Loading...

مقایسه رنو سیمبل با کیا سراتو

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69595
1403/02/10
4200

مقایسه رنو سیمبل با کیا سراتو

مقایسه رنو سیمبل با کیا سراتو

خرید یک سدان جمع‌وجور خانوادگی با استهلاک کم و دوام فنی بالا به‌علاوه طراحی ظاهری نسبتا به‌روز، جزو آرزوهای بسیاری از مشتریان ایرانی در بازار فعلی به حساب می‌آید. متاسفانه به دلیل قیمت بالا و کیفیت ساخت پایین بسیاری از محصولات تولید داخل، خرید چنین ماشینی برای شماری از افراد مقدور نیست. اما اگر کمی در بازار بگردید، گزینه‌های قابل قبولی مثل رنو سیمبل و کیا سراتو ۱۶۰۰ آپشنال سایپا در بازار حضور دارند که می‌توانند در شرایط فعلی انتخاب‌های مناسبی باشند.

از همین رو مقایسه رنو سیمبل با کیا سراتو را انجام دادیم تا نقاط ضعف و قوت این دو سدان جمع‌وجور را در ایران بررسی کنیم و ببینیم که کدام یک می‌تواند گزینه بهتری برای مشتریان باشد.

مشخصات فنی

رنو سیمبل نسل دوم تندر ۹۰ یا همان لوگان محسوب می‌شود که به‌صورت وارداتی و با شمارگان محدودتر در مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ وارد بازار ایران شده است. با توجه به قیمت نسبتا بالای این خودرو، سیمبل نتوانست در آن روزها در بازار ایران خیلی خوش بدرخشد و علی‌رغم کیفیت فنی و دوام بالایی که داشت، به دلیل عرضه محدود و عدم استقبال زیاد مشتریان ایرانی، در آن زمان چندان مورد توجه قرار نگرفت.

در سوی دیگر، کیا سراتو ۱۶۰۰ آپشنال از محصولات مونتاژی سایپاست که البته بعضی از نسخه‌های این محصول به‌صورت وارداتی نیز به کشور وارد شده است. سراتو ۱۶۰۰ آپشنال طی سال‌های دهه ۹۰ شمسی در ایران حضور داشت و فروش قابل قبولی را به ثبت رساند.

هر دو خودرو حاضر در این مقایسه دارای موتورهای ۱۶۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی ۴ سیلندر خطی هستند. موتور رنو سیمبل برای ما ایرانی‌ها کاملا آشناست، چرا که پیش از این روی خانواده تندر و ساندرو حضور داشته است. حداکثر قدرت موتور رنو سیمبل برابر ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور آن معادل ۱۴۵ نیوتن.متر است.

موتور کیا سراتو ۱۶۰۰ نیز می‌تواند قدرتی برابر با ۱۲۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۶ نیوتن.متر ارائه دهد. این موتور با گیربکس دستی ۶ دنده همراه شده و قدرت آن به محور جلو منتقل می‌شود. اما گیربکس رنو سیمبل از نوع اتوماتیک ۴ سرعته است که هماهنگی خوبی با موتور ارائه می‌دهد. بنابراین وجود گیربکس اتوماتیک روی رنو سیمبل می‌تواند مزیت مهمی برای بسیاری از مشتریان این محصول تلقی شود.

در سمت دیگر، کیا سراتو ۱۶۰۰ با گیربکس ۶ سرعته دستی، وضعیت بهتری برای ارائه یک رانندگی هیجان‌انگیز در اختیار کاربر می‌گذارد. شتاب صفر تا صد سراتو ۱۶۰۰ برابر با ۱۰.۳ ثانیه است و شتاب صفر تا صد رنو سیمبل هم معادل همین مقدار برآورد می‌شود. دلیل اینکه شتاب رنو سیمبل با وجود گیربکس اتوماتیک و موتور ضعیف‌تر تفاوت زیادی با کیا سراتو ۱۶۰۰ ندارد، این است که وزن محصول رنو تقریبا ۱۶۰ کیلوگرم از سراتو کمتر است.

کیفیت سواری رنو سیمبل تا حدودی نسبت به سراتو نرم‌تر احساس می‌شود و لذت بیشتری در سرنشینان ایجاد می‌کند. اما هندلینگ و پایداری کیا سراتو کمی اطمینان‌بخش‌تر حس می‌شود و تکان‌های عرضی و چسبندگی آن در سر پیچ‌ها حس پایداری بیشتری را در کاربر، به ویژه در سرعت‌های بالا، ایجاد خواهد کرد.

میانگین مصرف سوخت سراتو ۱۶۰۰ معادل ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما این رقم تحت شرایط استاندارد برای رنو سیمبل به ۷.۱ لیتر یا بیشتر خواهد رسید.

حتما بخوانید: ثبت درخواست فروش خودرو

مشخصات کلی

  رنو سیمبل کیا سراتو ۱۶۰۰
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶ ۴ / ۱۶
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۲۴ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن.متر ۱۵۶ نیوتن.متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۳ ثانیه
سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
بدنه سدان کامپکت سدان کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی فولادی

ابعاد و ظرفیت ها

  رنو سیمبل کیا سراتو
طول ۴۳۴۸ میلیمتر ۴۵۳۰ میلیمتر
عرض ۱۹۹۴ میلیمتر ۱۷۷۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۱۷ میلیمتر ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۳۴ میلیمتر ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۰۸۱ کیلوگرم ۱۲۴۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۵۱۰ لیتر ۴۱۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر ۵۲ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی رنو سیمبل

طراحی کیا سراتو

کیا سراتو ۱۶۰۰ سایپا و رنو سیمبل جزو خودروهای یک دوره هستند که در آن، طراحی‌های متعادل و غیر فانتزی بیشتر مورد پسند مشتریان بود. از همین رو هم کیا سراتو و هم رنو سیمبل ظاهر متعادلی ارائه می‌دهند و از این جهت خیلی بر یکدیگر برتری ندارند. اما اگر بخواهیم کمی دقیق شویم، می‌بینیم که سراتو طراحی ساده‌تر اما کمی هیجان‌انگیز و اسپرت‌تر ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، رنو سیمبل فرم خانوادگی‌تری دارد و تقریبا ترکیبی بین طراحی جعبه‌ای و منحنی شکل را به نمایش می‌گذارد.

بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق هیچ کدام از آنها را از لحاظ طراحی ظاهری بر دیگری برتر دانست. اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که کیا سراتو به دلیل حضور گسترده‌تر و طرفداران بیشتر در بازار ایران، از لحاظ طراحی ظاهری بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: مقایسه پژو ۲۰۰۸ با کیا سراتو آپشنال ۲۰۱۸

طراحی داخلی

کابین رنو سیمبل

کابین کیا سراتو

درون کابین کیا سراتو، شاهد طراحی نسبتا زیبا و تا حدودی اسپرت هستیم که در زمان خودش بسیار مورد پسند مشتریان بود و همه افراد از قشر جوان تا مسن آن را می‌پسندیدند. اما در حال حاضر این سبک طراحی از مد افتاده است و دیگر نمی‌توان آن را خیلی هیجان‌انگیز یا اسپرت دانست. با این حال، فرم غربیلک فرمان و طرح صفحه کلاستر پشت آمپر، هیجان قابل قبولی را در کاربر به وجود می‌آورد.

در سوی دیگر، طراحی داشبورد رنو سیمبل ساده و قدیمی است و اگر نمایشگر مالتی‌مدیا را از میانه داشبورد حذف کنیم، چیزی بین داشبورد ساندرو و ال۹۰ در ذهن ما شکل می‌گیرد. با این وجود، داشبورد رنو سیمبل نسبت به محصولاتی همچون ال۹۰، بسیار جذاب‌تر احساس می‌شود، ولی نمی‌تواند در مقایسه با کیا سراتو ۱۶۰۰ حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.
کیفیت متریال نیز در سراتو تقریبا بالاتر احساس می‌شود، اما باید گفت که پلاستیک خشک در هر دو خودرو، ماده اصلی تشکیل‌دهنده داشبورد و تودری‌هاست.

میزان فضای پای موجود در کابین هر دو خودرو تقریبا در یک سطح است و ۵ نفر سرنشین بزرگسال با قد متعارف می‌توانند با حداقل محدودیت از اتاق این دو خودرو استفاده کنند.
اما در مورد فضای صندوق عقب، وضعیت سیمبل به مراتب بهتر از سراتو است. چرا که صندوق عقب این خودرو می‌تواند تا ۵۱۰ لیتر لوازم و چمدان در خود جا بدهد. این در حالی است که گنجایش صندوق عقب سراتو حدود ۴۱۵ لیتر است.

حتما بخوانید: بررسی کیا سراتو ۲۰۱۸

آپشن‌ها و امکانات

در بحث مقایسه رنو سیمبل و کیا سراتو از نظر آپشن‌ها و امکانات، هر دو خودرو نسبتا ضعیف ظاهر شده‌اند و در مقایسه با خودروهای امروزی، تجهیزات مدرن و نوینی ارائه نمی‌دهند. سطح کلی تجهیزات هر دو خودرو تقریبا مشابه و در حد پایه‌ای قرار دارد. با این تفاوت که به عنوان مثال، در سراتو ۱۶۰۰ آپشنال اثری از کروز کنترل و تهویه اتوماتیک نیست، اما رنو سیمبل نسخه LE دارای کروز کنترل و تهویه اتومات است.

از سوی دیگر، سانروف در سراتو ۱۶۰۰ آپشنال سایپا وجود دارد، اما رنو سیمبل چنین امکانی ارائه نمی‌دهد. مواردی مثل سنسور پارک عقب، نمایشگر مالتی‌مدیا لمسی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و دوربین عقب، جزو مهم‌ترین امکانات مشترک این دو خودرو محسوب می‌شود.
بنابراین، به طور کلی نباید به دنبال آپشن‌های رفاهی و ایمنی آن‌چنانی در لیست تجهیزات رنو سیمبل و کیا سراتو ۱۶۰۰ آپشنال باشید.

  رنو سیمبل LE کیا سراتو ۱۶۰۰ آپشنال
کروز کنترل دارد ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد ندارد
کنترل کشش ندارد ندارد
کنترل پایداری ندارد ندارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی ندارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت ندارد ندارد
چراغ روز دارد ندارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم‌کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد دارد
ناوبری ندارد دارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید ندارد ندارد
استارت بدون کلید ندارد ندارد
تهویه اتوماتیک دارد ندارد
صندلی برقی راننده ندارد ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد ندارد
پانوراما ندارد ندارد
سانروف ندارد دارد

خرید رنو سیمبل یا کیا سراتو

نمای عقب رنو سیمبل

نمای عقب کیا سراتو

مقایسه کیا سراتو و رنو سیمبل درنهایت به این نتیجه می‌رسد که هر دو خودرو جزو گزینه‌های مناسب برای طرفداران سدان‌های جمع‌وجور هستند. با این تفاوت که بازار خریدوفروش رنو سیمبل نسبت به سراتو کم‌رونق‌تر است و به دلیل واردات محدودتر، احتمالا لوازم بدنه خودرو با فرایند دشوارتری در بازار پیدا می‌شود. اما کیا سراتو به‌صورت وارداتی و مونتاژی در ایران با تیراژ بالا عرضه شده است و از لحاظ قطعات یدکی و لوازم بدنه، مشکل خاصی ندارد.

البته لوازم یدکی و موتوری رنو سیمبل نیز در بازار به‌طور فراوانی وجود دارد؛ چرا که موتور این خودرو با خانواده ال۹۰ و ساندرو مشترک است.

بنابراین، افرادی که به دنبال خرید یک سدان بادوام، کم‌استهلاک، با صندوق عقب بزرگ‌تر، دارای گیربکس اتوماتیک، بهره‌مندی از برخی امکانات متنوع‌تر و سواری کمی نرم‌تر هستند و بازار خریدوفروش کم‌رونق ماشین برای آنها خیلی اهمیت ندارد، می‌تواند رنو سیمبل را با خیال راحت خریداری کنند. ضمن آنکه از نظر قیمت روز خودرو، سیمبل نسبت به سراتو ۱۶۰۰ پایین‌تر است و می‌توان با بودجه پایین‌تر این ماشین را خرید.

در سوی دیگر، سراتو ۱۶۰۰ آپشنال بازار خریدوفروش پررونقی دارد و در نتیجه‌ هنگام فروش ماشین، راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود. البته باید تاکید کنیم که قیمت خودرو دست دوم برای سراتو نسبت به مدل مشابه سیمبل گران‌تر است. همچنین، قطعات فنی و لوازم بدنه سراتو در بازار به راحتی یافت می‌شود، هندلینگ و پایداری آن کمی نسبت به حریف بهتر است و استایل آن بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می‌گیرد.

درخواست فروش خودرو

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور