Loading...

غافلگیری جدید «خودروسازی ایلیا» برای آفرود دوستان

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69524
1403/02/09
4646

غافلگیری جدید «خودروسازی ایلیا» برای آفرود دوستان

غافلگیری جدید «خودروسازی ایلیا» برای آفرود دوستان

روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته (6 و 7 اردیبهشت‌ماه سال جاری) صنایع خودروسازی ایلیا تست رانندگی این خودرو را در شهرک اتومبیل گودرزی (نمایندگی 106) تدارک دید. این رویداد فرصتی بود تا دایون Y7 را مورد تست و بررسی فنی قرار دهیم. نکته بسیار مهم در تست درایو دایون Y7 به‌نمایش درآمدن نسخه آفرودی این خودرو بود که با پسوند DX شناخته می‌شود.

ظاهر زیبا و جوان‌پسند

صنایع خودروسازی ایلیا نسخه آفرودی دایون Y7 را نیز با نام دایون DX در محوطه پیست قرار داده بود تا مشتریان با این خودرو آشنا شوند، اما هدف اصلی از این رویداد، تست رانندگی دایون Y7 و همچنین دایون DX برای مشتریان بود؛ بنابراین نسخه مورد بررسی ما همان دایون Y7 است که در حقیقت این خودرو از نظر ظاهری همان مدل Y5 است که تنها در بخش قوای محرکه و امکانات رفاهی دستخوش تغییراتی قرار گرفته است.

به‌عبارت دیگر در بخش ابعادی، دایون Y7 دارای طول، فاصله محوری، عرض و ارتفاع به‌ترتیب 4771 میلی‌متری، 2790 میلی‌متری، 1870 میلی‌متری و 1828 میلی‌متری است. این ابعاد و اندازه به راحتی فضای مناسب برای 7 سرنشین را در کابین فراهم می‌کند.

بر این اساس دایون Y7 در نگاه نخست، استایل یک اس‌یووی تنومند را به‌نمایش می‌گذارد. با نگاهی به پروفیل خودرو شاهد استفاده از خطوط نرم در کنار سطوح منحنی هستیم که سبب ایجاد یک حجم برآمده روی گلگیر جلو و عقب شده است.

این خودرو همچنین با رینگ‌های 17 اینچی، استایل تنومندی به‌خود گرفته است. ارتفاع 1828 میلی‌متری این خودرو سبب شده است حس و حال یک اس‌یووی آفرودی به هر بیننده‌ای منتقل شود. استفاده از خطوط کروم، زیر درها و دور خط کمربندی (بلت لاین) حس لوکس بودن را در این اس‌یووی تداعی می‌کند.

در نمای جلو برخلاف کراس‌اوورها که چهره تهاجمی و خشن دارند، دایون Y7 از چهره‌ای آرام و جذاب برخوردار است. بر این اساس شاهد چراغ‌ها و یک جلوپنجره چهار ضلعی بزرگ با خطوط افقی کروم هستیم که لوگوی دایون در جلوترین نقطه جلوپنجره خودنمایی می‌کند. استفاده از خطوط نسبتا تیز روی کاپوت به‌منظور بهبود آیرودینامیک در این خودرو است.

غافلگیری جدید «خودروسازی ایلیا» برای آفرود دوستان

نکته بسیار مثبت در طراحی خارجی دایون Y7 ارتفاع آن است. زاویه نزدیک شدن یا Approach Angle و زاویه دور شدن Departure Angle این خودرو در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

لازم به‌ذکر است این دو زاویه برای یک خودرو اس‌یووی آفرودی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در زمان حرکت در مسیرهای سخت با شیب زیاد، چنین خودرویی به‌راحتی به‌حرکت در مسیر خود ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر در نمای عقب، شاهد یک طراحی زیبا هستیم؛ چراغ‌های افقی نسبتا کشیده که یادآور محصولات ژاپنی است، با یک خط نسبتا تیز که حجم خاصی را ایجاد کرده، فرم زیبایی به‌این اس‌یووی آفرودی بخشیده است.

این خودرو برخلاف اغلب کراس‌اوورهای چینی، طراحی کسل‌کننده‌ای ندارد. ناگفته نماند که دایون DX از سپرهای جلو و عقب آفرودی، رکاب‌های آفرودی و سینی زیر برخوردار است تا این اس‌یووی شاسی‌مستقل را به‌گزینه‌ای مناسب برای آفرود بدل سازد.

کیفیت سواری و هندلینگ

در بخش سواری، نسخه استاندارد دایون Y7 از کیفیت سواری نسبتا باکیفیتی برخوردار است. همچنین در نسخه DX به‌دلیل ایجاد تغییرات ویژه در سیستم تعلیق و نصب کیت آیرومِن، شاهد سواری به‌مراتب باکیفیت‌تری نسبت به Y7 هستیم.

دایون Y7 با در نظر گرفتن ساختار دابل‌ویشبون دوجناغی در جلو و سیستم فایولینک (اتصال پنج‌گانه) در عقب، سواری قابل قبولی دارد. هرچند که سایز تایرهای70/245 نیز در ایجاد این سواری، اثرگذار است.

در نظر داشته باشید که سایز رینگ‌ها 17 اینچی بوده و این سایز رینگ در بلندمدت خرابی کمتری برای سیستم تعلیق به‌وجود می‌آورد؛ زیرا میزان ارتعاش‌های وارده به سازه بدنه کمتر بوده و درنهایت عمر قطعات سیستم تعلیق بیشتر خواهد بود.

کابین ساده با امکانات به‌روز

پس از باز کردن درها و قرارگیری در پشت فرمان دایون Y7 با سبک طراحی ساده و نسبتا جدیدی مواجه می‌شویم. درواقع طراحان کمپانی دایون، داشبورد ساده‌ای را طراحی کرده‌اند که به‌خوبی تمام ادوات مربوطه در آن جانمایی شده است.

طراحی ساده دایون Y7 سبب شده است فضای داخلی جادارتر به‌نظر برسد. از طرفی طراحان دایون، از به‌روز بودن فضای داخلی غافل نشده‌اند و یک نمایشگر 8 اینچی افقی لمسی را در بالاترین بخش میانی داشبورد طراحی کرده‌اند. همچنین صفحه‌نمایشگر 4.3 اینچی کلاستر و تنظیمات پیشرفته و الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع، حس مدرن بودن را به ‌سرنشینان القا می‌کند.

در قسمت بالایی و مرکزی داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است؛ اما دکوراتیو کروم مشکی پیانویی در کنار چیدمان جذاب تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در بخش مرکزی داشبورد، فضای کاملا جذابی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

طراحی بزرگ دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع نیز به‌خوبی با نوع چیدمان داخلی هارمونی داشته و تمام تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در یک قاب کروم در زیر دریچه‌های میانی تعبیه شده تا جلوه زیبایی به‌کابین دایون Y7 ببخشد.

غافلگیری جدید «خودروسازی ایلیا» برای آفرود دوستان

غربیلک‌فرمان سه شاخه با دسته‌دنده مشابه محصولات هیوندای، رانندگی با این اس‌یووی آفرودی را جذاب می‌کنند. استفاده از روکش چرم با دوخت قرمز رنگ و تریم یکپارچه مشکی، از جمله موارد جالب توجه دیگر در کابین دایون Y7 است. به‌منظور نورپردازی بهتر داخل کابین و برطرف کردن نیاز مشتریان، یک سقف سانروف نسبتا بزرگ برای این خودرو تعبیه شده است.

از آن‌جا که دایون Y7، 7 نفره است صندلی ردیف دوم به‌راحتی و با یک اهرم مکانیکی خوابانده می‌شود تا سرنشینان بتوانند به‌ردیف سوم نیز دسترسی داشته باشند. نکته بسیار مهم در این باره، طراحی دریچه‌های افقی در قسمت بالایی ستون‌های C و D خودرو است که دقیقا به‌صورت مورب در بالای سر سرنشینان ردیف دوم و سوم قرار گرفته‌اند تا گردش هوای خوبی را برای سرنشینان به‌ارمغان آورد.

از طرفی یک دکمه روتاری در کنار خروجی پورت 12 ولت در ردیف دوم تعبیه شده تا میزان سرعت فن سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب قابلیت تنظیم مجزا داشته باشد. به‌لطف صداگیرهای نسل جدید در زمان رانندگی، کابین آرام و به‌دور از صداهای اضافی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی دایون

دایون Y7 نسبت به Y5 از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است. در این خودرو از چهار آپشن: سنسور نور، سنسور باران و نشانگر فشار باد تایرها TPMS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP استفاده شده است.

اما از مهم‌ترین آپشن‌های دایون Y7 می‌توان به: سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی، سیستم ترمز ABS و EBD، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود به‌خودرو بدون کلید (کی‌لس)، ایزوفیکس یا صندلی ایمنی کودک، کمربند سه نقطه‌ای برای سه ردیف، دو ایربگ، سیستم هشدار عدم‌استفاده از کمربند ایمنی، چراغ اتوماتیک اتولایت، نشانگر تعویض دنده یا GSI، سانروف برقی، چراغ روشنایی در روز (دی‌لایت)، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل روی فرمان، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی 12 ولت، پوشش صندلی چرم مصنوعی، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت اشاره کرد.

لازم به‌ذکر است نسخه پلاس از دایون Y7 به‌سفارش مشتریان وجود دارد که از دوربین 360 درجه، سیستم هشدار نقاط کور، سنسور پارک جلو و عقب برخوردار است. همچنین در بخش تریم داخلی، دکوراتیو مشکی پیانویی قابلیت تعویض با طرح چوب یا فیبرکربن را دارد.

قدرتمند برای آفرود

دردانه صنایع خودروسازی ایلیا زیر کاپوت خود یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 2.4 لیتری توربوشارژ ساخت کمپانی میتسوبیشی را جا داده است. این پیشرانه 4 سیلندر خطی موسوم به 4K22D4T است که مزین به 16 سوپاپ در سرسیلندر روی دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC است.

غافلگیری جدید «خودروسازی ایلیا» برای آفرود دوستان

این پیشرانه 2.4 لیتری با توجه به نصب سیستم پرخوران توربوشارژ و برخورداری از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر 215 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 320 نیوتون‌متر گشتاور فراهم کند.

این پیشرانه می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی تولید کند. از آن‌جا که گشتاور این اس‌یووی آفرودی چینی 320 نیوتون‌متر است، در زمان تست درایو توانست در شتاب اولیه، عملکرد خوبی از خود به‌نمایش بگذارد.

با انتخاب حالت اسپرت گیربکس، به‌خوبی می‌توان بهبود در شتاب این بلندقامت آفرودی را حس کرد. ناگفته نماند که گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک می‌تواند توان و گشتاور تولیدی را به هر چهار چرخ منتقل کند.

گیربکس این خودرو همان گیربکس ساخت کمپانی آیسین ژاپن است که دارای پروگرامینگ به‌روز بوده و تعویض دنده در آن، به‌موقع و بدون ضربه انجام می‌شود. همچنین با انتخاب حالت اسپرت و منوال (دستی) شتاب بهتری در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

از دیگر نقاط قوت دایون Y7 سیستم چهارچرخ‌محرک 4WD آن است که با هماهنگی سیستم قفل و محدودکننده دیفرانسیل، عملکرد بالایی را در زمان حرکت در مسیرهایی که نیاز به‌گشتاور بیشتری باشد، در اختیار راننده می‌گذارد. همچنین سه حالت نرمال، اسپرت و دستی (منوال) برای گیربکس تعیبه شده تا لذت رانندگی را برای راننده به اوج برساند. بد نیست بدانید که عملکرد گیربکس 6 سرعته به‌دلیل استفاده از پروگرامینگ به‌روز TCU و استفاده از صفحات نسل جدید تعویض دنده‌ها، نرم و فاقد تاخیر و کوبش بوده که این مساله از دیگر نکات مثبت دایون Y7 است.

همچنین یک فن دمنده در جلو موتور و یک فن دیگر در جلو رادیاتور تعبیه شده است. این نوع مکانیزم خنک‌کننده سبب می‌شود تا تنش حرارتی موتور به‌حداقل برسد و در زمان توقف در ترافیک‌های طولانی، به لحاظ حرارتی مشکلی ایجاد نشود.

از سوی دیگر با توجه به این‌که پیشرانه این خودرو 2.4 لیتری و مزین به تکنولوژی توربوشارژ است، قدرت و گشتاور کمتری نسبت به‌حجم آن دریافت شده است. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که دایون Y7 تا حدودی از استهلاک کمتری برخوردار خواهد بود.

بد نیست بدانید که دایون Y7 در نسخه ارتقا یافته و آفرودی که با نام DX شناخته می‌شود، از تغییراتی مانند جابه‌جایی اینترکولر و تغییر در ابعاد آن برخوردار است که این تغییرات، راندمان پیشرانه را بهبود می‌بخشند.

این بخش در تمام خودروهای مجهز به‌پیشرانه توربوشارژ نقش مهمی ایفا می‌کند و تا حد زیادی مشکلات قبلی را مرتفع می‌کند. هرچند که در زمینه توان و گشتاور هیچ تغییری اعمال نشده، اما این تغییر در اینترکولر به‌راحتی استهلاک موتور را تا حد زیادی کاهش داده و در مقابل می‌تواند گشتاور و قدرت لازم را در اختیار راننده بگذارد.