Loading...

مقایسه ایران خودرو ریرا و ام وی ام X55 پرو، شاسی بلند ایرانی یا چینی؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69200
1403/02/04
4999

مقایسه ایران خودرو ریرا و ام وی ام X55 پرو، شاسی بلند ایرانی یا چینی؟

مقایسه ایران خودرو ریرا و ام وی ام X55 پرو، شاسی بلند ایرانی یا چینی؟

قرار است به‌زودی فروش کراس‌اوور ریرا ایران‌خودرو آغاز شود درحالی‌که در بازار با رقبای چینی زیادی مثل ام‌وی‌ام X55 پرو مواجه خواهد بود.
 

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • معرفی کلی
  • طراحی بیرونی
  • داخل
  • تجهیزات
  • پیشرانه
  • نتیجه‌گیری
  • مقایسه مشخصات فنی

تیرماه سال ۱۴۰۱ بود که ایران‌خودرو باعجله و ناگهانی از ریرا به‌عنوان اولین کراس‌اوور ملی رونمایی کرد. بیش از یک سال بعد یعنی در بهمن ۱۴۰۲ نیز این شرکت خط تولید کراس‌اوور خود را افتتاح کرد و حالا طبق جدیدترین گزارش‌ها، قرار است فروش ریرا از اواخر اردیبهشت امسال آغاز شود؛ بنابراین، به نظر می‌رسد کراس‌اوور ایران‌خودرو به بازار نزدیک شده باشد. این خودرو اما در بازار کشورمان با رقبای چینی زیادی مواجه خواهد بود که می‌توانند کار را برای اولین خودروی بلندقامت ایرانی سخت کنند. ام‌وی‌ام X55 پرو یکی از اصلی‌ترین رقبای ریرا محسوب می‌شود که از سال ۱۴۰۱ در بازار کشورمان حضور دارد و تقریباً جا افتاده است. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه ریرا را با X55 پرو مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید:

  • مقایسه چانگان CS35 پلاس با ام وی ام X55 پرو، کدام بهتر است؟
  •  مقایسه و راهنمای خرید ام وی ام X33 و X55 مدیران خودرو

معرفی کلی

خودرویی که در ایران با نام ام‌وی‌ام X55 عرضه می‌شود در اصل چری تیگو ۵x نام دارد. این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ راهی بازار چین شد و سپس در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که شامل بازطراحی کامل دماغه خودرو می‌شد. همین نسخه برای مدتی با نام X55 در کشورمان عرضه شد و سپس در سال ۲۰۲۰ بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت که این فیس‌لیفت دوم با نام X55 پرو در ایران عرضه شد. از سوی دیگر، ریرا که عنوان اولین کراس‌اوور ملی را یدک می‌کشد، بر اساس پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ (پلت‌فرم PF1 پژو-سیتروئن) ساخته شده است که از قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. این کراس‌اوورها هردو در سگمنت B یا ساب‌کامپکت قرار دارند و ابعادی کاملاً نزدیک به هم دارند. ریرا ۴,۳۳۴ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۸ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۸ میلی‌متر ارتفاع دارد درحالی‌که این اعداد برای X55 پرو به ترتیب ۴,۳۱۸ میلی‌متر، ۱,۸۳۰ میلی‌متر و ۱,۶۶۲ میلی‌متر هستند.

طراحی بیرونی

طراحی ریرا هرچند در قسمت جلوی با الگوبرداری واضح از نسل قبلی هیوندای سانتافه شکل گرفته اما بدون شک قدمی بزرگ به سمت جلو در خودروسازی ایران محسوب می‌شود. کراس‌اوور ایران‌خودرو با بهره بردن از المان‌های روز طراحی خودرو مثل چراغ‌های جلوی دوقسمتی، توانسته نمایی بروز و قابل‌قبول را فراهم کند که قطعاً در برابر رقبای چینی مثل X55 پرو حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. یکی دیگر از عناصر طراحی جدیدی که در خودروهای امروزی می‌بینیم طرح سقف شناور است که در ریرا هم با تریم مشکی روی ستون‌های C به چشم می‌خورد. چراغ‌هایی که با قاب مشکی زیر شیشهٔ عقب جای گرفته‌اند و تا حدودی کراس‌اوورهای پژو را به یاد می‌آورند به همراه سر اگزوزهای افقی باریک در پایین سپر هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های طراحی ریرا هستند.

از سوی دیگر، X55 پرو هم با دو فیس‌لیفتی که در طول عمر خود تجربه کرده، همچنان ظاهر بروزی دارد. در جلوی خودرو جلوپنجرهٔ موسوم به کهکشانی طراحی زیبایی دارد و در هماهنگی با چراغ‌ها و مه شکن‌ها است. در عقب خودرو با چراغ‌های افقی که توسط یک‌تریم کرومی به هم متصل شده‌اند شاهد نمای ساده‌تری هستیم اما صفحه محافظ نقره‌ای پایین سپر با سر اگزوزهای تزئینی در طرفین آن، از یکنواختی طراحی این قسمت کاسته است. همچنین تریم قرمزرنگ در پایین سپر جلو و روی رکاب‌ها به همراه طراحی جذاب رینگ‌ها نمای جوان‌پسندی به این کراس‌اوور چینی بخشیده است. به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی نمی‌توان هیچ‌کدام از این دو کراس‌اوور را به‌طور قطعی برتر دانست و انتخاب خودروی زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود.

داخل

همان موضوع بیرون در داخل هم صدق می‌کند و هردو ماشین از کابین بروزی بهره می‌برند. ایران‌خودرو در ریرا با نمایشگرهای متصل به هم برای صفحه آمپر و نمایشگر لمسی مرکزی به همراه غربیلک فرمان دو پره و طراحی مدرن کنسول مرکزی با تریم مشکی پیانو و شیفتر الکترونیکی پیشرفت چشمگیری نسبت به ساخته‌های قبلی خود مثل دنا و تارا داشته و توانسته فضایی را فراهم کند که با کراس‌اوورهای مدرن امروزی قابل قیاس خواهد بود. البته نمایشگرها می‌توانست بهتر در داشبورد ادغام شود و طراحی ظریف‌تری داشته باشد تا این‌گونه شبیه قطعه‌ای اضافی روی داشبورد به نظر نرسد.

X55 پرو هرچند برخلاف کراس‌اوورهای جدیدتر چینی و همین‌طور ریرا از نمایشگرهای یکپارچه بی‌بهره است اما هنوز هم با تریم قرمز، صفحه آمپر دیجیتالی و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه، کابین قابل‌قبولی دارد. درمجموع، کابین ریرا اندکی از رقیب چینی مدرن‌تر به نظر می‌رسد اما هماهنگی طراحی داخلی X55 پرو بهتر است و بنابراین در اینجا هم باید دو خودرو را تقریباً در یک سطح دانست.

تجهیزات

ریرا مجهزترین خودروی ایرانی محسوب می‌شود و ایران‌خودرو هر آنچه از لحاظ امکانات تا به امروز در توان داشته را در کراس‌اوور خود ارائه کرده است تا توان رقابت با رقبای پرآپشن چینی را داشته باشد.

  ام‌وی‌ام X55 پرو ایران‌خودرو ریرا
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ۱۲.۰ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی دیجیتالی ۱۲ اینچی
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ ۶ عدد ۴ عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده برقی ۶ جهته برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو دستی برقی ۲ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی
تودوزی چرمی مشکی و قرمز چرم و پارچه
فرمان برقی برقی
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهولد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل حرکت در سراشیبی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب جلو و عقب
استارت از راه دور دارد ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
کول باکس دارد ندارد
سانروف دارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد ندارد
نورپردازی داخلی دارد هفت‌رنگ دارد
رینگ ۱۷ اینچی دورنگ ۱۸ اینچی دورنگ
در صندوق برقی با سنسور پایی ندارد دارد

با توجه به جدول فوق، می‌بینیم که از لحاظ تجهیزات هم دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند اما کفهٔ ترازو با درِ صندوق برقی خودکار، نمایشگرهای بزرگ‌تر، سنسور پارک جلو و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو سنگینی می‌کند. البته از سوی دیگر، X55 پرو از ایربگ‌های پرده‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی و کول باکس بهره می‌برد که در ریرا وجود ندارد.

پیشرانه

طبق گفته‌ها، ایران‌خودرو قرار است ریرا را در سه تیپ و دو پیشرانه مختلف به بازار عرضه کند که تیپ پایه با پیشرانهٔ TU5P ارائه می‌شود اما به‌احتمال‌زیاد، ابتدا بالاترین تیپ ریرا برای فروش عرضه خواهد شد زیرا فعلاً فقط مشخصات رسمی این تیپ منتشر شده است. این نسخه از ریرا به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EFP توربو مجهز خواهد بود که با بهبودهایی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای کراس‌اوور کوچکی مثل ریرا با وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم قابل‌توجه هستند. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد.

در سمت دیگر، X55 پرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، توان کراس‌اوور چینی کمی از رقیب ایرانی کمتر است درحالی‌که وزن یکسانی با آن دارد. البته همه‌چیز در اعداد روی کاغذ خلاصه نمی‌شود و موارد دیگری مثل هماهنگی پیشرانه و گیربکس هم در شتاب و کشش خودرو نقش دارد که این موضوع پس از آزمایش‌های واقعی ریرا مشخص خواهد شد. این در حالی است که X55 پرو از یک گیربکس CVT برای انتقال نیرو استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

درمجموع با توجه به اعداد و مشخصات روی کاغذ، باید گفت ریرا کاملاً توان رقابت با رقبای چینی مثل X55 پرو را دارد اما موضوع مهمی که باید بدان توجه کنیم قیمت است. در حال حاضر، X55 پرو توسط مدیران خودرو با قیمت یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که این رقم در بازار به یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، قیمت ریرا هنوز مشخص نیست اما طبق گفته‌ها حدود یک میلیارد تومان خواهد بود. البته قطعاً در بازار این رقم بسیار بیشتر می‌شود و با توجه به اینکه هم‌اکنون قیمت دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال در بازار از ۱.۲ میلیارد تومان فراتر رفته، برای ریرا هم باید قیمتی نزدیک به X55 پرو را در بازار انتظار داشته باشیم؛ بنابراین، دو خودرو تقریباً از همه لحاظ کاملاً هم‌سطح یکدیگر خواهند بود که انتخاب گزینهٔ برتر را دشوار می‌کند اما بااین‌وجود، ازآنجایی‌که ریرا با پیشرانهٔ ملی EF7 ارائه می‌شود، از مزیت فراوانی بیشتر قطعات و همین‌طور شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده‌تر ایران‌خودرو بهره می‌برد.

مقایسه مشخصات فنی

  ام‌وی‌ام X55 پرو ایران‌خودرو ریرا
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۶ اسب بخار ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
ظرفیت باک ۵۱ لیتر ۵۰ لیتر
وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم ۱۴۲۵ کیلوگرم
طول ۴,۳۱۸ میلی‌متر ۴,۳۳۴ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۰ میلی‌متر ۱,۸۰۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۶۲ میلی‌متر ۱,۶۳۸ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر ۲,۵۹۰ میلی‌متر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر

 

 

 

کدام کراس‌اوور را ترجیح می‌دهید؟

  • ام‌وی‌ام X55 پرو
  • ایران‌خودرو ریرا