Loading...

کاهش تعرفه واردات تایر سواری مشکل کمبود لاستیک های رینگ 13 و 14 در بازار را حل نکرد

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69005
1403/02/01
4200

کاهش تعرفه واردات تایر سواری مشکل کمبود لاستیک های رینگ 13 و 14 در بازار را حل نکرد

کاهش تعرفه واردات تایر سواری مشکل کمبود لاستیک های رینگ 13 و 14 در بازار را حل نکرد

به گزارش خبرخودرو، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن اشاره به برنامه ریزی تولیدکنندگان تایر برای تحقق جهش تولید در سال جاری عنوان کرد: رشد تولیدات تایر در سال جاری مشروط بر حمایت وزارت صمت از تولید کنندگان داخل و تنظیم بازار لاستیک از محل تولیدات داخل خواهد بود.

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به جزئیات برنامه تولید صنعت تایر در سال جاری اظهار داشت: تولیدکنندگان تایر ضمن برنامه ریری برای افزایش تولید تایرهای سواری و باری- اتوبوسی رادیال در سال جدید، دو طرح جهش تولید در زمینه تایرهای سواری را در دست اقدام دارند که تا در نیمه نخست سال جاری به بهره برداری تجاری رسیده و به تدریج از خرداد ماه سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. لذا امیدواریم تا پایان شش ماهه نخست امسال هم در بخش تایرهای سواری و هم  باری - اتوبوسی رادیال به رشد قابل توجهی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به چالش های پیش روی صنعت تایر در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهم ترین موانع تولید در صنعت تایر که می تواند رشد تولید در سال جاری را تحت تاثیر قرار دهد، عدم اصلاح قیمت تایرهای باری- اتوبوسی در  18 ماه گذشته است چراکه عدم موافقت وزارت صمت با افزایش قیمت تایرهای باری- اتوبوسی موجب شده تولیدکنندگان این نوع تایرها را با زیان تولید کنند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه نامه ای را در این خصوص به وزارت صمت ارسال کرده و خواستار رسیدگی وزیر صمت به این موضوع شدیم، افزود: در صورت تداوم روند کنونی نه تنها افزایش ظرفیت تولید که تایرسازان برای آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند محقق نخواهد شد بلکه تیراژ تولید به تدریج کاهش یافته و حتی خطر توقف تولید نیز وجود خواهد داشت.

تنها یادآور شد: کارشناسان صنعت تایر همواره با تلاش های شبانه روزی خود به دنبال تحقیق و نوآوری برای تولید تایرهای جدید با کیفیت مطلوب در کشور هستند. کمااینکه با تلاش همکاران خود در مراکز تحقیق و توسعه و بدون حتی یک ریال هزینه برای خرید تکنولوژی از خارج در دو سال اخیر طیف وسیعی از تایر خودرو.های شاسی بلند را تولید و به بازار عرضه کرده ایم.

  وی در بخشی دیگر از اظهارات خود قیمت گذاری دستوری را معضل اصلی صنعت تایر عنوان و بیان کرد: تولیدکنندگان تایر همواره بر لزوم معافیت صنعت تایر از قیمت گذاری دستوری تاکید کرده اند و مسئولین وزارت صمت باید به جای دخالت مستقیم در تعیین قیمت بر رعایت نظام قیمت گذاری توسط تایرسازان نظارت کنند چراکه با روند رو به رشد تورم در کشور که اکنون حدود  50 درصد است نمی توان انتظار داشت تولیدکنندگان کماکان محصولات خود را با قیمت حدود دو سال قبل به بازار عرضه کنند.

تنها تصریح کرد: علی رغم اینکه تایرسازان در راستای تحقق جهش تولید در سال جاری گام های موثری برداشته اند اما همه می دانیم که رشد تولید پیش نیازهایی دارد و در گام نخست نیازمند تامین ابزارهای تولید است. سال گذشته نیز شاهد بودیم عدم تخصیص ارز به صنعت تایر در ماه های ابتدایی سال و همچنین قیمت دستوری تولیدات تایر منجر به  افت تولید در ماه های تیر و مرداد شد زیرا با وجود تورم و افزایش آنی قیمت مواد اولیه امکان قیمت دستوری در صنعت تایر وجود ندارد و تولیدکنندگان باید با سود مشخصی اقدام به تولید کنند.

وی کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری را از دیگر تصمیمات خلق الساعه وزارت صمت در سال گذشته برشمرد و گفت:  وزارت صمت به جای حمایت از تایرسازان و تقویت تولیدات داخل و امکان فروش تولیدات تایر با سود عادلانه 15 درصد که خود تعیین کرده است به دنبال رفع مشکلات بازار لاستیک از طریق تسهیل فرآیند واردات، کاهش تعرفه ها و تخصیص ارز به وارد کنندگان به جای تولید کنندگان است..  

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: این در حالی است که آزادسازی واردات تایرهای سواری و تخصیص ارز به وارد کنندگان مشکل کمبود تایرهای سواری رینگ 13 و 14 در بازار را حل نکرد زیرا به طور کلی تولید و واردات تایرهای سواری رینگ 13 و 14 برای تولیدکنندگان و وارد کنندگان صرفه اقتصادی نداشته و از این رو رغبتی به تامین آن ندارند.

تنها  با صراحت بیان کرد: متاسفانه با کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری دود آن به چشم تولیدکنندگانی فرو رفت که بدون حمایت دولت ناچار به رقابت ناعادلانه با لاستیک های خارجی در بازار هستند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران درباره پیش بینی رشد تولیدات تایر در سال 1403 عنوان کرد: پیش بینی ما این است که در سال جدید حدود 10 تا 12 درصد تولید جاری تایر سواری افزایش تولید خواهیم داشت مشروط بر اینکه وزارت صمت از تولید کنندگان داخل حمایت کرده و از محل تولیدات داخل نسبت به تنظیم بازار لاستیک اقدام کند.