Loading...

بررسی مشخصات فنی تویوتا bZ3 مدل ۲۰۲۴

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69476
1403/02/09
3373

بررسی مشخصات فنی تویوتا bZ3 مدل ۲۰۲۴

بررسی مشخصات فنی تویوتا bZ3 مدل ۲۰۲۴

بالاخره اولین سدان تمام الکتریکی تویوتا نیز به بازار ما خواهد آمد. این خودرو محصول سال ۲۰۲۳ است و در همکاری میان شرکت تویوتا با کمپانی چینی BYD و در خط تولید فاو-تویوتا واقع در کشور چین به تولید می‌رسد. تویوتا bZ3 در کلاس سدان‌های متوسط دسته‌بندی می‌شود و دومین محصول سری bZ تویوتا به حساب می‌آید.

طراحی ظاهری نسبتا جذاب، توان فنی مناسب و قیمت متعادل برای بازار ایران با توجه به کم بودن تعرفه واردات خودروهای برقی، باعث می‌شود تا این خودروی وارداتی که توسط شرکت برساوش در ایران عرضه می‌شود، توجهات زیادی را به خود جلب کند. به ویژه اگر زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در جاده‌ها به‌طور گسترده‌ای توسعه پیدا کند، قطعا محصولاتی همچون تویوتا bZ3 با استقبال فراوان روبرو خواهند شد.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ کابین بزرگ

+ امکانات مناسب در نسخه فول

+ قیمت رقابتی به خودروهای وارداتی بنزینی

– کمبود ایستگاه شارژ در کشور

حتما بخوانید: آخرین قیمت روز خودروها

مشخصات فنی

تویوتا bZ3 با دو نوع قوای محرکه ساخت شرکت BYD راهی بازارهای بین‌المللی شده است. در نسخه ضعیف‌تر، یک موتور برقی به قدرت ۱۸۱ اسب بخار روی اتاق این خودرو نصب شده است که نیروی خود را از باتری لیتیوم آهن فسفات به ظرفیت ۴۹.۹۲ کیلووات ساعت دریافت می‌کند. در شرایط استاندارد، این تیپ از تویوتا بی زد ۳ می‌تواند تا حدود ۵۱۷ کیلومتر مسافت را با یک مرتبه شارژ باتری طی کند.

اما یک موتور قوی‌تر به قدرت ۲۴۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۰۳ نیوتن.متر به همراه باتری ۶۵.۳ کیلووات ساعت روی مدل‌های گران‌تر این خودرو نصب می‌شود. حداکثر رنج حرکتی این مدل نیز برابر ۶۱۶ کیلومتر عنوان شده است. مدت زمان لازم برای شارژ باتری این نسخه از تویوتا BZ3 از ۳۰ تا ۸۰ درصد، برابر ۲۷ دقیقه با شارژر سریع DC خواهد بود.
اما اگر با برق خانگی این کار را انجام دهید، چیزی حدود ۹.۵ ساعت طول می‌کشد تا باتری فول شارژ شود.

حداکثر سرعت این خودرو برابر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در ساعت آن نیز چیزی معادل ۳.۲ ثانیه برآورد شده است.

این ماشین ۱۸۳۵ کیلوگرم وزن دارد و روی پلتفرم e-TNGA تویوتا توسعه پیدا کرده است. با توجه به وزن نسبتا بالا و مرکز ثقل پایین به دلیل محل قرارگیری باتری، انتظار چسبندگی بالا و هندلینگ مطلوبی از bZ3 داریم که شاید مشابه آن در ماشین‌های بنزینی کمتر دیده شود.

حتما بخوانید: ثبت درخواست فروش خودرو

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو یک موتور برقی
ظرفیت باتری ۶۵.۳ کیلووات ساعت
قدرت ۲۴۱ اسب بخار
گشتاور ۳۰۳ نیوتن.متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب
سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
بُرد خودرو ۶۱۶ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه سدان متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

طول ۴۷۲۵ میلیمتر
عرض ۱۸۳۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۷۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۸۸۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۸۳۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق
قطر رینگ

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا bZ3 ۲۰۲۴

علاوه بر اینکه موتور، قوای محرکه و باتری تویوتا bZ3، چینی است، طراحی بیرونی نیز بیشتر مطابق سلیقه مشتریان چینی و هماهنگ با طرح‌های جدید خودروهای ساخته‌شده در این کشور از آب درآمده است. این سبک طراحی بدنه بسیار آیرودینامیک است و از این جهت BZ3 یکی از بهترین بدنه‌های حال حاضر را به خود اختصاص داده است. اما به‌کارگیری المان‌های پیچیده، به‌ویژه طرح چراغ‌های جلو و عقب باعث شده تا نمای چهره کمی فانتزی و تا حد زیادی آینده‌نگرانه حس شود که شاید مطابق سلیقه همگان نباشد.

بنابراین ممکن است بعضی از افراد، به‌ویژه طرفداران خودروهای اصیل و قدیمی‌تر، خیلی با این سبک طراحی ارتباط برقرار نکنند. اما به هر حال با یک خودرو مدرن و با طراحی امروزی روبرو هستیم که اگر تعصبات را کنار بگذاریم، در نوع خود نمای بیرونی جذابی ارائه می‌دهد و به‌ویژه اگر رنگ‌های خاص و غیر سفید برای آن انتخاب شود، به راحتی می‌تواند در چشم مشتری دلچسب به نظر برسد.

حتما بخوانید: بررسی تویوتا bZ4X مدل ۲۰۲۴

طراحی داخلی

کابین تویوتا bZ3 ۲۰۲۴

داخل اتاق تویوتا bZ3، یک نمایشگر بزرگ عمودی نصب شده است تا بسیاری از تنظیمات مورد نیاز کاربر از طریق آن صورت بگیرد و نیازی به دکمه‌های فیزیکی نباشد. نکته قابل توجه دیگر اینکه صفحه کلاستر به‌صورت باریک و با فاصله‌ از غربیلک فرمان نصب شده است که در نوع خود جالب و خاص به نظر می‌رسد. صندلی‌ها نشیمن و فرم خوبی دارند و نوید یک سواری راحت، به ویژه برای مسافرت‌های طولانی را می‌دهند.

کیفیت مواد و متریال استفاده‌شده در داخل این کابین تقریبا در حد مرغوب به نظر می‌رسد و خصوصا در تیپ‌های گران‌تر، کاملا می‌تواند رضایت مالک خودرو را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه با یک ماشین جادار طرف هستیم؛ چرا که فاصله بین دو محور آن نزدیک به ۲۸۸ سانتیمتر است و فضای پای مناسبی برای سرنشینان ردیف پشت فراهم می‌کند. صندوق عقب نیز به اندازه کافی بزرگ است و می‌تواند لوازم مسافرتی یک خانواده ۵ نفره را به نحو مناسب در خود جا بدهد.

حتما بخوانید: بررسی تویوتا پریوس ۲۰۲۴

آپشن‌ها و امکانات

تویوتا bZ3 در سه تیپ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و برای بازار ایران احتمالا تیپ میانی در نظر گرفته شده است که امکانات قابل قبولی را برای ایمنی و رفاه راننده و سرنشینان ارائه می‌دهد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

قیمت تویوتا bZ3 در بازار

نمای عقب تویوتا bZ3 ۲۰۲۴

قیمت تویوتا bZ3 در بازارهای جهانی برای نسخه پایه حدود ۲۲ هزار دلار است و در نسخه‌های میانی و فول آپشن نیز به ترتیب به ۲۶ تا ۳۰ هزار دلار می‌رسد.

بنابراین اگر تیپ متوسط این خودرو به دست مشتری ایرانی برسد، احتمالا قیمت آن با توجه به تعرفه واردات ۱۱ درصدی به‌علاوه سایر هزینه‌های عمومی ۳۰ تا ۴۰ درصدی، در ایران با قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق سامانه یکپارچه به مشتریان عرضه خواهد شد.

تویوتا bZ3 مدل ۲۰۲۴ به عنوان اولین سدان تمام الکتریکی تویوتا، پتانسیل‌های زیادی برای جلب توجه در بازار ایران را دارد. طراحی ظاهری جذاب، توان فنی مناسب، فضای داخلی جادار و قیمت متعادل از جمله نقاط قوت این خودرو به شمار می‌روند و در صورت افزایش جایگاه‌های شارژ به ویژه در سطح جاده‌ها و شهرهای کوچک‌تر، فروش خودروهای برقی به ویژه محصولات برندهای معتبری همچون تویوتا در ایران بسیار افزایش خواهد یافت.

درخواست فروش خودرو

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور