Loading...

سایپا در میان ۵۰ خودروساز برتر جهان

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69528
1403/02/09
3061

سایپا در میان ۵۰ خودروساز برتر جهان

سایپا در میان ۵۰ خودروساز برتر جهان

بنا بر گزارش سالانه JATO Dynamics از ۱۰۰ خودروساز پرفروش جهان، شرکت سایپا در جایگاه چهل‌وسومین خودروساز پرفروش جهان قرار گرفت. سایپا سال ۲۰۲۳ را با فروش ۴۹۳هزار و ۱۸۷ دستگاه خودرو به پایان رساند.

صدر این جدول به تویوتا اختصاص دارد که در سال گذشته میلادی، نزدیک به ۹.۵میلیون دستگاه خودرو فروخت. جایگاه دوم نیز در این رتبه‌بندی با حدود ۵.۳میلیون دستگاه به فولکس‌واگن و سومین سکو نیز با حدود ۴.۲میلیون دستگاه به فورد تعلق گرفته است. هیوندای و هوندا نیز به ترتیب با فروش حدود ۴ و ۳.۵ میلیون دستگاه در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. رده‌های ششم تا دهم این رده‌بندی را نیز نیسان، کیا، سوزوکی، BYD و شورلت در اختیار گرفته‌اند.

شکستن رکورد ۱۱ساله در تولید محصولات داخلی

گروه خودروسازی سایپا از ابتدا تا ۲۳اسفندماه سال گذشته موفق شد ۴۷۴هزار و ۴۹۴ دستگاه خودرو تولید کند و رکورد سال گذشته خود را بهبود ببخشد؛ همچنین رکورد ۱۱ساله در تولید کل محصولات داخلی گروه تا تاریخ ۲۵اسفندماه شکسته شد.

گروه سایپا از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۳اسفندماه، با تولید ۴۷۴هزار و ۴۹۴ دستگاه خودرو که ۴۷۱هزار و ۹۲ دستگاه آن محصولات داخلی و ۳هزار و ۴۰۲ دستگاه آن وارداتی (CBU) بود،‌ توانست رکورد سال۱۴۰۱ خود را که ۴۷۴هزار و ۴۵۴ دستگاه بود، بشکند.

همچنین در ادامه موفقیت‌های کسب‌شده، از ابتدای سال گذشته تا ۲۵اسفندماه، این مجموعه تولید محصولات داخلی (منهای خودروهای وارداتی و مونتاژی) خود را به ۴۷۴هزار و ۵۸۳ دستگاه رسانده که این امر نشان می‌دهد؛ گروه سایپا رکورد ۱۱ساله تولید خود را شکسته است.

روند ۱۱ساله تولید محصولات داخلی در گروه سایپا

در سال ۱۳۹۲، ‌میزان تولید محصولات داخلی گروه سایپا ۲۹۵هزار و ۸۵۷ دستگاه و سال ۱۳۹۳ این عدد ۳۸۹هزار و ۴۲۵ دستگاه بوده است. در سال ۱۳۹۴ عدد یادشده به ۳۲۰هزار و ۱۰۲ دستگاه رسید و سال ۱۳۹۵ گروه سایپا در تولید محصولات داخلی خود عدد ۴۳۰هزار و ۲۸ دستگاه را ثبت کرد.

سال ۱۳۹۶ نیز میزان تولید به بیش‌از ۴۵۳هزار و ۳۴۲ دستگاه رسید و سال ۱۳۹۷ با آغاز تحریم‌های ظالمانه میزان تولید در حدود ۳۰۶هزار و ۸۲۷ دستگاه بود. همچنین طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ نیز به ترتیب تولید محصولات داخلی گروه سایپا ۳۹۷هزار و ۱۵۹ دستگاه، ۴۱۲هزار و ۷۶۴ دستگاه، ۳۷۴هزار و ۳۹۸ دستگاه و درنهایت ۴۷۴هزار و ۴۵۴ دستگاه بود.

تحقق جهش تولید در بخش محصولات داخلی

تولید محصولات کوییک اتوماتیک، کوییک R اتوماتیک، ساینا اتوماتیک، کوییک S، شاهین (MT/AT) و ساینا S دوگانه‌سوز نیز افزایش چشمگیر داشته است. از ابتدای سال گذشته تا ۲۳ اسفندماه، ۶هزار و ۹۱۵ دستگاه کوییک اتوماتیک تولید شد که این عدد سال ۱۴۰۱ درمجموع ۴هزار و ۳۷۰ دستگاه بود. بر این اساس، در این محصول افزایش ۲برابری تولید به دست آمده است.

تولید کوییک R اتوماتیک نیز در مدت عنوان‌شده افزایش ۲برابری داشته است. بدین‌جهت، ۸هزار و ۹۸۹ دستگاه کوییک R اتوماتیک تولید شده؛ درحالی‌که میزان تولید سال ۱۴۰۱ درمجموع ۴هزار و ۴۶۷ دستگاه بوده است.

همچنین تولید ساینا اتوماتیک از ابتدای سال گذشته تا ۲۳ اسفندماه ۲۲ برابر شده؛ این در حالی است که سال گذشته مجموع تولید این خودرو ۱۱۷ دستگاه بود و اکنون به ۲هزار و ۶۰۲ دستگاه جهش داشته است.

در بازه زمانی مذکور، در تولید کوییک S رشد قابل توجه ۲برابری ثبت شده و تولید این خودرو محبوب تا ۲۳اسفندماه به ۵۴هزار و ۶۹۱ دستگاه رسیده، درحالی‌که میزان تولید سال گذشته کوییک S حدود ۲۴هزار و ۶۲۸ دستگاه بوده است.

همچنین در این مدت، ۴۳هزار و ۳۰۵ دستگاه شاهین تولید شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ که این عدد ۳۴هزار و ۴۸۲ دستگاه بوده،‌ در این حوزه رشد ۱.۲۵ برابر به دست آمده است.

افزایش ۳۴برابری در تولید ساینا S دوگانه‌سوز

ساینا S دوگانه‌سوز نیز با افزایش ۳۴برابری نسبت‌به سال ۱۴۰۱ از تولید ۴۰هزار و ۵۰۶ دستگاه عبور کرد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، میزان کل تولید این خودرو هزار و ۱۷۳ دستگاه بود.

در این میان باید یادآور شد سایت سایپاسیتروئن از ابتدای سال گذشته تا ۹اسفندماه، ۱۱۰هزار و ۲۱۸ دستگاه ساینا تولید کرده؛ درحالی‌که ‌در سال ۱۴۰۱ میزان کلی تولید این مجموعه ۱۱۰هزار و ۱۱۰ دستگاه بوده است.

در سایت سایپا نیز تا ۷ اسفندماه میزان تولید خودرو ۱۳۷هزار و ۳۶۹ دستگاه بوده؛‌ اما سال ۱۴۰۱ این عدد در حدود ۱۳۷ هزار و ۲۱۸ دستگاه بوده است.

در سایت بن‌رو نیز رشد مناسبی بهدست آمده است؛ از ابتدای سال گذشته تا ۶دی‌ماه درحالی میزان تولید وانت۱۵۱ درمجموع ۴۴هزار و ۳ دستگاه بوده که میزان تولید سال ۱۴۰۱ این خودرو ۴۳هزار و ۸۰۰ بوده است.

رکوردشکنی در گروه خودروسازی سایپا در حالی اتفاق افتاده که خودروهای ناقص برند گروه سایپا صفر و حداکثر تولید عبور مستقیم در جریان بوده و تولید محصولات سایپا با حداکثر ظرفیت، تا ۲۷اسفندماه سال گذشته ادامه داشته است.