کانسپت اشکودا افریک معرفی شد؛ یک خودروی رالی مجهز به تولید کننده آب شیرین

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :14950
1401/03/06
8357

کانسپت اشکودا افریک معرفی شد؛ یک خودروی رالی مجهز به تولید کننده آب شیرین

کانسپت اشکودا افریک معرفی شد؛ یک خودروی رالی مجهز به تولید کننده آب شیرین

اشکودا از یک خودروی کانسپت مخصوص رالی رونمایی کرد. این خودرو افریک (Afriq) نام دارد و بر مبنای کراس‌اوور کامیک توسعه یافته است. نکته جالب اینکه کانسپت اشکودا افریک توسط گروهی از دانشجویان آموزشگاه اختصاصی کمپانی طراحی شده و ویژگی‌های خاصی مانند قابلیت استخراج آب از طریق رطوبت هوا دارد که برای نخستین بار در صنعت خودروسازی به کار گرفته شده است.

کانسپت اشکودا افریک

در حالیکه بسیاری از محصولات مبتنی بر پلتفرم MQB A0 فولکس واگن دیفرانسیل جلو هستند، اشکودا افریک از سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ بهره می‌برد. این سیستم در حقیقت از مدل اکتاویا قرض گرفته شده است. موتور 2 لیتری توربوشارژ هم از این مدل محبوب و پرفروش به امانت گرفته شده؛ این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را دارد و نیروی تولیدی آن از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه خودکار به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود.

کانسپت اشکودا افریک

استفاده از موتور اکتاویا دانشجویان را مجبور کرده تغییراتی را در سیستم اگزوز و کف خودرو اعمال کنند. با توجه به ماهیت خودرو، آنها در سیستم تعلیق نیز بازنگری کرده و در محور عقب از بازوهای چند اتصالی مستقل کمک گرفته‌اند. در کانسپت افریک خبری از درهای عقب نیست و برای افزایش ایمنی و مقاومت بدنه، آنها به بدنه جوش خورده‌اند.

کانسپت اشکودا افریک

در طراحی نمای بیرونی، دانشجویان آموزشگاه اختصاصی اشکودا، از مدل مخصوص رالی Fabia Rally2 evo الگوبرداری کرده‌اند. فلاپ تهویه موجود در سقف، اسپویلر عقب و چراغ‌های اضافی نصب شده در جلو از مدل مذکور اقتباس شده‌اند. در داخل کابین هم صندلی‌های سطلی، داشبورد، کمربندهای شش نقطه‌ای، فرمان و کپسول آتش‌نشانی به Fabia Rally2 evo تعلق دارند. در کانسپت اشکودا افریک یک سیستم مسیریاب هم به چشم می‌خورد که در مقابل صندلی کمک راننده نصب شده است.

کانسپت اشکودا افریک

اما تولید کننده آب آشامیدنی حاضر در قسمت عقب را می‌توان جالب‌ترین ویژگی کانسپت اشکودا افریک دانست. این دستگاه ساخت شرکت Watergen بوده و با جذب رطوبت از محیط اطراف در یک فرایند چهار مرحله‌ای آب تولید می‌کند. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم یک فن هوای اطراف را به داخل دستگاه می‌مکد. در گام بعدی گرد و غبار موجود توسط فیلتر داخلی جذب می‌شوند. سپس هوای تصفیه شده به مبدل حرارتی ارسال می‌گردد تا آب تقطیر شود.

کانسپت اشکودا افریک

برای اطمینان بیشتر آب بدست آمده باز هم از یک فیلتر دیگر عبور داده شده و به وسیله نور فرابنفش هر گونه میکروارگانیسم‌ و مواد شیمیایی مضر احتمالی نابود می‌شود. پس از پاکسازی کامل، آب در یک مخزن نگهداری شده و مدام در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرد تا هیچ باکتری‌ و ویروسی در آن زنده نماند.

کانسپت اشکودا افریک

کانسپت اشکودا افریک روی رینگ‌های 15 اینچی OZ Racing حرکت می‌کند. این کراس‌اوور مخصوص رالی 1350 کیلوگرم وزن دارد. ناگفته نماند افریک هشتمین کانسپتی است که توسط دانشجویان اشکودا طراحی می‌شود.