کدام خودروهای وارداتی نیسان می توانند به ایران وارد شوند؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :14678
1401/03/02
12267

کدام خودروهای وارداتی نیسان می توانند به ایران وارد شوند؟

کدام خودروهای وارداتی نیسان می توانند به ایران وارد شوند؟

از آنجا که سرانجام واردات خودرو به تصویب رسیده است، در این مطلب نگاهی به خودروهای وارداتی احتمالی  برند محبوب نیسان ژاپن به کشورمان خواهیم انداخت، خودروهای حاضر در این فهرست به شکلی انتخاب شده اند که از نظر سقف قیمتی کمتر از 25 هزار دلار و از نظر حجم پیشرانه کمتر از 2500 سی سی باشندو ظاهرا براساس گمانه زنی های فعلی، واردات این خودروهای نیسان به کشور بلامانع خواهد بود.

همان‌طور که اشاره شد کلیات واردات خودرو به کشور تصویب شده و به‌تدریج در سال جاری شاهد ورود خودروهای عمدتا اقتصادی خارجی به بازار ایران خواهیم بود. در زمان نگارش این مطلب هنوز ضوابط و قوانین واردات خودرو خارجی به داخل مرزهای سرزمینی کشورمان به صورت دقیق اعلام نشده اما آخرین خبرها حکایت از این دارد که به احتمال قوی خودروهایی با سقف قیمت  ۲۰هزار دلار و حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی طی ماه‌های آینده به مشتریان ایرانی رخ نشان خواهند داد. از همین رو در ادامه نگاهی به شاخص‌ترین خودروهای وارداتی نیسان ژاپن که به احتمال قوی وارد بازار ایران نیز خواهند شد، انداخته‌ایم تا بدانید ظرف چند ماه آینده کدام محصولات نیسان در جاده‌های ایران حضور پیدا می‌کنند.

نیسان سنترا ۲۰۲۲ - (Nissan sentra 2022)

نیسان سنترا ۲۰۲۲ یک سدان جمع‌وجور با طراحی ظاهری بسیار جذاب و مطابق سلیقه مشتریان ایرانی است که نسخه‌های s و svآن قیمتی بین حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار دارند. این خودرو به دلیل برخورداری از موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین خودروهای وارداتی نیسان به بازار ایران محسوب شود.

خودروهای وارداتی نیسان

طراحی بیرونی سنترا از نوعی چاشنی جوان پسندانه سود می‌برد و قطعا نظر مثبت مشتریان ایرانی را دریافت خواهد کرد. نمای داخلی این خودرو نیز کاملا جذاب و تا حدی به سبک محصولات مرسدس بنز طراحی شده تا دیگر هیچ بهانه‌ای برای ایراد گرفتن از سبک طراحی نیسان سنترا ۲۰۲۲ باقی نماند. بنابراین به احتمال قوی این سدان جذاب و البته اقتصادی ژاپنی را در بازار کشورمان نیز خواهیم دید.

نیسان سنترا

نیسان جوک ۲۰۲۲ (Nissan Juke 2022)

نسل اول نیسان جوک با وجود طراحی عجیب و غریب در بازارهای جهانی بسیار خوش درخشید و علی‌رغم حضور نسبتا محدود در بازار کشورمان، توانست لبخند رضایت روی لبان کاربران ایرانی خود هم بکارد. حالا نسل دوم نیسان جوک که در سال ۲۰۱۹ معرفی شده با طراحی کاملا متفاوت و چشم‌نواز می‌تواند پس از ورود به بازار ایران گوی رقابت را از بسیاری کراس اوورهای جمع‌وجور چینی برباید.

نیسان جوک

 نمای چهره جوک از دل زبان طراحی جدید شرکت نیسان بیرون آمده و طرح داخلی آن نیز همچون نیسان سنترا دلپسند و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. این خودرو در قالب تیپ‌های مختلف به بازار کشورهای جهان راه پیدا کرده که از جمله می‌توان به تیپ ST در بازار استرالیا اشاره کرد. این تیپ به عنوان نسخه پایه جوک 2022 در استرالیا حضور دارد و از موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ به قدرت 113 اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر به همراه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک، نیرو دریافت می‌کند. قیمت نیسان جوک ۲۰۲۲ تیپ st در بازار استرالیا چیزی نزدیک به ۱۹ هزار دلار آمریکا اعلام شده و بنابراین به احتمال قوی شاهد حضور آن در بازار ایران نیز خواهیم بود.

نیسان کیکس ۲۰۲۲

نیسان کیکس مدل ۲۰۲۲ یکی دیگر از خودروهای وارداتی نیسان ژاپن به بازار ایران خواهد بود. این خودرو به عنوان یک کراس اوور کوچک اقتصادی از طراحی ظاهری نسبتا جذاب و نمای داخلی متعادل سود می‌برند. تیپ پایه S و تیپ متوسط SV کیکس  ۲۰۲2 در بازار کشور امارات قیمتی حدود ۶۲ تا ۷۰ هزار درهم (17 تا 19 هزار دلار) دارند؛ بنابراین هر دو قابلیت ورود به بازار ایران را خواهند داشت.

نیسان کیکس

 پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به قدرت 118 اسب بخار و گشتاور ۱۴۹ نیوتن متر به همراه گیربکس اتوماتیک، بخش فنی این کراس‌اوور کوچک ژاپنی را تشکیل می‌دهند. میانگین مصرف نیسان کیکس حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن هم نزدیک به ۱۱.5 ثانیه ارزیابی شده است. با این حساب یکی دیگر از خودروهای اقتصادی نیسان که کلیه شرایط ورود به بازار ایران را خواهد داشت، همین نیسان کیکس مدل ۲۰۲۲ خواهد بود.

نیسان سانی ۲۰۲۲

یکی از گزینه‌های احتمالی واردات خودروهای نیسان به ایران سدان سانی مدل ۲۰۲۲ است که در بازار امارات قیمتی بین ۵۸ تا ۶۸ هزار درهم (15.5 تا 18.5 هزار دلار) دارد. این سدان اقتصادی ژاپنی اگر با تعرفه مناسب به دست مشتریان ایرانی برسد، قطعا می‌تواند جلوی رشد بی‌حساب‌وکتاب قیمت برخی مدل‌ها مثل دنا پلاس، تندر پلاس اتوماتیک و... را بگیرد.

خودروهای واردتی احتمالی نیسان

 پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۱۸ اسب بخار و گیربکس سی وی تی ارکان اصلی بخش فنی نیسان سانی را تشکیل می‌دهند. میانگین مصرف سوخت این خودرو حدود ۵.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و امکانات تقریبا قابل قبولی در تیپ SV این خودرو جا داده شده است. بنابراین به احتمال قوی نیسان سانی هم جزو گزینه‌های واردات خودروهای ژاپنی به بازار ایران خواهد بود.

حرف آخر

در پایان باید تاکید کنیم که همزمان با نگارش این مقاله هنوز آیین‌نامه واردات به طور دقیق و رسمی از سوی وزارت صنعت اعلام نشده است و احتمال می‌رود که سقف قیمت تعیین شده تا حدود ۲۵ هزار دلار یا بیشتر نیز افزایش پیدا کند که در این صورت خودروهای متنوع‌تر و باکیفیت بالاتر می‌توانند مهمان جاده‌های ایران شوند. بنابراین فعلا به طور دقیق نمی‌توان در مورد میزان شکسته شدن قیمت ها به ویژه قیمت خودروهای چینی در بازار اظهار نظر کرد، زیرا هنوز میزان تعرفه گمرکی و سایر عوارض مالی اعمال شده بر محصولات وارداتی مشخص نشده است. پس باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه ضوابطی برای واردات خودروهای خارجی به کشور از سوی وزارت صنعت ابلاغ و اعلام خواهد شد تا آن وقت بتوانیم درباره نوع خودروهای وارداتی و نیز تاثیر آنها بر قیمت سایر محصولات، به ویژه ماشین‌های چینی به صورت دقیق‌تر صحبت کنیم.