Loading...

مزدا EZ-6 با پیشرانه تمام برقی و دیفرانسیل عقب رونمایی شد

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69328
1403/02/06
6493

مزدا EZ-6 با پیشرانه تمام برقی و دیفرانسیل عقب رونمایی شد

مزدا EZ-6 با پیشرانه تمام برقی و دیفرانسیل عقب رونمایی شد

ظاهرا نسل جدید مزدا ۶ در دو نسخه برقی و پلاگین هیبرید تولید خواهد شد.

مزدا ابتدا در سال ۲۰۲۱ و در ایالات‌متحده عرضه سدان ۶ را متوقف کرد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۲۴، فروش آن را به پایان رساند. هرچند فعلا خبری از مدل تمام بنزینی آن نیست اما مدل تازه‌ای بر پایه آن با طراحی، پیشرانه و نام تازه رونمایی شده است. این خودرو که با نام EZ-6 (بخوانید ایزی ۶) شناخته می‌شود، توسط شرکت همکاری‌های مزدا-چانگان تولید می‌شود و در دو نسخه پلاگین هیبریدی و تمام برقی به دست مشتریان می‌رسد.

خوشبختانه زبان طراحی «کودو» مزدا در این خودرو هم حفظ شده و درکنار ظاهر آشنای یک مزدا، از المان‌های به‌روزی چون دستگیره در پنهان‌شونده و جلوپنجره نیمه‌درخشان سود می‌برد. وقتی روی طراحی آن تامل کنید می‌تواند نشانه‌هایی از خودروهای چینی، آئودی و مدل‌های جگوار ببینید. از دیگر نکات تازه این خودرو می‌توان به بال بازشونده انتهای صندوق عقب اشاره کرد که برای یک سدان، غیرمتداول است.

مزدا EZ-6 به امکاناتی چون سقف پانورامیک، درهای بدون قاب و رینگ‌های ۱۹ اینچی آئرو مجهز شده است که نشان می‌دهد سازندگانش در طراحی آن جدی بوده‌اند. البته گویا شباهت آن به مدل‌های چینی بی‌دلیل نیست؛ گزارش‌ها حاکی از آن هستند که سدان ژاپنی-چینی تازه بر پایه سدان برقی چانگان شنلان SL03 توسعه یافته که این‌بار بازار سطح‌بالاتری را هدف قرار داده و به کابین باکیفیت‌تری مجهز شده است.

با مشاهده فضای داخلی این خودرو، رازها برملا می‌شوند چون بیش‌از آنکه به کابین مزدا شبیه باشد، به خودروهای چینی شباهت دارد. البته این لزوما چیز بدی نیست و مشتریان برند ژاپنی به لطف همکاری دو کشور می‌توانند از امکانات نسل جدید چینی استفاده کنند.

مزدا در کنار انتشار این تصاویر به برخی مشخصات فنی آن هم اشاره کرده است. EZ-6 به پیشرانه برقی مجهز خواهد بود که تنها محور عقب را حرکت خواهد داد. تقسیم وزن بدنه به‌صورت ۵۰:۵۰ انجام شده، محور عقب هم از فنربندی چند اتصالی استفاده می‌کند و بسته باتری آن بر پایه آزمون‌های چرخه رانندگی چین ،CLTC، با هر بار شارژ کامل مسافت ۶۰۰ کیلومتری را طی می‌کند. نسخه پلاگین هیبرید این خودرو با تکیه بر پیشرانه بنزینی خود، سرنشینان را تا ۹۹۳ کیلومتر همراهی خواهد کرد.

طول، عرض و ارتفاع EZ-6 به‌ترتیب برابر ۴.۹۱، ۱.۸۸ و ۱.۴۳ متر است؛ بنابراین نسبت‌به نسل گذشته خود کمی بزرگ‌تر شده است. البته مدل بنزینی کنونی هم به‌طور کلی از خط تولید خارج نمی‌شود و نسل تازه آن با پلتفرم دیفرانسیل عقب و موتور ۶ سیلندر خطی معرفی خواهد شد. معماری پلتفرم نسل آینده مزدا ۶ بنزینی هم‌اکنون در شاسی‌بلندهای CX-60، CX-70، CX-80 و CX-90 استفاده می‌شود.

EZ-6 برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ به نمایش عموم گذاشته می‌شود. عرضه اولیه این سدان ابتدا در چین آغاز می‌شود و بعید است مزدا به صادرات آن به کشورهای دیگر علاقه‌ای داشته باشد. نظر شما درباره این سدان چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای برچسب هاالکتریکی سدان مزدا 6