Loading...

وسپا اسپشیال 45 ساله موفق به شکستن رکورد گینس شد

وسپا اسپشیال 45 ساله موفق به شکستن رکورد گینس شد

وسپا اسپشیال 45 ساله موفق به شکستن رکورد گینس شد
وسپا ۵۰ اسپشیالوسپا ۵۰ اسپشیال

شخصی به نام والریو بونی مسافتی به طول ۱۲۳۳ کیلومتر را در ۲۴ ساعت با استفاده از موتورسیکلت وسپا ۵۰ اسپشیال سال ۱۹۷۹ طی کرده است، که با این اقدام موفق به ثبت یک رکورد جدید در کتاب رکوردهای گینس شده است.

وسپا ۵۰ اسپشیالوسپا ۵۰ اسپشیال وسپا ۵۰ اسپشیالوسپا ۵۰ اسپشیال

بعد از تمام این سال‌ها، موتورسیکلت های وسپا هنوز باعث شگفتی و حیرت می شوند. در یک نمونه خاص، وسپا سال ۱۹۷۹ مدل ۵۰ اسپشیال جایزه رکورد جهانی برای بیش‌ترین مسافت طی شده در ۲۴ ساعت توسط یک اسکوتر ۵۰ سی‌سی را به دست آورد. این رکورد توسط سازمان رکوردهای جهانی گینس تأیید شده است و رکورد جدید برابر با ۱٬۲۳۳.۰۷ کیلومتر یا ۷۶۶.۱۹ مایل است، که حدود ۳۰۵ کیلومتر بیش‌تر از رکورد قبلی، که توسط مارک براون استرالیایی در سال ۲۰۰۵ ثبت شده بود، است. جالب است برای ثبت این رکورد بزرگ، نه تنها از یک مدل کلاسیک وسپا ۵۰ سی‌سی ۴۵ ساله استفاده شده است، بلکه در همان سال ۱۹۷۹ نیز این مدل از وسپا موفق به شکستن رکوردی با همین مسافت شده بود، اما چون به طور رسمی نبوده، هیچ‌گاه ثبت نشده است و مسافتی برابر با ۹۴۱ کیلومتر را در پیست آزمایشی پیرلی طی کرده بود.

عامل دومی که رکورد جدید را منحصر به فرد می‌کند این است که راننده این وسپا ۵۰ اسپشیال همان شخصی است که ۴۵ سال پیش بود؛ نام او والریو بونی است، راننده و تعمیرکار موتورسیکلت که در سال ۱۹۷۹ بیست‌ساله بود و اکنون ۶۵ سال دارد، اما هنوز با همان شور و علاقه توانسته است با یک موتورسیکلت کلاسیک رکورد بزرگی را به ثبت برساند.

وسپا ۵۰ اسپشیال وسپا ۵۰ اسپشیال

وسپای قدیمی والریو بونی، مدل ۵۰ اسپشیال، در سال ۲۰۱۵ به طور کامل بازسازی شد و حتا استیکرهای قدیمی بدنه نیز تازه‌سازی شدند. والریو برای تلاش جدید خود، به منظور شکستن رکورد مسافت طی شده توسط اسکوتر ۵۰ سی‌سی در ۲۴ ساعت، مجبور بود هزینه این پروژه را نیز کاهش دهد. بنابراین، برای کاهش هزینه اجاره یک پیست، او به یک استادیوم قدیمی با آسفالتی نه‌چندان استاندارد در جنوب اسپانیا، نزدیک بارسلونا، روی آورد. پیست ترامار با طول ۲ کیلومتر در سال ۱۹۲۳ ساخته شده و دارای زمینی مخروطی شکل است که بیش‌تر برای وسایل نقلیه اسپرت با حداکثر سرعت کارآمد است، بنابراین وسپای کوچک ۵۰ اسپشیال چندان از طول مسیر این پیست نمی توانسته است بهره‌برداری کند و خود این موضوع کار را سخت تر کرده است.

والریو با کمک دنیس مایورینو، صاحب شرکت Epoca Motors و تیم مکانیکی خود برای شکستن این رکورد سخت همکاری کرده است. وسپای بازسازی شده ۵۰ اسپشیال او به دقت بررسی و برای این اقدام آماده شد و سپس به اسپانیا منتقل شد. پیست قدیمی در شرایط نه‌چندان خوب با آسفالتی غیر استاندارد قرار داشت، اما سطح بتنی آن به اندازه کافی استوار بود تا به یک وسپا ۵۰ اسپشیال اجازه دهد با حداکثر سرعت خود حرکت کند، بدون این که مشکلات ایمنی رخ دهد.

وسپا ۵۰ اسپشیال وسپا ۵۰ اسپشیال

والریو برای شکستن این رکورد، ۲۴ ساعت به طور مداوم رانندگی کرده است و فقط برای شستن گرد و غبار از چشم‌هایش یک توقف کوتاه داشته است. پر کردن باک اسکوتر در حال حرکت، با همکاری کارشناسان اسپانیایی والریو، ایوو ویسکاسیاس و کریستیان نوگراس، که هر دو تخصص در رویدادهای استقامتی موتورسیکلت داشتند، انجام شده است. برای حفظ پایداری وسپای کوچک ۵۰ اسپشیال در طول مسیر و تمام مدت، این دو نفر به همراه والریو در مسیر او را همراهی می کرده اند و لوله‌ای را به والریو تحویل می‌دادند تا سوخت را از تانکر به مخزن وسپا منتقل کند، در حالی که، هر دو با سرعتی حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کردند، در ضمن، ۶۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعتی بود که وسپا می توانست به آن دست پیدا کند.

وسپا ۵۰ اسپشیالوسپا ۵۰ اسپشیال

این مسابقه سخت و دشوار به طور بی‌نقص برای ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرده است، دو عامل در شکستن این رکورد بسیار مؤثر بوده اند؛ یکی به دلیل موتور کوچک دوزمانه هواخنک وسپا که ۴۵ سال پیش ساخته شده است و دوم به دلیل توانایی والریو برای بی‌وقفه نشستن بر روی صندلی سخت وسپا. والریو بونی ۶۵ ساله توانست برای اولین بار در ۷۸ سال عمر این اسکوتر کلاسیک جذاب که بیش‌ترین شهرت را در بین مدل های وسپا دارد، نام وسپا و برند پیاجیو ایتالیا را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

نوشته وسپا اسپشیال 45 ساله موفق به شکستن رکورد گینس شد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.