Loading...

ابرخودروی جدید ام جی برای نمایشگاه پکن 2024

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69192
1403/02/04
4953

ابرخودروی جدید ام جی برای نمایشگاه پکن 2024

ابرخودروی جدید ام جی برای نمایشگاه پکن 2024

این خودروی مفهومی با ضریب پسا ۰.۱۸۱، برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتربرساعت به ۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

قرار است تا پایان هفته جاری، نمایشگاه خودروی چین ۲۰۲۴ برگزار شود و مهمان خودروهای متنوعی از برندهای داخلی این کشور و حتی نمونه‌های خارجی باشد. برند ام‌جی هم قصد دارد با معرفی یک خودروی مفهومی برقی، با دست پر به نمایشگاه پکن برود. این ابرخودرو EXE181 نام دارد و از موتوربرقی، شاسی مونوکوک، طراحی شبیه خودروهای گرن‌توریسمو و ظرفیت یک سرنشین سود می‌برد.

طراحی الهام‌گرفته از قطره آب این خودرو باعث شده تا ضریب پسا (درگ) آن به رقم خارق‌العاده ۰.۱۸۱ برسد و به‌این‌ترتیب، فولکس‌واگن XL1 با ضریب پسا ۰.۱۹۹ را کنار بگذارد؛ البته XL1 یک خودروی تولید انبوه بود و EXE181 یک کانسپت به شمار می‌رود. در میان خودروهای مفهومی، مرسدس ویژن EQXX هم به ضریب ۰.۱۸ دست پیدا کرد. حتی جنرال‌موتورز پریسپت ۲۰۰۰ هم ضریب درگ ۰.۱۸ داشت. البته که نمی‌توان فیات توربینا را فراموش کرد که در سال ۱۹۵۴ به ضریب پسا ۰.۱۴ رسید. پس هرچند کار ام‌جی تحسین برانگیز است اما چندان انقلابی نیست.

ام‌جی EXE181 برداشت تازه صنعت خودرو از خودروی آیرودینامیک محسوب می‌شود. بدنه‌ای که انگار از فیلم‌های علمی تخیلی بیرون آمده است. برند بریتانیایی سازنده این خودرو که هم‌اکنون تحت مالکیت سایک موتور چین قرار دارد، می‌گوید EXE181 آیرودنامیک‌ترین خودروی جهان نیست اما قطعا جزو سریع‌ترین‌ها خواهد بود. این ابرخودروی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

در مقام مقایسه می‌توان به لوسید ایر سفایر اشاره کرد که برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتربرساعت به ۱.۷۷ ثانیه زمان نیاز دارد و البته یک خودروی تولید انبوه به شمار می‌رود. ریمک نورا هم به‌عنوان یک ابرخودروی برقی توانست زمان ۱.۷۴ ثانیه را ثبت کند. ایلان‌ماسک هم قول داده که مدل رودستر (در صورتی که رنگ واقعیت را ببیند) زمانی کوتاه‌تر از ۱ ثانیه را ثبت کند. بنابراین دستاورد تحسین برانگیز ام‌جی باز هم انقلابی نیست.

سازنده به حداکثر سرعت خودروی تازه‌اش اشاره‌ای نکرده اما گفته که با رکورد سرعت زمینی نزدیکی خواهد کرد. کابین نسبتا تنگ و تک‌سرنشینی این خودرو به امکانات یک مسابقه‌دهنده مجهز شده و فضای داخلی لامبورگینی اگویستا کانسپت را یادآوری می‌کند. این خودرو که به یک شیشه بزرگ و یکپارچه در قسمت جلو مجهز شده، از چهار موتور برقی سود می‌برد. سخنگوی ام‌جی درباره مشخصات فنی موتورها و… نیز رازدار بوده اما انتظار می‌رود EXE181 برای رسیدن به ادعای سازنده، به سیستم چهارچرخ محرک و بیش‌از هزار اسب بخار قدرت مجهز شود.

شانس تولید چنین خودرویی نزدیک به صفر است و همین‌که ام‌جی آن را به‌عنوان یک کانسپت در نمایشگاه پکن رونمایی خواهد کرد، برای این شرکت یک قدم بزرگ محسوب می‌شود. نظر شما درباره این ابرخودروی مفهومی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای برچسب هاالکتریکی کانسپت هایپرکار