارداد اجاره و مالکین سند مالکیت خود را به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهند تا پس از تأیید، سکونت در محدوده‌های دوگانه برای آن‌ها درج شود.

آیا ابعاد و مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا با محدوده زوج یا فرد سابق متفاوت است؟

خیر، ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است.

مرزهای این محدوده از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید چمران)،

از سمت جنوب به بزرگراه بعثت (از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید نواب)،

از سمت شرق به بزرگراه امام علی(ع) (از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) و

از سمت غرب به بزرگراه شهید چمران (از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) محدود می‌شود.

آیا برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیاز به رزرو خواهد بود؟

بله، جهت ورود به محدوده طرح ترافیک می‌بایست در صورت نداشتن موجودی کافی پس از شارژ حساب شهروندی در حساب کاربری تهران من اقدام به رزرو طرح نمایند.

در کدام قسمت امکان رزرو طرح وجود دارد؟

در بخش “خانه” و از گزینه خودروهای من و یا از بخش “خدمات حمل و نقل” و با استفاده از گزینه” رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک “این امکان وجود دارد. توجه داشته باشید برای رزرو طرح ابتدا می‌بایست حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ نمایید.

محدوده طرح ترافیک

آیا امکان رزرو بدون شارژ حساب شهروندی وجود دارد؟

خیر، جهت رزرو ابتدا می‌بایست حساب شهروندی به میزان کافی و بر حسب معاینه فنی (عادی یا برتر) شارژ نمایید و پس از رزرو مبلغ مورد نظر در حساب کاربری مسدود خواهد شد و پس از حداکثر ده روز مبلغ نهایی محاسبه و از مبلغ مسدودی کسر و مابقی به حساب شهروندی استرداد خواهد شد.

شروط مجاز برای رزرو طرح چه مواردی است؟

شارژ حساب شهروندی به میزان کافی و داشتن معاینه فنی معتبر (عادی یا برتر).

مبلغ مسدودی بابت رزرو طرح چقدر است؟

مبلغ مسدودی بابت ثبت “رزرو طرح” به ازای تردد خودرو به شرح زیر است:

مبلغ ۹۸۵۵۰۰ ریال بابت خودروی دارای معاینه فنی عادی

مبلغ ۶۸۹۸۵۰ ریال بابت خودروی دارای معاینه فنی برتر

مبلغ ۹۸۵۵۰ ریال بابت خودروی برقی یا هیبریدی

لازم به ذکر است مبالغ فوق در صورت رزرو مسدود و مبلغ نهایی پس از محاسبه عوارض کسر خواهد شد.

آیا برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا نیز نیاز به رزرو داریم؟

خیر، برای ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا نیاز به رزرو نیست و در صورت تردد ابتدا از سهمیه بیست روز برای پلاک‌های تهران و پانزده روز برای پلاک‌های شهرستان کسر خواهد شد و در صورت اتمام سهمیه فصلی می‌بایست اقدام به شارژ حساب شهروندی نمایید و سپس در این محدوده تردد نمایید.

آیا برای خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا در صورتی که روز پلاکم باشد باید عوارض پرداخت شود؟

با توجه به اجرای طرح کنترل آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ملاک تردد نیست. هر خودرو با پلاک تهران ۲۰ روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) خواهد بود. این مزیت برای خودروهای پلاک شهرستان تا ۱۵ روز برای هر فصل برقرار است.

چنانچه خروج از محدوده آلودگی هوا صورت گیرد، از سهمیه فصلی کسر و چنانچه خروج از محدوده طرح ترافیک انجام گیرد عوارض در نظر گرفته خواهد شد و از شارژ حساب شهروندی کسر خواهد شد.

نکته: تعداد روزهای مجاز تردد های رایگان فصلی قابل انتقال به فصل بعد نیست. در ضمن پلاک های تهران شامل پلاک هایی می شود که دو رقم سمت راست آن شامل ۱۱-۲۲-۳۳-۴۴-۵۵-۶۶-۷۷-۸۸-۹۹-۱۰-۲۰-۳۰ –۴۰ باشد.

آیا برای تردد در روزهای پنجشنبه از سهمیه ۲۰ روز تردد مجاز در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا کسر می‌گردد؟

بله، پنجشنبه ها طرح آلودگی هوا از ساعت ۰۶:۳۰ الی ۱۳:۰۰ اجرا می شود و در صورت تردد از سهمیه تردد رایگان فصلی کسر خواهد شد.

آیا با سهمیه ۲۰ روز در هر فصل می توان وارد محدوده طرح ترافیک اصلی شد؟

خیر، سهمیه ۲۰ روز تردد رایگان فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا است و چنانچه قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارید می‌بایست حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ و سپس تاریخ مورد نظر جهت تردد را رزرو نمایید.

آیا برای بهره‌مندی از امتیاز ۲۰ روز در هر فصل برای ساکنین کنترل آلودگی هوا نیاز به انجام کار خاصی است؟

فقط کافیست در تهران من ثبت نام و سپس در قسمت “عوارض خودرو و طرح ترافیک” و گزینه “افزودن خودرو” اقدام به ثبت خودرو نمایید.

آیا خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا نیز باعث کسر از سهمیه ۲۰ روز می‌شود؟

بله، اصل بر تردد است لذا خروج نیز همانند ورود شامل این موضوع می‌شود.

جهت اعتراض به پیامک ارسال شده مبنی بر تردد غیر مجاز در محدوده ترافیکی چه اقدامی می‌بایست انجام دهیم؟

پس از ورود به حساب کاربری از منوی سمت راست گزینه پشتیبانی را انتخاب و اقدام به ثبت تیکت نمایید.

در نظر داشته باشید ارائه اطلاعات معبر و یا خودروی متخلف (مخدوش کننده پلاک) فقط با نامه از دستگاه قضایی و یا نیروی انتظامی و در پاسخ به آن نامه میسر است.

آیا برای استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا نیاز به رزرو روز داریم؟

خیر، پس از تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پلاک شما توسط دوربین‌ها ثبت می‌گردد و در ابتدا از سهمیه فصلی شما به صورت سیستمی کسر خواهد شد. در قسمت “خانه” می‌توانید سهمیه تردد باقیمانده در فصل را مشاهده نمایید و همچنین در قسمت “خدمات حمل و نقل” و “خودروی شخصی” تعداد روزهای تردد مجاز فصلی مصرف شده قابل رویت است.

جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) چه اقدامی باید انجام شود ؟

در هر فصل تا ۲۰ روز برای دارندگان خودروی پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک شهرستان تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا رایگان خواهد بود. اما برای روزهای بیش از آن ،تعرفه به صورت نیم بها (نصف هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک) محاسبه می‌شود.

خودروهایی که در هر دو محدوده ( طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تردد داشته باشند، تعرفه کدام طرح را باید بپردازند؟

در صورت تردد در هر دو محدوده تنها مبلغ تعرفه محدوده طرح ترافیک بر حسب ساعات تردد و معاینه فنی از مبلغ رزرو کسر خواهد شد.

منبع: my.tehran.ir