Loading...

ارزش سهام تسلا به کمترین میزان در 15 ماه گذشته رسید

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69300
1403/02/06
3405

ارزش سهام تسلا به کمترین میزان در 15 ماه گذشته رسید

ارزش سهام تسلا به کمترین میزان در 15 ماه گذشته رسید

کاهش مکرر قیمت‌ها و تعدیل نیروی کاری باعث شده ارزش سهام تسلا به کمترین رقم در ۱۵ ماه اخیر برسد.
نمایشگاه تسلا


برای هفتمین روز متوالی ارزش سهام تسلا کاهش یافت و به کمترین میزان از ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون رسید. کاهش بیش از پیش قیمت‌ها به نگرانی‌ها درباره درآمدهای این خودروساز آمریکایی دامن زده و یکی از عوامل افت ارزش سهام آن به شمار می‌رود. در واقع قیمت هر سهم تسلا با افت ۳.۴ درصدی به ۱۴۲.۰۵ دلار رسیده و باعث شده تسلا در بین بدترین‌های بورس اس اند پی ۵۰۰ مقام دوم را داشته باشد. تسلا قیمت خودروهای خود در آمریکا، چین و اروپا را کاهش داده و این رقم برای محبوب‌ترین محصولاتش یعنی مدل Y و مدل ۳ به حدود ۲ هزار دلار می‌رسد. برند موردبحث همچنین قیمت سیستم دستیار راننده پیشرفته‌اش را نیز یک‌سوم کم کرده است. این سیستم که با نام خودران کامل FSD شناخته می‌شود در سال‌های اخیر سروصدای زیادی داشته هرچند تسلا همواره از رانندگان می‌خواهد دستان خود را روی فرمان گذاشته و آماده استفاده از فرمان یا ترمز در هر زمانی باشند.

سیستم خودران کامل که قیمت ۱۲ هزار دلار قیمت داشت و مشترکان می‌توانستند آن را با پرداخت ماهانه ۱۹۹ دلار هم خریداری کنند هم‌اکنون با قیمت ۸ هزار دلار و یا اقساط ماهانه ۹۹ دلار ارائه می‌شود. همین کاهش قیمت‌ها بر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران افزوده چراکه قبلاً نیز شاهد اخبار منفی از جمله کاهش تحویل خودرو به مصرف‌کنندگان، تعدیل نیرو و فراخوان سایبرتراک بوده‌ایم. هفته پیش بود که تسلا یک فراخوان داوطلبانه برای ۳۸۷۸ دستگاه سایبرتراک تحویل داده شده به مشتریان اعلام کرد. مشکل این خودرو نقص پدال گاز بود که توسط یکی از مالکان وانت برقی تسلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بنا به گفته NHTSA، احتمال جدا شدن لاستیک روی پدال گاز این خودرو وجود دارد که اگر به بخشی از کف‌پوش کابین گیر کند امکان شتاب گیری ناگهانی و ناخواسته خودرو وجود خواهد داشت.

تسلا سایبرتراک

تسلا قبل از این فراخوان و کاهش قیمت‌ها خبر از تغییرات ساختاری مهمی داد و به کارکنان خود اعلام کرد بیش از ۱۰ درصد نیروهای کاری را اخراج خواهد کرد. برخی کارکنان می‌گویند اعلان اخراج خود را در چند روز آینده دریافت کرده‌اند. این خودروساز به دنبال برگزاری جلسه‌ای در روزهای آتی به منظور گزارش درآمدهای خود در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند درآمد این شرکت ۵.۱ درصد کاهش یافته باشد و اگر چنین چیزی درست از آب درآید به معنی اولین کاهش درآمد سالانه تسلا از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ تاکنون خواهد بود. جان مورفی تحلیلگر بانک آمریکا می‌گوید:

از سال ۲۰۲۳ تاکنون احساسات نسبت به تسلا منفی‌تر شده است. من انتظار دارد سرمایه‌گذاران کاملاً روی موارد مربوط به رشد شرکت از جمله خودروی مدل ۲، نسل بعدی پلتفرم شرکت و روبوتاکسی تمرکز کنند

ایلان ماسک

رویترز می‌گوید تسلا با هدایت ماسک برنامه‌های خود برای تولید خودروی برقی و ارزان‌قیمت مدل ۲ را در آینده نزدیک لغو کرده و بجای آن روی توسعه روبوتاکسی تمرکز دارد. جوزف اسپاک تحلیلگر UBS نیز می‌گوید سرمایه‌گذاران خواهان کارهای بهتری از سوی تسلا خواهند بود. باید منتظر ماند و دید گزارش درآمد سه‌ماهه اول تسلا حاوی چه نکاتی برای سرمایه‌گذاران است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای برچسب هااخبار خودرو