Loading...

آیا کراس‌ اوور ولوو ارزش خرید دارد؟

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69564
1403/02/10
4744

آیا کراس‌ اوور ولوو ارزش خرید دارد؟

آیا کراس‌ اوور ولوو ارزش خرید دارد؟

ولوو، خودروساز خوشنام سوئدی است که همواره در طراحی و تولید خودروهای کار و تجاری سرآمد بوده و در بخش خودروهای سواری نیز از برترین خودروسازان جهان به‌شمار می‌رود. ایمنی سطح بالای محصولات این کمپانی سبب شده است هرگاه نام این کمپانی بر زبان می‌آید، سریعا واژه ایمنی در ذهن مخاطبان شکل بگیرد.

یکی از محصولات محبوب و موفق ولوو در بازار جهانی XC60 است که به‌عنوان اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لاکچری شناخته می‌شود. این خودرو در نسل اول در بازار کشورمان حضور یافت و به‌دلیل تعداد محدود آن و خدمات پس از فروش نه‌چندان مناسب، مانند رقبای آلمانی و ژاپنی، مورد استقبال قرار نگرفت.

در این مطلب به‌بررسی فنی ولوو XC60 خواهیم پرداخت تا بدانیم آیا این خودرو همچنان ارزش خرید دارد؟

طراحی بدنه اسپرت و ساده

سال ۲۰۰۷ میلادی بود که کمپانی ولوو برای نخستین‌بار در اتوشو دیترویت از اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لاکچری خود با نام XC۶۰ در قالب یک خودرو کانسپت رونمایی کرد. در آن زمان استفاده از رینگ‌های ۲۰ اینچی در این بلندقامت سوئدی نظر بسیاری را به‌خود جلب کرد.

پس از گذشت یک‌ سال از رونمایی کانسپت XC۶۰، نسخه تولیدی این خودرو در موتورشوی ژنو سال ۲۰۰۸ میلادی به‌نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۷ میلادی نسل دوم این خودرو به‌جهان معرفی شد و در حال حاضر، نسل اول آن در بازار حضور دارد؛ از این رو، نسل اول ولوو XC۶۰ در این مطلب بررسی می‌شود.

با نگاهی به پروفیل این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لاکچری سوئدی شاهد استفاده از یک خط تیز افقی روی بدنه هستیم که از روی گل‌گیرهای جلو آغاز شده و تا انتهای درهای عقب ادامه پیدا می‌کند. استفاده از سطوح منحنی در XC۶۰ کاملا مشخص است و کاراکتر اسپرتی به این بلندقامت جسور می‌بخشد.

اورهنگ‌های نسبتا بلند، پوزه نسبتا کشیده و استفاده از رینگ‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اینچی و زاویه نسبتا زیاد ستون D، استایل نافذی به این بلندقامت جمع‌وجور بخشیده است. تمام مدل‌های واردشده به‌کشورمان متعلق به‌سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی است.

سال ۲۰۱۳ میلادی بود که اندکی تغییرات و به‌روزرسانی‌ها در بخش طراحی خارجی این خودرو صورت گرفت. چهره ولوو XC۶۰ با چراغ‌های کامپکت مربع‌شکل و گرافیک جدید و وجود یک جلوپنجره ۶ ضلعی که لوگوی ولوو با خط مورب در بخش میانی آن خودنمایی می‌کند، جذاب و جوان‌پسند است.

طراحی خطوط تیز روی کاپوت منجر به‌ایجاد حجم خاصی شده که این نوع طراحی به‌وقار بیشتر این خودرو می‌افزاید. نکته قابل توجه در طراحی خارجی ولوو XC۶۰ عدم استفاده از اِلِمان‌هایی است که منجر به ایجاد چهره‌ای تهاجمی می‌شود. در نمای عقب این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لاکچری شاهد چراغ‌های عمودی L شکل هستیم که این نوع طراحی امضای آشنای ولوو است.

با در نظر گرفتن گرافیک‌ LED درون چراغ‌های عمودی و سطح بزرگ برای شیشه عقب، می‌توان به این نتیجه رسید که نمای عقب این خودرو ساده است و تنها طراحی چراغ‌ها، کمی زیبایی به‌آن بخشیده است. اما اضافه شدن دو اگزوز کروی‌شکل در نسخه آر-دیزاین، دو اگزوز دوزنقه‌ای در طرفین سپر در نسخه پریمیوم، اسپویلر الحاقی روی درِ صندوق‌عقب و دیفیوزر میان اگزوزها، چاشنی اسپرت در این نما را دوچندان می‌کنند.

ناگفته نماند که کیفیت رنگ محصولات ولوو درحال حاضر پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان در سطح بالایی قرار دارد و همانند خودروهای کره‌ای و چینی دچار افت کیفیت نشده است.

کابین زیبا با امکانات رفاهی به‌روز

در زمان ورود به‌کابین ولوو XC۶۰ شاهد طراحی ساده و نسبتا شلوغی هستیم. طراحی به این سبک در سال تولید این خودرو کاملا منطقی و مطابق ترند آن زمان بوده است. سبک چیدمان و نوع طراحی داخلی XC۶۰ مشابه کامیون‌های ولوو بوده که به‌خوبی امضای آشنای ولوو را به‌نمایش می‌گذارد.

بر این اساس یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی در بالاترین بخش داشبورد (بالای دو دریچه مربع‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع) و دو نمایشگر ۳ اینچی در پشت آمپر (در بخش میانی سیلندرهای آنالوگ کیلومترشمار و دورموتور) تعبیه شده تا در کنار تنظیمات الکترونیکی هوشمند سیستم تهویه‌مطبوع، فضای مدرنی در کابین این خودرو ایجاد شود.

اما نکته‌ در طراحی داخلی XC۶۰ این است که تنظیمات مربوط به‌سیستم تهویه‌مطبوع دارای یک پنل الکترونیکی است که شماتیک سرنشین روی آن تعبیه شده است. سرنشین خودرو با چهار دکمه‌ای روتاری اطراف آن و دکمه‌های مربوطه روی پنل، می‌تواند تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع را انجام دهد. هنگام قرارگیری در پشت فرمان XC۶۰ نکته‌ای که بسیار جذاب است، کیفیت ساخت بالای قطعات و استفاده از متریال باکیفیت است.

در ساخت قسمت بالای داشبورد از پلاستیک نرم و منعطف Soft Touch استفاده شده که نوع اتصالات قطعات نیز بی‌نظیر است. در نظر گرفتن کارکرد این خودرو، کابین آن همچنان از نظر عایق‌بندی، در سطح عالی قرار دارد. همچنین صندلی‌ها مزین به‌چرم هستند و غربیلک‌فرمان خوش‌دست ولوو و دسته‌دنده منحصربه‌فرد آن نیز رانندگی با این خودرو را برای شما دلچسب می‌کنند.

از آن‌جا که کمپانی ولوو به‌ایمنی اهمیت بسیاری می‌دهد، در بخش طراحی صندلی‌های جلو، شاهد صندلی‌هایی هستیم که بالاترین سطح راحتی و ارگونومی را به‌شما هدیه می‌دهند.

به‌منظور ایجاد فضای دلنشین، طراحان کمپانی ولوو یک سقف پانوراما برای این خودرو طراحی کرده‌اند. این نکته، یکی از موارد مهم در اِلِمان‌های زبان جدید طراحی آن زمان ولوو بوده است.

جالب است بدانید ولوو XC۶۰ از نظر ابعاد و اندازه و فضا برای سرنشینان، از کراس‌اوورهای هم‌کلاس خود (از جمله هیوندای سانتافه) در سطح بالاتری قرار دارد. باتوجه به‌ابعاد فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو که به‌ترتیب ۲۷۷۴، ۴۶۴۴، ۱۸۹۱ و ۱۷۱۵ میلی‌متر است، فضای به‌مراتب راحت‌تر و جادارتری در اختیار سرنشینان قرار دارد.

ولوو XC۶۰ از نظر امکانات رفاهی در سطح نسبتا بالایی قرار دارد و از مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی این خودرو می‌توان به ۸ ایربگ در ۱۰ نقطه، سیستم هوشمند پیش‌کشنده‌ کمربند سرنشینان، کروزکنترل هوشمند، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش نقاط کور، سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده، سیستم کمکی پارک و کنترل فواصل، سیستم کنترل دینامیکی ولوو، سیستم پایداری الکترونیکی، فرمان مکاترونیکی (مجهز به‌فرمان الکتریکی و هیدرولیکی)، سیستم تشخیص علائم رانندگی در جاده، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، چراغ‌های زنون به‌همراه سیستم گردش چراغ‌ها بر اساس زاویه فرمان، آینه میان الکتروکرومیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، فیلتراسیون سیستم تهویه‌مطبوع، دوربین دید عقب، سقف سانروف بزرگ با مکانیزم الکتریکی، ترمزدستی برقی، سیستم استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید (کی‌لس) اشاره کرد.

قلب پرتوان اما کم‌استهلاک

آن‌چه ولوو XC۶۰ را به‌یک رقیب قوی و جدی برای بلندقامتان اسپرت آلمانی بدل کرده، قلب تپنده این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لاکچری است. ناگفته نماند که مدل‌های واردشده این خودرو به‌کشور، نسخه T۵ آر-دیزاین، آر-دیزاین پلاس یا پریمیوم هستند که همگی دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر قدرتمند هستند.

بر این اساس قلب تپنده ولوو XC۶۰ را یک موتور ۴ سیلندر ۱۹۹۹ سی‌سی مزین به‌فناوری توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم درون اتاق احتراق تشکیل می‌دهد.

این پیشرانه موسوم به B۴۲۰۴T۷ است و کمپانی ولوو این قوای محرکه را از کمپانی فورد دریافت کرده است. با در نظر گرفتن تکنولوژی پرخوران توربوشارژ، پاشش سوخت مستقیم داخل اتاق احتراق، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها و سیستم هوشمند مدیریت جرقه‌زنی، این پیشرانه می‌تواند حداکثر توان خروجی را به ۲۳۷ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی را به ۳۲۰ نیوتون‌متر در دور ۵۰۰۰ آرپی‌ام برساند.

به‌دلیل قدرت و گشتاور مناسب نسبت به‌حجم موتور، میزان استهلاک ناشی از نصب سیستم پرخوران در بلندمدت برای این خودرو کراس‌اوور جسور سوئدی بسیار کمتر از خودروهای پرخوران چینی و ایتالیایی‌ است.

همچنین این پیشرانه با حداقل اکتان ۹۰ به‌خوبی کار کرده و میزان حساسیت بسیار پایینی دارد. همچنین این خودرو نسبت به‌شرایط جوی و سوخت موجود در کشور نیز حساسیت شدیدی ندارد.

مالک این خودرو تنها لازم است توجه ویژه‌ای به‌تعویض روغن در زمان مناسب و سرویس‌های دوره‌ای داشته باشد. ولوو XC۶۰ آر-دیزاین نسبت به‌رقبای آلمانی و ایتالیایی از شتاب بالایی برخوردار است و به‌دلیل هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس، شتاب رضایت‌مندی را در اختیار راننده می‌گذارد.

بر این اساس پیشرانه دولیتری توربوشارژ ولوو XC۶۰ حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک بوده و اگر سرویس‌های دوره‌ای و تعویض روغن به‌موقع داشته باشد، تا کارکرد ذکرشده استهلاک پایینی خواهد داشت. همچنین یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به‌هر چهار چرخ را برعهده دارد.

این گیربکس متعلق به‌کمپانی ژاپنی آیسین بوده و به‌دلیل مکانیزم جدید و به‌روزی که دارد، تعویض دنده‌ها به‌موقع و بدون ضربه و کوبش انجام شده و شتاب خوبی را برای XC۶۰ فراهم می‌کند. ناگفته نماند اگر از گیربکس به‌طور صحیح نگهداری شود و هر ۵۰ هزار کیلومتر روغن‌گیربکس اتوماتیک تعویض شده و در ترافیک‌های طولانی‌مدت، کمتر از وضعیت D استفاده شود، این گیربکس حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر بدون استهلاک و خرابی‌های بی‌دلیل، کارکرد مناسبی خواهد داشت.

بالاترین دستاورد در ایمنی

ولوو XC۶۰ را می‌توان یک اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت لوکس فوق ایمن در بازار ایران نامید. این خودرو در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط یوروانکپ تست شد و به‌کسب پنج ستاره ایمنی نائل آمد. همچنین این خودرو در سال ۲۰۱۱ نیز توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایالات‌متحده IIHS مورد ارزیابی قرار گرفت که به‌بالاترین امتیاز ایمنی (یعنی Top Safety Pick+ ) دست یافت تا به‌عنوان ایمن‌ترین بلندقامت بازار جهانی و ایران معرفی شود.

کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ

به‌لطف استفاده از سیستم مک‌فرسون با طبق‌های دوبل و دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم در جلو و سیستم مولتی‌لینک با فنر پیچشی و طبق‌های بهینه‌سازی‌شده در عقب، این خودرو سواری بسیار نرم و باکیفیتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین سایز تایرهای ۶۰/۲۳۵ در جلو و عقب و استفاده از رینگ‌های آلیاژی ۱۸ و ۱۹ اینچی نیز در ایجاد این سواری باکیفیت موثر است. از نظر هندلینگ نیز این خودرو به‌دلیل توزیع وزن ۴۸ به ۵۲ و مرکز ثقل نسبتا بالا، کمی تمایل به‌ بیش‌فرمانی دارد که این مساله به‌لطف استفاده از فرمان الکتریکی بهبود یافته است.

ولوو XC۶۰ بخریم؟

این روزها ولوو XC۶۰ آر-دیزاین پلاس مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۱۰۵ هزار کیلومتر با وضعیت بدنه سالم، در بازه قیمتی ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان قرار دارد. اگرچه کراس‌اوورهای بسیاری در بازار در این بازه قیمتی قرار دارند، اما خرید این خودرو یک گزینه خاص به‌حساب می‌آید؛ زیرا ایمن‌ترین کراس‌اوور سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بوده و از نظر کیفیت ساخت نیز از کراس‌اوورهای کره‌ای و چینی چند سروگردن بالاتر است.

تنها نقطه‌ضعف این خودرو در بازار کشورمان، قطعات گران آن و عدم گستردگی خدمات پس از فروش برای آن است؛ البته که بسیاری از فروشندگان قطعات خودروهای آلمانی، قطعات این خودرو را نیز از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم می‌کنند.