Loading...

رشد ۷۲ درصدی تولید خودرو در بخش‌ خصوصی

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69565
1403/02/10
6739

رشد ۷۲ درصدی تولید خودرو در بخش‌ خصوصی

رشد ۷۲ درصدی تولید خودرو در بخش‌ خصوصی

تخصیص ۳ ‌میلیارد دلار به مونتاژکاران خودرو این سوال را مطرح کرده که ارز مذکور چرا به تنظیم بازار خودرو کمکی نکرده است؟ واضح است که مسیرهای فراوانی برای تنظیم بازار پیش پای سیاستگزار بوده است؛ به‌طوری‌که مسیر واردات هم می‌توانست در کنار تزریق ارز به مونتاژی‌ها، به‌طور همزمان مورد نظر قرار گیرد.

آنچه مشخص است این‌که از سال ۱۳۹۷ تاکنون همراه با توقف واردات خودرو و اعمال تحریم‌های بین‌المللی که منجر به افت تیراژ خودروسازان شد، بازار خودرو تا به امروز با نوسانات بسیاری همراه بوده است.

در سال‌های گذشته از یک ‌سو به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری و تحریم خارجی، خودروسازان محصولات خود را با زیان به بازار عرضه کردند و از سوی دیگر متقاضیان نیز از دسترسی به‌خودرو مورد ‌نیاز خود آن هم با قیمت کارخانه محروم شدند. با این وجود اما سیاستگزار همچنان بر توقف واردات خودرو آن هم به‌دلیل مشکلات ارزی اصرار کرده و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ بازار روی خودروهای خارجی نو را به‌خود ندید. آن‌چه مشخص است در سال‌های قبل از توقف واردات، تولید خودرو در کنار ورود محصولات خارجی و تیراژ محدود خودروسازان مونتاژی توانسته بود به‌تنظیم بازار کمک کند.

این در شرایطی است که توقف واردات در کنار تیراژ محدود خصوصی‌ها بار اصلی بازار را روی ‌دوش دو خودروساز بزرگ کشور انداخت که همین مساله منجر به، به‌هم‌ریختگی و کمبود خودرو در بازار شد.

برخی دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو تاکید دارند که واردات می‌توانسته تا حدودی بازار را تامین کند و عرضه و تقاضا تنها محدود به‌خودروسازان نمی‌شد. اما سیاستگزار ترجیح داد در قدم اول واردات خودرو را متوقف و تمرکز خود را بر تولید خودرو قرار دهد.

اما جهش درآمدهای ارزی کشور که از حدود دو سال گذشته شروع شد، سیاستگزاری جدیدی در عرضه خودرو به‌بازار را رقم زد.

استراتژی یا پروژه سیاستگزار خودرو در این زمینه تزریق دلار به‌شرکت‌های مونتاژکار خودرو یا همان خودروسازان چینی برای رشد تولید بود. هرچند تا به امروز شنیده نشده که تزریق دلار به خصوصی‌ها با هدف تنظیم بازار صورت گرفته؛ اما بارها عنوان شده که لغو توقف واردات با هدف تنظیم بازار ملتهب خودرو بوده است.

طبق آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش‌خصوصی خودروسازی کشور در سال ۱۴۰۲ به‌میزان ۷۲ درصد نسبت به‌سال ۱۴۰۱ رشد تولید را تجربه کرده است.

این بدین معناست که ترجیح سیاستگزار همراه با تزریق دلار به این بخش از خودروسازی کشور، توسعه مونتاژ خودرو بوده تا واردات.

اکنون خودروهای مونتاژی با قیمت‌های میلیاردی جایگزین محصولات وارداتی شدند و ورود خارجی‌ها نیز به‌صورت قطره‌چکانی ادامه دارد. آن‌چه مشخص است این‌که تولید خودرو در کشور به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، بسیار پرهزینه است. اما ورود خارجی‌ها از ابتدا مشمول تحریم نبوده است و واردکنندگان قادر به‌واردات از برخی کشورها بوده‌اند. بنابراین واردات خودرو به‌کشور می‌توانست با دردسرهای کمتری انجام شود.

طبق جداولی که وزارت صمت در سند تحول صنعت‌خودرو منتشر کرد، سقف ارزی برخی خودروهای مونتاژی ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار برآورد شده؛ این درحالی است که سقف واردات خودرو نیز در آیین‌نامه واردات ۲۰ هزار دلار تعیین شده است.

البته در این جدول ارقام مختلفی از ارزبری محصولات مونتاژی و تولیدی به‌چشم می‌خورد؛ اما میانگین ارزبری خودروهای چینی حدود ۱۵ هزار دلار برآورد شده است.

کاهش قیمت ۴۰۰ میلیون‌تومانی ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای ۲ تا ۳۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۹۵ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۴ میلیون‌تومان و رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۳ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۲۶۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۶ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۷۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۳۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرومکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد کاهش بهای ۴۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.