Loading...

آغاز گرانی خودرو در سال جدید با پژو پارس و وانت پراید

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69203
1403/02/04
5354

آغاز گرانی خودرو در سال جدید با پژو پارس و وانت پراید

آغاز گرانی خودرو در سال جدید با پژو پارس و وانت پراید

گروه خودروسازی سایپا با اعلام افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید ۱۵۱ و ایران خودرو با گران کردن ۱۵۰ میلیون تومانی پژو پارس موج جدید تغییر قیمت در درب کارخانه را آغاز کردند. این موج گرانی ادامه‌دار بوده و بزودی قیمت جدید محصولات زامیاد نیز اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد این گرانی به دنبال اصلاح دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت ایجاد شده است.

به گزارش پدال، با اینکه قیمت ارز نیمایی تغییر نکرده، قیمت دستمزدها در صنعت خودرو تغییر ناچیزی داشته و به لطف مجوز غیر قانونی افزایش قیمت خودروهای به اصطلاح ارتقا یافته (نظیر کوییک GX، ساینا S 85 گانه، تارا V1، پژو پارس ارتقا نیافته!، رانا پلاس و پژو ۲۰۷ بدون هواکش با آینه الکتروکرومیک) قیمت‌ها تا ۵۰ درصد گران شده‌اند، باز هم قرار است با فرمول اصلاح شده شورای رقابت قیمت محصولات دو خودروساز دولتی ایران خودرو و سایپا گران‌تر شود.

در فرمول جدید شورای رقابت بر خلاف سنت چند سال گذشته، بحث تورم بخشی از میان رفته و مبنای تعیین قیمت اعلام هزینه‌ها از سوی خودروساز است. به این معنی که بنا بر اظهارات خودروساز مشخص می‌شود محصول تولیدی او چقدر هزینه داشته و به آن ۲.۵ درصد سود اضافه می‌شود. به این ترتیب مباحثی نظیر کیفیت و بهره‌وری پایین نیز به عنوان پارامترهای منفی برای قیمت خودرو لحاظ نمی‌شوند.

این فرمول جدید به تازگی برای دو خودروی پژو پارس و وانت سایپا ۱۵۱ اعمال شده و این دو خودرو با افزایش شدید قیمت روبرو شدند؛ لازم به ذکر است پژو پارس ۴۳۰ میلیون تومانی به جز چراغ روشنایی روز هیچ یک از استانداردهای اجباری ۸۵ گانه مثل فشار باد تایر و ترمز پایداری را پاس نمی‌کند و وانت سایپا ۱۵۱ نیز به همین ترتیب فقط چراغ روشنایی روز را دارد. چنانچه در آینده این موارد نیز بر روی این دو خودرو اعمال شوند بازهم ایران خودرو و سایپا این حق را دارند تا بنابر مجوز شورای رقابت افزایش قیمت جدیدی را بر روی این دو خودرو اعمال کنند.

هر خودرویی که با هر کیفیتی تولید کنید، ما ضامن سود شما هستیم!

فرمول جدید شورای رقابت تنها معنی حمایت مطلق را می‌دهد؛ در تمام دنیا و در همه شرکت‌های خودروسازی محصولاتی وجود دارند که حتی با زیان تولید می‌شوند چرا که قیمت‌گذاری در فضای رقابتی برندهای بزرگی نظیر تسلا و مرسدس بنز را نیز مجبور می‌کند برای بقا خود حاضر به تحمل زیان باشند. اما در کشور ما این تضمین به خودروساز داده می‌شود که خودروی ۲۰ سال پیش خود را بدون ترس و در فضای مونوپلی با حاشیه سود ۲.۵ درصدی عرضه کند!

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۳ رای برچسب هاقیمت