Loading...

بررسی یاماها NMAX؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

بررسی یاماها NMAX؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

بررسی یاماها NMAX؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

یاماها Nmax یکی از محصولات جذاب شرکت یاماها است که اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ روانه بازار موتورسیکلت شد. این موتور محبوبیت زیادی در بازارهای جهانی، به‌ویژه در آسیا پیدا کرده است. مدل ۲۰۲۴ این موتور یعنی YAMAHA NMAX 155 به‌دلیل طراحی مدرن، موتور پرقدرت و امکانات فراوان، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موتورسواری را به خود جلب کرده‌ است و به‌دلیل داشتن یک موتور قدرتمند و مصرف سوخت کم، یکی از پرطرفدارترین وسایل نقلیه در شهرهای پرترافیک و پرجمعیت محسوب می‌شود. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم درباره مشخصات فنی و آپشن‌های رفاهی و ایمنی یاماها ان‌مکس بیشتر صحبت کنیم.

مشخصات فنی یاماها ان مکس (Yamaha NMax)

موتورسیکلت یاماها ان مکس (Yamaha NMAX) که در دسته اسکوترها طبقه‌بندی می‌شود، یک موتور ۴ زمانه، یک سیستم تعلیق تلسکوپی در جلو و یک سیستم تعلیق آونگی در عقب دارد.

فرقی نمی‌کند بخواهید در یک شهر شلوغ موتورسواری کنید یا در جاده‌های برون‌شهری؛ در هر صورت، ایده‌آل‌ترین گزینه‌ای که می‌توانید به‌لحاظ صرفه اقتصادی و عملکردی انتخاب کنید، یاماها ان مکس (Yamaha NMAX) است. موتور یاماها اِن‌مَکس، «بلو کُر» (Blue Core) است که با حجم موتور ۱۵۵ سانتی‌مترمکعب، بسیار کم‌صدا و کم‌مصرف است ولی شتاب زیادی دارد. این موتورسیکلت در هر ۴۰ کیلومتر، تنها ۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند و علاوه‌بر اینکه هزینه سوختش پایین است، کربن دی‌اکسید کمی هم تولید می‌کند.

با توجه به اینکه ظرفیت باک بنزین یاماها اِن‌مَکس ۷٫۱  لیتر است، می‌توانید با یک باک پُر حدود ۲۵۰ کیلومتر رانندگی کنید. به همین دلیل این موتورسیکلت انتخاب مناسبی برای رفت‌وآمدهای روزانه‌ است.

مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها اِن‌مَکس (Yamaha NMAX)
نوع موتور  موتور SOHC چهار زمانه، ۴ سوپاپ و مجهز به سیستم خنک‌کننده
سیلندرها تک سیلندر
حجم موتور ۱۵۵ سانتی‌متر مکعب
حداکثر قدرت  ۱۵٫۴  اسب بخار/ ۸۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور  ۱۳٫۹ نیوتن‌متر / ۶۵۰۰ دور در دقیقه
سیستم استارت برقی
سیستم روغن‌کاری سیستم تر
ظرفیت مخزن روغن موتور ۱ لیتر
سیستم تأمین سوخت انژکتوری
نوع کلاچ خشک، گریز از مرکز، کفشی
نوع گیربکس اتوماتیک V-belt
سیستم تعلیق جلو تلسکوپی
سیستم تعلیق عقب آونگی
ترمز جلو ترمز دیسکی تکی هیدرولیک
ترمز عقب ترمز دیسکی تکی هیدرولیک
سیستم اشتعال سیستم اشتعال ترانزیستوری (TCI)
باتری YTZ6V
ظرفیت مخزن سوخت ۷.۱  لیتر

 

مشخصات ظاهری یاماها ان مکس (Yamaha NMax)

مدرن بودن موتورسیکلت یاماها ان مکس را می‌توان به‌وضوح در طراحی آن مشاهده کرد. خطوط و انحنای بدنه سبب شده‌اند که این موتورسیکلت علاوه‌بر ظاهر قدرتمند، ظرافت و اسپرت بودن خود را حفظ کند.

یک نکته جالب در طراحی موتورسیکلت یاماها ان مکس، وجود چراغ‌های LED در جلو و عقب است که علاوه‌بر جذاب‌تر شدن ظاهر، به بهتر دیده‌شدن موتورسیکلت در شب کمک می‌کند و ایمنی موتورسوار را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، یاماها ان مکس Yamaha NMax یکی از بهترین موتورسیکلت‌های شهری است.

طراحی آیرودینامیکی بدنه موتورسیکلت سبب شده که مقاومت آن در برابر باد، نسبت به مدل‌های قبلی بیشتر شود. طراحی ارگونومیک شاسی هم باعث می‌شود که موتورسوار حین رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک، احساس راحتی و کنترل بیشتری داشته باشد.

موتورسیکلت یاماها ان مکس، همچنین یک صفحه‌نمایش دیجیتالی در جلو و محفظه‌ای جادار برای قرار دادن کلاه ایمنی دارد. (تصویر زیر)

مشخصات ظاهری Yamaha NMax
وزن ۱۳۱ کیلوگرم
طول x عرض x ارتفاع ۱,۹۳۵ میلی‌متر × ۷۴۰ میلی‌متر × ۱,۱۶۰ میلی‌متر
ارتفاع صندلی ۷۶۵ میلی‌متر
کمینه فاصله از زمین ۱۲۵ میلی‌متر
لاستیک جلو لاستیک تیوبلس ۱۱۰/۷۰-۱۳M/C 48P
لاستیک عقب لاستیک تیوبلس ۱۳۰/۷۰-۱۳M/C 63P
چراغ‌های جلو و عقب LED

 

آپشن‌های رفاهی اِن مکس (Yamaha NMax)

یاماها ان مکس مدل ۲۰۲۴، به تکنولوژی‌هایی پیشرفته با بالاترین سطح استانداردها مجهز شده است؛ مثل:

۱. سیستم کلید هوشمند (کی‌لس)

ان‌مکس یکی از مدرن‌ترین موتورسیکلت‌ها در کلاس خود است و سیستم کلید هوشمند یکی از امکانات فوق‌العاده آن به حساب می‌آید. با استفاده از این کلید هوشمند می‌توانید بدون هیچ کار خاصی موتور را روشن کنید. تنها کافی است که کلید هوشمند را همراه خود داشته باشید.

کلید هوشمند از طریق فناوری‌های بی‌سیم کار می‌کند. هنگامی که کلید هوشمند در محدوده‌ای نزدیک موتورسیکلت قرار می‌گیرد، سیستم شناسایی فرستنده و گیرنده‌ موتور فعال می‌شود. در واقع فرستنده موجود در کلید هوشمند اطلاعاتی را به گیرنده‌ای که در موتور نصب شده است، ارسال می‌کند. گیرنده هم این اطلاعات را دریافت و آن را با اطلاعاتی که قبلاً برای راه‌اندازی موتور ذخیره شده است، مقایسه می‌کند. اگر اطلاعات ارسالی با اطلاعات ذخیره‌شده در موتور همخوانی داشته باشد، موتور قفل‌های امنیتی را باز می‌کند و به کاربر اجازه‌ روشن کردن موتور را می‌دهد.

به این صورت علاوه‌بر اینکه در زمان صرفه‌جویی می‌شود، کل فرآیند استارت و روشن کردن موتور هم بسیار آسان‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

۲. واحد کنترل سی‌سی‌یو (CCU)

بله، درست خواندید سی‌سی‌یو! CCU واحد کنترل جدیدی است که در موتور یاماها ان‌مکس نصب شده است و با استفاده از آن می‌توانید به اطلاعاتی مانند وضعیت موتور و تنظیمات آن دسترسی داشته باشید و از دیگر امکانات هوشمند موتورسیکلت استفاده کنید. برای این کار، کافی است برنامه MyRide را در تلفن هوشمند خود نصب کنید و با بلوتوث به موتورتان متصل شوید. با این برنامه همچنین می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای مکان موتورسیکلت‌تان را ردیابی کنید.

۳. سیستم استاپ-استارت (Stop & Start)

سیستم استاپ-استارت یکی دیگر از آپشن‌های Yamaha NMAX است که با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی در شهرهای پرترافیک طراحی شده است. عملکرد این سیستم به این صورت است که در خیابان‌های شهری پرترافیک که سرعت حرکت کم است، در مواقع ترافیک و ایستادن موتورسیکلت، موتور خاموش و پس از شتاب‌گیری به‌طور خودکار دوباره موتور روشن می‌شود. این امکان نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود، بلکه تولید آلاینده‌ها را هم کاهش می‌دهد.

۴. صفحه‌نمایش تمام دیجیتال

یاماها ان‌مکس به صفحه‌نمایشی مجهز است که علاوه‌بر نشان دادن سرعت، مسافت، میزان سوخت و دما، قابلیت اتصال به واحد کنترل CCU را هم دارد. این صفحه‌نمایش همچنین تماس‌های دریافتی، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی دریافت‌شده و همچنین درصد شارژ باتری تلفن همراهتان را هم نمایش می‌دهد.

۵. سوکت ۱۲ ولتی

به لطف سوکت ۱۲ ولتی که در جلوی موتورسیکلت قرار دارد، می‌توانید گوشی هوشمند خود را هنگام موتورسواری شارژ کنید. همچنین می‌توانید وسایل شخصی خود را در محفظه‌ای که در جلوی موتورسیکلت تعبیه شده است، قرار دهید.

امکانات ایمنی اِن مکس (Yamaha NMax)

۱. ترمز ABS

یاماها ان‌مکس برای تأمین ایمنی راکب، از سیستم ترمز ABS استفاده می‌کند. سیستم ترمز ABS از قفل‌شدن ناخواسته چرخ‌ها روی سطوح لغزنده جلوگیری می‌کند و احتمال برخورد با موانع را کاهش می‌دهد.

۲. سیستم کنترل چرخ‌ها

اولویت اصلی در طراحی یاماها ان‌مکس، ایمنی است. این موتورسیکلت علاوه‌بر ترمزهای ABS، به آپشن کنترل چرخ‌ها هم مجهز است. این آپشن‌های ایمنی در کنار هم سبب می‌شوند که ایمنی و سطح کنترل به‌ویژه در سطوح لغزنده افزایش یابد.

۳. سیستم تعلیق

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه‌ یاماها به‌خصوص در مدل ۲۰۲۴، سیستم تعلیق جدید عقب است. این سیستم تعلیق سبب شده که فضای بیشتری برای راکب فراهم شود. سیستم تعلیق عقب در دو سطح قابل تنظیم است و به راکب این امکان را می‌دهد تا بهترین ارتفاع را برای حفظ تعادل و راحتی خود انتخاب کند.

آپشن‌های رفاهی Yamaha NMax سیستم کلید هوشمند
واحد کنترل (CCU)
سیستم Stop & Start
صفحه‌نمایش LCD
سوکت ۱۲ ولتی
امکانات ایمنی Yamaha NMax ترمز ABS
سیستم کنترل چرخ‌ها
سیستم تعلیق

 

سخن آخر

موتورسیکلت یاماها ان‌مکس با هدف مقابله با چالش‌های سفرهای شهری طراحی شده است؛ به همین دلیل انتخاب مناسبی برای موتورسواری در جاده‌های شهری و حتی برون‌شهری است. این موتورسیکلت به‌دلیل طراحی جذاب و مدرن، موتور پرقدرت، کم‌مصرف بودن و امکاناتی همچون ترمز ABS، گزینه ایده‌آلی است برای افرادی که می‌خواهند موتورسواری راحت و ایمنی را تجربه کنند.

نوشته بررسی یاماها NMAX؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.