Loading...

تولید روزانه خودرو به ٦ هزار دستگاه می رسد

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69525
1403/02/09
2987

تولید روزانه خودرو به ٦ هزار دستگاه می رسد

تولید روزانه خودرو به ٦ هزار دستگاه می رسد

طی سال‌های اخیر چین به‌دلایل مختلف از جمله توسعه صنعت‌خودرو خود و از سویی تحریم‌ها و نیاز مبرم ایران به روشن ماندن چراغ خودروسازان و بی‌اثر کردن تحریم‌ها، به شریک و رقیب اصلی تولیدکنندگان داخلی بدل شده است؛ به‌نحوی که حتی اگر سیاستگزار از موضع خود عقب‌نشینی کند و باز هم مسیر ورود خودروسازان اروپایی به‌کشور هموار شود، اژدهای زرد در بازار خودرو ایران همچنان فرسنگ‌ها از خودروسازان اروپایی جلوتر هستند! نمونه ملموس از نقش پررنگ چینی‌ها در بازار خودرو کشورمان را می‌توان در گزارشی که اخیرا گمرک ایران از ارزبری خودروسازان منتشر کرده است، مشاهده کرد.

بر اساس این گزارش، گمرک ایران در خصوص جزئیاتی از ارزبری خودروسازان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد در سال گذشته ۷ ‌میلیارد و ۵۹۸ میلیون‌دلار قطعات خودرو وارد کشور شده است؛ آماری که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت در مقایسه با سال ۱۴۰۱، واردات قطعات چینی حدود ۳۲ درصد رشد داشته است.

این آمار همچنین بر روند رو به‌رشد خودروهای مونتاژی چینی در کشور دلالت دارد و نشان‌دهنده دورخیز چینی‌ها برای تصاحب سهم بیشتری از بازار خودرو ایران است.

به‌هر ترتیب اگرچه دولت و وزارت صمت در این سال‌ها همواره بر موضوع حمایت از تولید و اولویت تخصیص ارز به‌خودروسازان داخلی تاکید داشته‌اند، اما اختصاص بالاترین سهم ارز به‌مونتاژکاران و واردات خودروهای چینی، احتمالا با برنامه ریزی برای داخلی‌سازی بیشتر محصولات چینی نیز همراه است تا عرصه بر خودروسازان داخلی تنگ نشود .

گفته می شود فعلا سهم ارزبری دو خودروساز بزرگ داخلی در سال گذشته چشمگیر نبوده و به‌رغم این‌که همواره بیشترین میزان تولید داخلی را برعهده دارند، اما براساس اعلام گمرک ایران نام هیچ‌یک از آن‌ها در رده سه شرکت برتر ارزبر خودروساز در ایران به‌چشم نمی‌خورد؛ درحالی که با عمل به‌شعارها و سیاست‌ها و به‌نوعی اولویت قرار دادن تخصیص ارز به تولیدکنندگان داخلی علاوه‌بر تحقق برنامه تولید و پاسخ به‌موقع به‌تعهدات مشتریان، با نوسازی و تجهیز خطوط تولید و نهایتا تحقق اهداف کیفی در این صنعت مواجه خواهیم بود.

همچنین روز گذشته وزیر صمت درباره برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص صنعت‌خودرو گفت: «ما برنامه گسترده‌ای داریم و امسال تلاش خواهیم کرد ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به‌ظرفیت تولید ۵ هزار دستگاه خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم این آمار را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که جهش بسیار بزرگی است.»

وی افزود: «در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را وارد کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.»

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی فیدلیتی پرایم

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته با کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۰۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۶ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۹۷۴ میلیون‌تومان و سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۴ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیاردتومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش به ۹۶۸ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و جک J۴ (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش به ۸۴۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ولوو XC۹۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۱ میلیاردتومان و لکسوس NX۳۰۰h fsport هیبرید فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.