Loading...

آشنایی با علت خرابی پمپ بنزین خودرو و مهم ترین علائم آن

دسته بندی : دانشنامه خودرو کد خبر :66543
1402/12/07
40251

آشنایی با علت خرابی پمپ بنزین خودرو و مهم ترین علائم آن

آشنایی با علت خرابی پمپ بنزین خودرو و مهم ترین علائم آن

پمپ بنزین یکی از قطعات بسیار مهم ماشین است که وظیفه دارد سوخت را از باک به موتور برساند. از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو خراب می توان به مشکلاتی از قبیل کاهش توانایی در شتاب گیری و خاموشی آن در سرعت‌ های بالا اشاره کرد. نشانه‌ های خرابی پمپ بنزین ماشین، به طور ناگهانی بروز پیدا می‌کند و حتی رانندگان با تجربه هم قادر به تشخیص آن نیستند. این مشکل می تواند باعث خاموشی ناگهانی خودرو یا روشن نشدن آن شود، که در صورت بروز می توانید جهت تعمیر و راه اندازی ماشین با امداد خودرو شمال تهران یا منطقه مورد نظر خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت رسیدگی کنند.

دلایل اصلی خرابی پمپ بنزین خودرو کدام است؟

دانستن این که علت خرابی پمپ بنزین خودرو چیست، بسیار مهم و حیاتی است. سوختن و از کار افتادن پمپ بنزین همواره به علت وجود نقص فنی یا بی کیفیت بودن اتفاق نمی ‌افتد. برخی اوقات با رعایت کردن تنها چند نکته خیلی ساده و پیش پا افتاده می‌ توانید از آسیب زود هنگام پمپ بنزین خودرو جلوگیری کنید. برخی از مهم ‌ترین و اصلی‌ ترین علل خرابی پمپ بنزین خودرو شامل موارد زیر می ‌شود.

  • رانندگی طولانی مدت آن هم با کمترین میزان سوخت
  • ناخالص بودن سوخت
  • ایجاد مشکلات برقی برای پمپ بنزین
  • مسدود شدن فیلتر سوخت پمپ بنزین

در ادامه همه این دلایل را به طور ویژه بررسی خواهیم کرد تا درک بهترین در علت خرابی پمپ بنزین پیدا کنید.

رانندگی طولانی مدت با کمترین میزان سوخت

رانندگی طولانی با سوخت کم یکی از عوامل خرابی پمپ بنزین خودرو به حساب می‌ آید. وقتی سطح سوخت درون باک خودرو کم می‌ شود، پمپ بنزین برای برقراری جریان پایدار سوخت به سمت موتور نیاز به فشار بیشتری دارد. این موضوع باعث افزایش بار و فشار بر روی پمپ می‌ شود و می‌ تواند منجر به کاهش عمر مفید پمپ بنزین شود.

برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین به دلیل رانندگی طولانی با سوخت کم، پیشنهاد می‌ شود در اولین فرصت پس از روشن شدن چراغ بنزین، به جایگاه پمپ بنزین مراجعه کرده و سوخت خودرو را تکمیل کنید. این اقدام به حفظ فشار و جریان مناسب سوخت در سیستم سوخت رسانی کمک می‌ کند و پمپ بنزین را از فشار زیاد محافظت خواهد کرد.

ناخالص بودن سوخت از دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو

وجود ناخالصی در سوخت می‌ تواند عاملی برای خرابی پمپ بنزین خودرو باشند و از جمله علل اصلی در خرابی این قطعه محسوب می‌ شود. درست است که ما از فیلتر بنزین یا همان صافی بنزین استفاده می کنیم. اما باید توجه داشت که این فیلتر‌ها تنها قادر به جدا کردن ذرات آلاینده تا 70 میکرون هستند.

در حالی که ذرات آلاینده که از این ابعاد کوچک‌ تر بوده، به راحتی امکان عبور از فیلتر را دارند. در نهایت، علت خرابی پمپ بنزین خودرو می‌ شوند. در واقع، وجود ناخالصی در سوخت تنها محدود به ذرات آلاینده که در وجود دارد نمی شود. بلکه، علاوه بر ذرات آلایند ه‌ای که می ‌توانند از فیلتر عبور کنند، رطوبت و ذرات آب نیز مشکلاتی برای پمپ بنزین ایجاد خواهد کرد. وجود رطوبت یا ذرات آب در سوخت باعث تأثیرات آسیب‌ زا بر روی سیستم الکتریکی پمپ بنزین می شود. این آب می‌ تواند با قطعات الکترونیکی پمپ برخورد کند و در آن ها خرابی به بار آورد.

همچنین، گاهی اوقات پیش می‌ آید که در بنزین هیچ گونه نا خالصی و آشغالی نیست. اما، باک خودرو به علل متفاوتی، به مرور زمان دچار زنگ زدگی می شود. در این شرایط، رفته رفته رسوب های ناشی از خوردگی بدنه باک بنزین، به باک راه پیدا می کنند. بنابراین، رسوب ها وارد پمپ بنزین خودرو می شوند و به آن آسیب می رسانند.

ایجاد مشکلات برقی برای پمپ بنزین

مشکلات برقی هم از جمله علت خرابی پمپ بنزین ماشین به شمار می آید. وجود نوسان جریان برق موجب می گردد به علت ورود جریان الکتریکی دارای ولتاژ و آمپر بالا، کانکتور های قرار گرفته در موتور پمپ دچار آسیب شوند. این موضوع، قطعا باعث می شود که پمپ بنزین خودرو به اصطلاح بسوزد. از این رو، برای حل این مسئله باید نسبت به تعویض پمپ بنزین خودرو اقدام کنید.

گاهی اوقات هم، مشکلات نوسان برق چندان مهم هم نیستند و هزینه زیادی برای اصلاح به همراه ندارند. بلکه، شاید شل شدن سیم کشی یا آسیب فیوز موجب این مسئله شوند. در چنین حالتی، باید اتصالات را به دقت مورد چکاپ قرار دهید و اگر مشکل داشتند حتما آن ها را برطرف کنید. با این حال، هنگامی که فیوز خراب شده باشد، هیچ راه حلی به جز عوض کردن آن برای شما وجود نخواهد داشت.

مسدود شدن فیلتر سوخت پمپ بنزین

\Users\Vision LAPTOP\Downloads\مسدود شدن فیلتر سوخت پمپ بنزین.jpg

گرفتگی فیلتر سوخت یکی دیگر از عوامل خرابی پمپ بنزین محسوب می شود. همانطور که اشاره شد، فیلتر سوخت وظیفه جلوگیری از ورود آلاینده‌ ها با سایز بزرگ تر از 70 میکرون به داخل پمپ را دارد. اما به مرور زمان، به دلیل تجمع رسوبات و آلاینده‌ ها درون فیلتر، مسدود می شود و بنزین را به خوبی فیلتر نمی کند. گرفتگی فیلتر باعث محدود شدن جریان سوخت ورودی به پمپ می‌ شود.

این موضوع باعث کاهش شدت جریان سوخت و نیاز به کار بیشتر پمپ برای جذب سوخت می گردد و رفته رفته منجر به افزایش فشار درون پمپ خواهد شد. فشار زیاد درون پمپ ممکن است باعث بار زیاد بر روی قطعات داخلی پمپ شود و در نتیجه خرابی آن را در پی دارد. برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین به دلیل گرفتگی فیلتر سوخت، باید فیلتر سوخت را به صورت دوره‌ ای تعویض کنید.

در بسیاری از خودرو ها تعویض جداگانه صافی یا همان فیلتر بنزین امکان پذیر است. بر خلاف آن، در برخی دیگر از اتومبیل ها هم حتما باید کل پمپ به طور یکجا تعویض شود. در برخی موارد گزارش می شود که بعضی از تعمیر کاران از عدم آگاهی افراد سوء استفاده می‌ کنند. آن ها مسدود بودن فیلتر را به گردن خراب شدن پمپ بنزین می اندازند و پمپ بنزین را به صورت کلی عوض می کنند. لذا، اگر در این زمینه اطلاعات چندانی ندارید، تنها به تعمیرکارهای قابل اطمینان مراجعه نمایید.

در حالت کلی، توصیه می‌ شود که فیلتر سوخت در هر 10,000 تا 15,000 کیلومتر تعویض شود، اما این مقدار بسته به شرایط رانندگی و کیفیت سوخت متفاوت است. البته، استفاده از سوخت با کیفیت و خرید سوخت از جایگاه‌ های معتبر نیز می‌ تواند کاهش گرفتگی فیلتر سوخت و در نتیجه خرابی پمپ را به تاخیر بندازد.

5 علامت اصلی خرابی پمپ بنزین خودرو

معمولا، در اغلب موارد سوختن یا خرابی پمپ بنزین خودرو به صورت کاملا ناگهانی اتفاق می‌ افتد. با این وجود، برخی از علائم هم هستند که با توجه به آن‌ ها می‌ توانید خرابی این قطعه را تشخیص دهید. از جمله اصلی ترین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. خودرو روشن نمی‌ شود.
  2. خودرو بعد از چند بار استارت زدن شروع به کار می کند.
  3. اتومبیل در حال حرکت به طور ناگهانی خاموش می شود.
  4. قدرت شتاب‌ گیری ماشین کاهش پیدا می کند.
  5. ماشین ریپ می زند.

ایراد پیدا کردن پمپ بنزین موجب می شود که سوخت، هنگام رسیدن به موتور از فشار کافی برخوردار نباشد یا اصلا وارد موتور نشود. در مورد نخست، کارایی موتور به علت احتراق ناکامل که از نرسیدن سوخت سرچشمه می گیرد، کاهش می یابد. در حالت دوم هم، به هیچ وجه خودرو روشن نمی شود و حتی اگر روشن شود، بلافاصله خاموش خواهد شد.

در واقع، مواردی که عنوان شد، تنها علائم خرابی پمپ بنزین خودرو به حساب نمی آیند. بلکه، این امکان وجود دارد که از ایرادات فنی دیگر منشأ بگیرند. به طور کلی،‌ حرف آخر را در این زمینه تعمیرکار می زند. تجربه ثابت کرده است که تعمیرکاران نیز در پی بردن به علت خرابی پمپ بنزین خودرو اشتباه می کنند. لذا، توصیه می شود برای این کار فقط به متخصصین و تعمیرکاران حرفه ای مراجعه نمایید.

هزینه تعمیر یا تعویض پمپ بنزین ماشین چقدر می شود؟

همانند سایر قطعات خودرو، پمپ‌ بنزین هم عمر مفید خاصی دارد. به طور کلی، باید هر 120 هزار کیلومتر پمپ‌ بنزین خودرو را عوض کنید. همچنین، فیلتر سوخت خودرو نیز باید هر 20 هزار کیلومتر با فیلتر جدید جایگزین گردد. در همه خودرو ها از یک مدل پمپ‌ بنزین استفاده نمی‌ شود که این عامل روی دستمزد تعمیر یا تعویض این قطعه موثر است‌.

همچنین، پمپ بنزین معمولا درون باک سوخت قرار دارد. پیش از تعویض آن، باید ابتدا صافی پمپ بنزین عوض شود. برای جایگزین کردن صافی پمپ بنزین معمولا هزینه زیادی دریافت نمی کنند. در نهایت باید گفت که برای تعویض پمپ بنزین هم مبلغ زیادی مورد نیاز نیست و با اندک بودجه هم می ‌توان این قطعه را تعویض کرد.

جمع بندی

برای اینکه پمپ بنزین خودرو خراب نشود، اجازه ندهید چراغ بنزین ماشینتان روشن شود و در نزدیکی تمام شدن، مجددا سوخت‌ گیری کنید. به علاوه، هیچگونه مکمل بنزین غیر استاندارد و ناشناسی را در باک خودرو اضافه نکنید. اینگونه مکمل ها در اغلب موارد نه تنها باعث عملکرد بهتر ماشین نمی ‌شوند، بلکه تجهیزاتی مثل پمپ بنزین را هم خراب خواهند کرد. در چنین شرایطی اگر نزدیک یک تعمیرگاه مطمئن نبودید، با امداد خودرو تهرانپارس یا مرکزی تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن برای تعمیر و رفع مشکل اقدام نمایند.