هوندا با برند الکتریکی e:N روی بازار خودروهای الکتریکی تمرکز می‌کند

دسته بندی : کد خبر :6082
1400/09/21
6165

هوندا با برند الکتریکی e:N روی بازار خودروهای الکتریکی تمرکز می‌کند

هوندا با برند الکتریکی e:N روی بازار خودروهای الکتریکی تمرکز می‌کند

هوندا در سال‌های گذشته با عرضه‌ی خودروی شهری «هوندا ای» (Honda e) که البته برای بازار بسیار گران‌قیمت بود، گامی قاطع به سمت خودروهای الکتریکی برداشت و با ویژگی‌های پیشرفته‌ی خود شگفتی‌ساز شد اما این تنها آغاز تلاش این خودروساز برای الکتریکی شدن بود و اکنون از سه طرح مفهومی و یک خودروی تولیدی رونمایی کرده است که آینده‌ی الکتریکی هوندا را نشان می‌دهند.

کشور چین حالا به میدان جنگ میان خودروسازان برای کارخانجات تولید و همچنین آزمایشگاهی پیچیده برای توسعه‌ی خودروهای الکتریکی و دیگر فناوری‌های پیشرفته تبدیل شده است. در نتیجه مانند بسیاری از برندهای دیگر، هوندا هم تأسیساتی در چین ایجاد کرده است؛ ازجمله شرکت سرمایه‌گذاری فناوری هوندا، شرکت خودروسازی گوانگچی هوندا و شرکت خودروسازی دانگ‌فنگ هوندا که به‌طور مشترک استراتژی الکتریکی شدن هوندا چین را ارائه کرده‌اند.

  • موتورهای هیبریدی هوندا

اکنون برای آغاز، این گروه برند «ای:ان» (e:N) را نه با یک، بلکه با پنج وسیله‌ی نقلیه معرفی کرد. در حالی که سه مورد از این ارائه‌ها، خودروهای مفهومی هستند، مدل چهارم یک شاسی‌بلند تولیدی است که در دو نسخه ساخته شده است.

NNNNNNN

این خودروساز ژاپنی همچنین معماری e:N را به نمایش گذاشت که چیزی بیش از یک پلتفرم با فاصله‌ی محورهای مختلف محسوب می‌شود و برای کاربردهای مختلف با پیشرانه‌ها، قاب‌ها و بسته‌های باتری‌های مختلف سازگار شده است.

این مجموعه با پلتفرم دیفرانسیل جلو با نام e:N معماری F شروع می‌شود که به خودروهای سایز کوچک و متوسط اختصاص دارد، اما در کنار خودروهای سدان و هاچ‌بک شامل خودروهای شاسی‌بلند هم می‌شود.

کسانی که از یک خودروی الکتریکی بیشتر از گذر عادی در شهر و اطراف آن می‌خواهند هم e:N با معماری W را در اختیار خواهند داشت که در نسخه‌های دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک دردسترس خواهد بود. این پلتفرم همچنین نخستین پلتفرمی است که وارد خط مونتاژ جدیدترین شاسی‌بلند هوندا یعنی e:NP1 می‌شود که در آوریل طرح مفهومی آن نمایش یافت و نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو به‌عنوان خودروی تولیدی رونمایی شد. پکیج باتری این پلتفرم دارای ظرفیت و چگالی بالا نصب خواهد کرد که استقامت فوق‌العاده طولانی را تضمین می‌کند و اضطراب برد را از بین می‌برد.

N

یکی گام مهم دیگر برای حرکت در مسیر آینده، واحد اطلاعات و سرگرمی خودرو بر پایه‌ی سیستم عامل e:N است. این واحد یک رویکرد جدید برای اتصال خودرو و انسان با کمک هوش مصنوعی ارائه می‌دهد که از راننده‌ی خود یاد می‌گیرد و پس از مدتی اطلاعات مفیدی مانند مسیرهای هوشمند، اقتصادی یا در صورت نیاز نزدیک‌ترین مسیر شارژ را ارائه می‌دهد. بدین ترتیب این واحد هوشمند، قصد دارد بیشتر از یک نمایشگر لمسی صرف روی داشبورد برای پخش موسیقی و مکالمه با تلفن همراه باشد.

از سویی سیستم عامل e:N ویژگی‌های «هوندا سنسینگ» (Honda Sensing) و «هوندا کانکت ۳.۰» (Honda Connect 3.0) را با هم ترکیب می‌کند و هدف آن کاهش و به‌ویژه پرهیز از هر گونه تصادف است. این موضوع مطمئنا مدتی طول می‌کشد و این خودروساز سال ۲۰۵۰ را برای صفر کردن تلفات تصادفات ترافیکی با این سیستم هدف‌گذاری کرده است. در حالی که این زمان طولانی به‌نظر می‌رسد، اما باید درنظر داشته باشیم که هوندا هرگز برای عرضه‌ی مدل‌های خود در بازار عجله نکرده و هیچ وقت زود نتیجه نگرفته است.

NNNN

در نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو این خودروساز همچنین سه خودروی مفهومی با ظاهر منحصربه‌فرد شامل e:N کوپه، e:N شاسی‌بلند و e:N جی‌تی (GT) را معرفی کرد. به‌نظر می‌رسد که هر سه خودرو با با ظرافت تمام قلم‌زنی شده‌اند. البته این طرح‌های مفهومی که به آن‌ها «لو-رز هوندا» (Lo-res Hondas) هم گفته می‌شود، شکل آن‌ها نهایی نیست و نگاهی برای جذب مشتریان بالقوه به‌شمار می‌روند.

هوندا زبان طراحی این سه خودروی مفهومی را «طراحی ای:ان» (e:N Design) نامگذاری کرده است که شاید خیلی یکپارچه نباشند اما به لطف نوار نوری U شکل وارونه که شکل چندضلعی سپر جلو را دربر گرفته است، رابطه‌ای خاص میان این سه خودرو شکل می‌گیرد.

علاوه بر این، فرورفتگی‌های مثلثی و جلوپنجره‌ ذوزنقه‌ی پایینی که برای خنک کردن باتری‌ها مورد نیاز است، به خودروساز آزادی بیان بیشتری در طراحی می‌دهد. با نگاه به ظاهر خودروهای تولیدی e:NS و e:NP که JDM-spec Vezel هستند، احتمالا نسخه‌های نهایی دارای پنل‌های بدنه‌ی گرد خواهند بود.

N

SUV سری e:N هم یک خودروی مفهومی شاسی‌بلند بر پایه‌ی کراس‌اوور قبلی یعنی e:NP نیست و در حالی که اولی بر پایه‌ی پلتفرم e:N معماری W ساخته می‌شود، دومی روی پلتفرم F توسعه می‌یابد و این یعنی نخستین خودروی تولیدی هوندا e:N دارای سیستم دیفرانسیل جلو با یک موتور در زیر کاپوت خواهد بود.

به دلیل قوانین ایمنی، لبه‌های تیز و باله‌های شفاف جلویی آن قابل تولید نیستند. همین امر در مورد همتایان آن یعنی GT و کوپه هم صدق می‌کند. مطمئنا همه‌ی آن‌ها می‌توانند تا ۵ مسافر را حمل کنند اما ظاهر آن‌ها به این شکل نخواهد بود. همچنین مشخص نیست که این خودروها، خودکار هم خواهند بود یا نه اما به احتمال زیاد باید مانند سیستمی که در سری پرچمداران JDM Honda Legend نصب شده و برای استفاده در ژاپن تأیید شده است، سیستم خودران سطح ۳ را دریافت کنند.

NN

در هر حال باید حداقل دو سال منتظر بمانیم و انتظار تغییرات خودروهای تولیدی نسبت به طرح‌های مفهومی را داشته باشیم زیرا طبق اعلام هوندا این مدل‌ها از سال ۲۰۲۲ در خط مونتاژ خواهند بود. طبق برنامه‌ریزی این خودروساز در بازار کشورهای پیشرفته، از جمله چین، فروش خودروهای الکتریکی خالص و پیل سوختی هوندا خودروها تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به ۸۰ درصد خواهد رسید و سال ۲۰۴۰ برای الکتریکی شدن کل فروش هدف‌گذاری شده است.

این فقط یک فصل جدید برای خودروساز ژاپنی در برنامه‌ی الکتریکی شدن خود است. این کار با بازار چین آغاز شده است، اما به‌زودی در آمریکا و دیگر نقاط جهان هم شاهد تغییرات مشابهی از هوندا خواهیم بود. هرچند متاسفانه اغلب کشورها چارچوب قانونی برای فروش و استفاده از این وسایل نقلیه با سیستم خودران سطح ۳ در جاده‌ها را ندارند و در حال حاضر تنها مرسدس بنز تأییدیه‌ی بین‌المللی را برای سیستم «درایو پایلوت» (Drive Pilot) خود دریافت کرده است.

  • هوندا سیویک Si 2022؛ قدرت کمتر، هیجان بیشتر

عکس‌ها: طرح‌های مفهومی خودروهای الکتریکی e:N هوندا
Credit: Honda

منبع: Auto Evolution