Loading...

واردات خودرو از طریق رمزارزها امکان‌پذیر می‌شود

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :21023
1401/05/22
8103

واردات خودرو از طریق رمزارزها امکان‌پذیر می‌شود

واردات خودرو از طریق رمزارزها امکان‌پذیر می‌شود
واردات خودرو از طریق رمزارزها

رئیس سازمان توسعه تجارت در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود، از انعقاد موافقت‌نامه جدید میان بانک مرکزی و وزارت صمت خبر داد که به موجب آن، امکان واردات خودرو از طریق رمزارزها میسر می‌شود.

در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون دلار سفارش خودرو از طریق رمزارزها به ثبت رسیده و تاجرین حوزه خودرو از اواخر شهریورماه می‌توانند با استفاده از ارزهای رمزی قانونی و معتبر جهت واردات خودرو اقدام کنند.

رمزارزها و زیرساخت‌های بلاکچین یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه تجارت به حساب می‌آیند که نقش مؤثری در تسهیل تبادلات مالی دارند. به موجب توافق بانک مرکزی و وزارت صمت بر سر این موضوع، واردات خودروهای خارجی را از طریق رمزارزها آزاد شده است.

بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، عمده بانک‌های مرکزی دنیا ولو به طور محرمانه، رمزارزها را به رسمیت می‌شناسند و از آن‌ها به عنوان ابزارهای تجاری استفاده می‌کنند.

طبق گفته رئیس سازمان توسعه تجارت کشور، کاربرد رمزارزها در دو حوزه به رسمیت شناخته شده که یکی از آن‌ها، واردات در ازای رمزهای قانونی است. به بیان دیگر، هر فرد حقیقی در صورت استخراج قانونی رمزارز می‌تواند از طریق سیستمی که با مشارکت بانک مرکزی پیاده‌سازی شده و از اواخر شهریورماه برای عموم فعال می‌شود، اقدام به واردات کند. همچنین بستری مبتنی بر مکانیزم بلاکچین در خارج از مرزها فراهم شده که تاجر ایرانی از طریق آن می‌تواند رمزارز گرفته و در ازای آن واردات انجام دهد. با این وجود فعلا خبری از صادرات در ازای دریافت رمزارز نیست.

علاوه بر امکان واردات خودرو از طریق رمزارزها از پایان شهریورماه، رئیس سازمان توسعه تجارت کشور در اظهارات خود به موضوع رفع تعهدات ارزی کلیه صادرکنندگان به کشورهای حوزه اوراسیا از طریق واگذاری کوتاژ به واردکنندگان کالا از روسیه اشاره کرد. طبق مصوبه‌ای که در راستای ارتقای روابط تجاری با روسیه به امضا رسیده، امکان تأمین ارز از طریق ثبت سفارش و تأمین ارز واردات کالاهای مجاز از روسیه از محل صادرات میسر می‌شود.

نوشته واردات خودرو از طریق رمزارزها امکان‌پذیر می‌شود اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.