Loading...

فروش خودروهای اسپرت آمریکایی از رقبا پیشی گرفت

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69457
1403/02/09
4783

فروش خودروهای اسپرت آمریکایی از رقبا پیشی گرفت

فروش خودروهای اسپرت آمریکایی از رقبا پیشی گرفت

شورولت کوروت C۸ با وجود قیمتی که دیگر مثل گذشته ارزان نیست، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ در بازار آمریکا فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. درواقع، سوپرکار موتوروسط شورولت در این سه ماه بیش از مجموع فروش نیسان Z، مزدا MX-۵، سوبارو BRZ، تویوتا GR۸۶، تویوتا سوپرا، لکسوس RC، لکسوس LC و نیسان GT-R فروخته است.

شورولت در سه ماه نخست سال جاری، ۸ هزار و ۵۷۶ دستگاه کوروت به‌فروش رسانده است که افزایشی ۸.۵ درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

فروش بالا در عین تنوع کم و قیمت بالا

عجیب این‌که کوروت با این فروش، به چهارمین خودرو اسپرت پرفروش بازار آمریکا تبدیل شده است.

این سوپرکار آمریکایی در آمار فروش فاصله چندانی با ب‌ام‌و سری ۴ ندارد؛ آن ‌هم درحالی ‌که فروش ۸ هزار و ۸۴۷ دستگاهی این خودرو شامل تمام نسخه‌های آن یعنی کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه چهاردر می‌شود.

آمار فروش کوروت وقتی چشمگیرتر به‌نظر خواهد رسید که بدانیم میانگین قیمت نمونه‌های فروخته‌شده آن ۶ ‌رقمی است. طبق گزارش‌ها، میانگین قیمت کوروت‌هایی که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ فروخته شده، بیش از ۱۰۶ هزار دلار است.

شکست سنگین در تویوتا

از سوی دیگر مدل جدید خودرو اسپرت تویوتا سوپرا بدترین آمار فروش را از زمان رونمایی خود ثبت کرد.

جدیدترین آمار فروش تویوتا در سه‌ماهه‌ نخست سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد خودرو اسپرت سوپرا با افت فروش قابل توجهی مواجه شده است. تویوتا تنها ۴۸۴ دستگاه سوپرا به‌فروش رساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۴۴٫۴ درصدی محسوب می‌شود. فروش سوپرای جدید از زمان معرفی‌ در سال ۲۰۲۰ همواره روند نزولی داشته است.

سال ۲۰۲۲ فروش سوپرا به ۴ هزار و ۹۵۲ دستگاه و سال ۲۰۲۳ به ۲ هزار و ۶۵۲ دستگاه رسید. امسال به‌نظر نمی‌رسد این روند بهبود یابد. برای نخستین‌بار فروش خودرو کوپه‌ تویوتا کمتر از نیسان Z جدید بود. فروش Z در سه ماهه‌ اول ۲۰۲۴ با رشد ۴۴ درصدی از ۴۶۶ به ۶۷۱ دستگاه رسید.

قیمت خودرو نیسان Z کمتر از تویوتا سوپراست. این خودرو ۴۳ هزار و ۴۵۰ دلاری از یک موتور ۳ لیتری V۶ تویین‌توربو ۴۰۰ اسب‌بخاری به‌همراه گیربکس دستی بهره می‌برد.

سوپرا به‌موتور دو لیتری با ۲۵۵ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۴۰۰ نیوتون‌متر و گیربکس ۸ سرعته‌ اتوماتیک مجهز است و قیمت آن از ۴۷ هزار و ۵۳۵ دلار آغاز می‌شود. اضافه شدن موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی و گیربکس دستی در سال ۲۰۲۳ نتوانست به‌افزایش فروش سوپرا کمک کند.

در نظر داشته باشید که گران‌ترین سوپرایی که تویوتا عرضه می‌کند، نسخه ویژه ۴۵ سالگی است که قیمت آن از ۶۵ هزار و ۲۷۵ دلار آغاز می‌شود و هیچ آپشن سفارشی برای افزایش قیمت ندارد.

بااین ‌وجود، سوپرا در سه‌ماهه نخست امسال تنها ۴۸۴ دستگاه فروخته که معادل ۵ دستگاه در روز می‌شود؛ درحالی‌که میانگین فروش کوروت ۹۵ دستگاه در روز بوده است!

همچنین کوروت درحالی چنین فروش چشمگیری را تجربه کرده است که سه‌ماهه اول امسال دوره خوبی برای خودروهای اسپرت نبوده است.

کوروت یکی از تنها ۸ خودرو اسپرتی است که فروش آن نسبت به‌سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ افزایش داشته؛ درحالی‌ که طبق آمارها، فروش کل این بخش ۱۴ درصد کاهش یافته است.

یک سگمنت پایین‌تر

با قطع تولید دو محصول مهم دوج یعنی چلنجر و چارجر، عصر خودروهای عضلانی مدرن به‌پایان می‌رسد. در طول نزدیک به ۱۵ سال گذشته، این دو خودرو اسپرت توانستند در برابر فورد موستانگ عرض اندام کنند. اما با مرور آمار فروش این خودروها در آخرین سال عرضه، به‌نظر می‌رسد باید تغییرات سلیقه مشتریان را پذیرفت.

فورد موستانگ با افزایش ۲۱.۲ درصدی فروش در سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۳ نسبت به‌مدت مشابه سال ۲۰۲۲، توانسته نظر ۱۳ هزار و ۲۹۰ مشتری را به‌خود جلب کند.

رقیب دیگر این خودرو یعنی شورولت کامارو هم با افزایش ۱۵.۸ درصدی فروش در سه ماهه پایانی سال، در تیراژ ۶ هزار و ۳۴۰ دستگاه به‌فروش رسیده است. اما دوج چلنجر با کاهش ۲۶ درصدی فروش نسبت به‌سال ۲۰۲۲ مواجه شده و در تعداد ۹ هزار و ۶۱۰ دستگاه به‌فروش رسیده است. البته اگر آمار فروش در کل سال ۲۰۲۳ را مدنظر قرار دهیم، دوج چلنجر با فروش ۴۴ هزار و ۹۶۰ دستگاه با فاصله قابل توجه از رقم ۳۱ هزار و ۲۸ دستگاهی کامارو عبور کرده است و بعد از فورد موستانگ با فروش ۴۸ هزار و ۶۰۵ دستگاه، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. البته در این بخش هم چلنجر تنها خودرویی است که نسبت به‌سال ۲۰۲۲، کاهش فروش را تجربه می‌کند.

همه این‌ها درحالی است که دوج چلنجر در سال ۲۰۲۱ توانست با فاصله ۴ هزار دستگاه، حتی از موستانگ هم عبور کرده و در جایگاه پرفروش‌ترین خودرو اسپرت عضلانی قرار بگیرد.

در این میان به‌نظر می‌رسد شورولت کامارو در آخرین سال تولید با استقبال مشتریان روبه‌رو شده و ۲۵.۹ درصد افزایش فروش را تجربه کرده است. اما هنگامی که فروش این خودرو را با آمار ۴۱ هزار دستگاهی فورد موستانگ مک-ای مقایسه کنید، تغییر سلیقه مشتریان را کاملا احساس خواهید کرد.

آخرین نمونه از دوج چلنجر، نسخه بلک SRT دیمون ۱۷۰ بود که در ۲۲ دسامبر از خط تولید خارج شد. آخرین نمونه از شورولت کامارو هم که یک ZL۱ ۱LE با گیربکس دستی بود، در اواسط ماه دسامبر تولید شد. از میان این خودروها، فورد موستانگ فعلا به‌حیات خود ادامه می‌دهد.

شورولت از بازگشت کامارو در آینده خبر داده؛ درحالی‌ که دوج هم نمونه‌ای از نسل آینده چارجر را نمایش داده است.

هواداران امیدوار هستند نسل جدید چلنجر هم در آینده عرضه شود. بااین ‌حال، فورد موستانگ همچنان پرفروش‌ترین خودرو اسپرت آمریکا محسوب می‌شود و با فروش ۱۳ هزار و ۷۰۷ دستگاه در سه‌ماهه اول در صدر جدول قرار دارد. این تنها خودرو اسپرتی است که فروش پنج‌رقمی را تجربه کرده؛ درحالی ‌که دوج چلنجر با فروش ۹ هزار و ۷۳۷ دستگاهی، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

کامارو هم هرچند مثل چلنجر از خط تولید کنار رفته، اما هنوز نمونه‌های صفرکیلومتر آن در نمایندگی‌ها موجود است و در بازه زمانی یادشده ۳ هزار و ۵۷۴ دستگاه فروش داشته است.