Loading...

۸ علت لرزش موتورسیکلت و نحوه برطرف کردن آن‌ها

۸ علت لرزش موتورسیکلت و نحوه برطرف کردن آن‌ها

۸ علت لرزش موتورسیکلت و نحوه برطرف کردن آن‌ها
دلایل لرزش موتورسیکلت

موتورسیکلت در حالت عادی مقداری لرزش دارد که ناشی از حرکت پیستون‌هاست. اما گاهی لرزش‌های غیرعادی در موتورسیکلت را تجربه می‌کنیم که مقداری نگران‌کننده است. این لرزش‌ها زمانی‌که سرعت‌تان بالا می‌رود و شتاب می‌گیرید، بیشتر احساس می‌شوند. اما دلیل این لرزش‌ها چیست؟ در این مطلب، علت‌های لرزش موتورسیکلت را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که برای برطرف کردن لرزش موتورسیکلت چه باید بکنید. با ما همراه باشید.

رانندگی با موتورسیکلتی که می‌لرزد، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. امکان دارد این لرزش‌ها نشانه خرابی انجین یا سیستم تعلیق یا تراز نبودن لاستیک‌‌ها باشد که در هر صورت، خطر تصادف را بسیار بالا می‌برد. در سرعت‌های بالا اگر موتورسیکلت لرزش داشته باشد، امکان دارد پاهای موتورسوار بی‌حس شوند و نتواند به‌درستی موتور را کنترل کند که به‌شدت خطرناک است.

۱. مشکلات انجین

مشکلات انجین (موتور) مثل خرابی شمع‌ها و سایش یاتاقان‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز لرزش در موتورسیکلت باشد. خرابی انجین با صداهای غیرمعمول مانند جیرجیر، تق‌تق و … شناخته می‌شود که معمولا ناشی از تنظیم نبودن فیلر سوپاپ است و می‌تواند به لرزش موتورسیکلت منجر شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

اگر لرزش موتورسیکلت ناشی از مشکلات انجین باشد، حتما به متخصص موتورسیکلت مراجعه کنید تا مشکل را رفع کند.

مشکلات انجین و لرزش موتورسیکلتمشکلات انجین و لرزش موتورسیکلت

۲. فرسودگی دندانه‌های چرخ‌دنده

احتمال دارد که لرزش موتورسیکلت به‌خاطر چفت نشدن زنجیر روی دندانه‌های چرخ‌دنده باشد. اگر دندانه‌های چرخ‌دنده‌ها خمیده یا فرسوده شده باشند، امکان دارد زنجیر نامنظم بچرخد و درنتیجه بلرزد. این لرزش به لاستیک‌ها (خصوصا لاستیک عقب) هم منتقل می‌شود و درنهایت باعث لرزش موتورسیکلت می‌شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

اگر فرسودگی زنجیر علت لرزش موتورسیکلت باشد، با سرویس دوره‌ای زنجیر، تمیز کردن، روغن‌کاری منظم و تعویض آن در صورت نیاز، می‌‌توانید مشکل را برطرف کنید.

لرزش به دلیل نامتعادل بودن چرخ هالرزش به دلیل نامتعادل بودن چرخ ها

۳. نامتعادل بودن چرخ‌ها؛ یکی از دلایل اصلی لرزش موتورسیکلت

هر دو چرخ موتورسیکلت باید کاملا بالانس و در یک امتداد باشند؛ در غیر این صورت، امکان دارد موتورسیکلت در حین حرکت بلرزد. اگر چرخ‌های جلو و عقب موتورسیکلت تراز نباشند، غیریکنواخت می‌چرخند و همین باعث لرزش موتورسیکلت می‌شود.

نامتعادل بودن چرخ‌های موتورسیکلت، سایش ناهموار لاستیک‌ها را هم به‌دنبال دارد.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

اگر لرزش موتورسیکلت ناشی از نامتعادل بودن چرخ‌ها باشد، در اولین فرصت برای بالانس چرخ‌ها به مراکز تخصصی تعمیر موتورسیکلت مراجعه کنید. فراموش نکنید سرویس دوره‌ای موتورسیکلت را هم به‌طور منظم انجام دهید.

۴. فرسودگی لاستیک‌ها

یک علت اصلی لرزش و تعادل نداشتن موتورسیکلت، به لاستیک‌ها برمی‌گردد. عمر مفید لاستیک موتورسیکلت حدود ۲۴هزار کیلومتر است و بعد از طی این مسافت، بهتر است لاستیک‌ها تعویض شوند. ساییدگی نامنظم آج‌ها، سطح لاستیک را ناهموار می‌کند و همین موجب تکان‌های زیاد و لرزش موتورسیکلت در حین حرکت می‌شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

اگر لرزش موتورسیکلت به‌خاطر فرسودگی لاستیک باشد، باید هرچه زودتر لاستیک‌ها را تعویض کنید.

۵. شل بودن پیچ‌های انجین

انجین موتورسیکلت با پیچ‌هایی به بدنه موتورسیکلت محکم شده است. اگر این پیچ‌ها شُل یا هرز شوند، انجین می‌لرزد و این لرزش به کل موتورسیکلت منتقل خواهد شد.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

هر چندوقت‌ یکبار، تمامی پیچ‌های انجین را بررسی کنید و اگر شُل شده‌اند، سفت‌شان کنید. اگر پیچی گم شده است، بهتر است به پیچ استانداردی تهیه و استفاده کنید.

لرزش موتورسیکلت به دلیل شل شدن زنجیرلرزش موتورسیکلت به دلیل شل شدن زنجیر

۶. فرسودگی رینگ چرخ موتورسیکلت

رینگ چرخ موتورسیکلت با گذشت زمان و در اثر ضربات متعدد، تغییر شکل می‌دهد و از حالت استاندارد خارج می‌شود. فرسودگی و تغییر شکل رینگ می‌تواند به لرزش موتورسیکلت منجر شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

رینگ‌ها باید متناسب با سایز و مدل موتورسیکلت باشند. اگر لرزش موتورسیکلت مربوط به آسیب و خرابی رینگ است، بهتر است در اولین فرصت به مکانیک خبره موتورسیکلت مراجعه کنید و رینگ‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

۷. مشکلات سیستم تعلیق

یکی دیگر از دلایل لرزش موتورسیکلت، مشکلات مربوط به سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق لرزش‌ها و ضربات واردشده به چرخ‌ها را جذب می‌کند تا سواری نرم و راحت باشد. اگر سیستم تعلیق آسیب ببیند، این لرزش‌ها به موتور منتقل می‌شود و درنتیجه موتورسیکلت می‌لرزد.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

اگر سیستم تعلیق معیوب علت لرزش موتورسیکلت باشد، باید برای تشخیص دقیق و رفع مشکل به متخصص موتورسیکلت مراجعه کنید. با تمیز کردن سیستم تعلیق، بررسی منظم سطح روغن موتور و سرویس دوره‌ای، می‌توانید تا حد زیادی از خرابی سیستم تعلیق جلوگیری کنید.

علاوه‌بر لرزش در موتورسیکلت، بوی سوختگی، خروج دنده از وضعیت معمولی، لرزش ناگهانی دنده و صداهای غیرطبیعی در حالت خلاصی، از دیگر نشانه‌های خرابی سیستم تعلیق موتورسیکلت هستند.

۸. خرابی اگزوز

هرگاه گاز دادید و لرزش موتورسیکلت بیشتر شد، احتمالا اشکال از سمت اگزوز باشد. برای اینکه مطمئن شوید، موتورسیکلت را در جای مناسبی پارک کنید و با دست چند ضربه به اگزوز بزنید. اگر صدایی مانند برخورد دو صفحه آهنی شنیدید، اگزوز مشکل پیدا کرده است و لرزش موتورسیکلت به‌خاطر آن است.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

باید به متخصص موتورسیکلت مراجعه کنید تا با جدا کردن اگزوز، بخش‌های مختلف آن را بررسی، محکم و در صورت نیاز تعویض کند.

سؤالات متداول

۱. علت لرزش درجا موتورسیکلت چیست؟

  • شل بودن سوپاپ و فیلرها: اگر با زدن استارت روشن شدن موتور، متوجه شدید که موتور می‌لرزد، احتمالا فیلر سوپاپ شل شده است.
  • بالانس نبودن میل‌لنگ: میل‌لنگ موتورسیکلت را بررسی کنید. اگر دلیلی برای لرزش موتورسیکلت پیدا نکردید، شاید این قسمت دچار مشکل شده است.

۲. علت لرزش موتور هنگام گاز دادن چیست؟

عموما لرزش موتورسیکلت بیشتر در زمان گاز دادن حس می‌شود. خرابی اگزوز، مشکلات سیستم تعلیق و معیوب بودن انجین، علت‌های اصلی لرزش موتورسیکلت در هنگام گاز دادن هستند.

سخن آخر

در این مطلب علت‌های لرزش موتورسیکلت در حین حرکت، در جا، در زمان گاز دادن و در سرعت بالا را بررسی کردیم. به یاد داشته باشید که موتورسیکلت به نگهداری درست و اصولی نیاز دارد. به نظر شما لرزش موتورسیکلت چه علت‌های دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟

امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان درباره لرزش موتورسیکلت را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

نوشته ۸ علت لرزش موتورسیکلت و نحوه برطرف کردن آن‌ها اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.