Loading...

رأی شورای رقابت درباره تغییر خودروهای ثبت نامی: صرف داشتن نوبت، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :68929
1403/01/29
6011

رأی شورای رقابت درباره تغییر خودروهای ثبت نامی: صرف داشتن نوبت، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند

رأی شورای رقابت درباره تغییر خودروهای ثبت نامی: صرف داشتن نوبت، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند

به گزارش خبرخودرو، شورای رقابت در جلسه روز گذشته خود که با حضور وزیر صمت برگزار شد، رأی نهایی در خصوص تغییر خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان داخلی و مونتاژکاران را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، پیرو افزایش آمار شکایات مردمی مبنی بر اجبار در تغییر مدل خودروهای ثبت نامی در سامانه یکپارچه از سوی خودروسازان، شورای رقابت در جلسه روز گذشته خود به بررسی این موضوع پرداخته و رأی نهایی در این خصوص را صادر کرد.

قضیه از این قرار است که سال گذشته پس از ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه و تعیین مدل خودرو درخواستی از سوی مشتری، شرکت خودروساز با ارسال پیامکی از مشتری می خواهد نسبت انعقاد قرارداد در خصوص خودرویی متفاوت اقدام کند.

شورای رقابت با استناد به اینکه ثبت نام خودرو در سامانه تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند و این نکته در اعلامیه های ثبت نام در سامانه یکپارچه نیز درج شده است در جلسه روز گذشته و بر اساس اکثریت آرا حاضرین تصویب نمود که شکایات مربوط به ثبت نام در سامانه یکپارچه و مراحل بعدی آن غیرقابل رسیدگی در شورای رقابت است.

اما بخشی دیگر از شکایات مربوط به افرادی است که مدعی هستند شرکت خودروساز آنها را مجبور به تغییر خودروی ثبت نامی کرده است که طبق اعلام شرکت های خودروساز هیچ گونه اجباری در تغییر مدل خودرو نبوده و این موضوع صرفا در قالب یک پیشنهاد به مشتری ارائه شده است و خودروهایی که مشتری رضایت به تغییر داده است نیز متمم قرارداد امضا شده اعم از فیزیکی یا الکترونیکی اعمال شده است. از این رو شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین در جلسه تصویب نمود در مواردی که شاکی قراردای را امضا کرده و رضایت داده و سپس به شورا شکایت کرده است قابلیت رسیدگی در شورای رقابت وجود نخواهد داشت.

بر این اساس به نظر می رسد خودروسازان بخش خصوصی از جمله شرکت بهمن موتور که پیش از این متعهد به تحویل خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی به مشتریان با نوبت زمستان 1402 بود از این پس تعهدی در قبال تحویل این دو محصول خود با موعد زمستان نخواهد داشت چراکه صرف داشتن نوبت، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی کند.