سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) یا چنداتصاله یکی از بهترین ها برای تعلیق عقب خودروست که جزو سیستم های مستقل محسوب می شود و سواری نرمی را برای خودرو به ارمغان می آورد.
فهرست مطالب
- سیستم تعلیق (Suspension System) چیست؟
- چند نوع سیستم تعلیق داریم؟
- سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) یا چندمیله ای چیست؟
- سیستم تعلیق چنداتصاله بیش تر برای جلوی خودرو کاربرد دارد یا عقب؟
- مزایای سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟
- عیب اصلی سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟
برای طراحی خودرو نیاز است بخش های مختلفی از آن را متناسب با یکدیگر طراحی کرد تا در نهایت، یک مجموعه کلی به مرحله اولیه برسد. در بین این بخش ها، سیستم تعلیق به طور مستقیم بر روی سواری خودرو تأثیرگذار است و بهبود آن به آرامش و آسایش راننده و سرنشینان می افزاید و همچنین هندلینگ خودرو و عملکرد ترمزگیری را نیز بهبود می دهد.
سیستم تعلیق (Suspension System) چیست؟
سیستم تعلیق مولتی لینکسیستم تعلیق همه خودروها از چند بخش مهم، فنر، کمک فنر یا دمپر (Shock Absorber) و میله های ارتباطی (Linkages) تشکیل می شود. تمام این بخش ها با هم متصل می شوند و در نهایت بر حسب نوع خودرو، اتاق یا شاسی را به چرخ ها متصل می کنند.
چند نوع سیستم تعلیق داریم؟
سیستم های تعلیق خودروها به دو دسته کلی وابسته (Dependent) و مستقل (Independent) تقسیم می شوند که این وابسته و مستقل بودن به معنی ارتباط دو چرخ عقب با هم و یا جدا بودن آن ها از همدیگر است. البته باید گفته شود که حالتی بین وابسته و مستقل نیز وجود دارد که به آن نیمه وابسته (Semi-Dependent) می گویند و ویژگی آن این است که چرخ های عقب نمی توانند جداگانه جابهجا شوند، اما از طرفی دیگر، به صورت صلب نیز به هم متصل نیستند.
سیستم تعلیق مولتی لینکسیستم تعلیق مولتی لینکدر نوع وابسته هر دو چرخ عقب یک زاویه کمبر (Camber) دارند و در نوع مستقل هر کدام از چرخ های عقب می توانند جداگانه و بدون این که از طرف چرخ دیگر محدودیتی ایجاد شود جابهجا شوند. البته باید گفته شود که در برخی از سیستم های تعلیق مستقل نیز از میل موج گیر استفاده می شود که کمی از استقلال چرخ ها کم می کند، اما با این وجود آن سیستم تعلیق را از نوع مستقل در نظر می گیرند.
سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) یا چندمیله ای چیست؟
سیستم تعلیق مولتی لینک، چندمیله ای (بازو یا Arm) و یا چنداتصاله جزو تعلیق های مستقل محسوب می شود و طراحی آن برگرفته از سیستم دابل ویشبون (Double Wishbone) است با این تفاوت که سیستم چنداتصاله مزایایی مانند اشغال فضای کم تر، وزن کم تر و همچنین قابلیت تنظیم بیش تری را نیز نسبت به دابل ویشبون دارد. برای اتصالات این نوع تعلیق از چند میله (Link) عرضی و عمودی استفاده می شود که اندازه آن ها لزوماً نباید یکسان باشد و از طرفی دیگر، می توانند تغییر زاویه دهند. تعداد این میله ها از ۳ شروع می شود و حداکثر تا ۵ عدد میله برای این سیستم تعلیق استفاده می شود. هر کدام از این میله ها با بوش پلاستیکی (rubber bushing) و یا مفصل های کروی (spherical joint) از یک طرف به سگ دست (Steering Knuckle) و از طرفی دیگر، به اتاق خودرو نصب می شود.
حتماً بخوانید: سیستم تعلیق دابل ویشبون (Double wishbone) چیست؟
از این نوع سیستم تعلیق برای جلوی خودرو نیز استفاده می شود، با این تفاوت که طراحی قسمت جلو باید طوری باشد تا در زمان فرمان گیری نیز بتواند از خود انعطاف نشان دهد.
هر کدام از شرکت های خودروساز برای این نوع سیستم تعلیق طراحی های مربوط به خود را دارند که در ادامه برخی از معروف ترین آن ها آمده است.
ب ام و (BMW) برای محصولات خود میله ها را به صورت حرف Z چیده است و در نوع دیگر از ۴ لینک برای خودروهای اسپرت خود استفاده کرده است.
تعلیق مولتی لینک هوندا شباهت بسیار زیادی به سیستم دابل ویشبون دارد، اما با این تفاوت که یک میله پنجم نیز برای کنترل بهتر به کار رفته است.
سیستم تعلیق چنداتصاله بیش تر برای جلوی خودرو کاربرد دارد یا عقب؟
از این سیستم تعلیق هم می توان برای جلو استفاده کرد و هم برای عقب اما در بیش تر خودروها می بینیم که برای جلوی خودرو از مک فرسون و برای عقب آن از مولتی لینک استفاده می شود. بنابراین از این نوع سیستم تعلیق بیش تر برای عقب خودرو استفاده می شود.
مزایای سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟
عیب اصلی سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟
مهم ترین عیب سیستم تعلیق چنداتصاله این است که نسبت به بقیه گران تر تمام می شود و همچنین برای طراحی آن نیاز است تا تست ها و آزمایش های بیش تری انجام شود. به همین دلیل، به کارگیری از آن به اندازه کافی فراگیر نشده است. با این حال، برخی از خودروهای تولید داخل مانند پژو ۲۰۶ صندوق دار و رانا دارای سیستم تعلیق مولتی لینک اند و به همین دلیل است که عملکرد ۲۰۶ صندوق دار نسبت به ۲۰۶ هاچبک هم در سر پیچ ها بهتر است و هم سواری نرم تری دارد.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار
سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) یا چنداتصاله چیست؟سیستم تعلیق مولتی لینک یا چنداتصاله جزو تعلیق های مستقل محسوب می شود و طراحی آن برگرفته از سیستم دابل ویشبون (Double Wishbone) است با این تفاوت که سیستم چنداتصاله مزایایی مانند اشغال فضای کم تر، وزن کم تر و همچنین قابل تنظیم بودن را نیز نسبت به دابل ویشبون دارد.
مزایای سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟۱٫ هماهنگی و تناسب خوب بین هندلینگ و راحتی ۲٫ انعطاف پذیری نوع تعلیق نسبتاً بالا ۳٫ قابلیت تغییر در زوایای مهم بدون تأثیرگذاری بر روی همدیگر ۴٫ فراگیر شدن آن حتا بر روی خودروهای اقتصادی ۵٫ ثبات زوایای مهم در مسیرهای ناهموار.
عیب اصلی سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟مهم ترین عیب این نوع سیستم تعلیق این است که نسبت به بقیه گران تر تمام می شود و همچنین برای طراحی آن نیاز است تست ها و آزمایش های بیش تری انجام شود. به همین دلیل، به کارگیری از آن به اندازه کافی فراگیر نشده است.
تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.