Loading...

فولکس واگن آی دی کُد کانسپت توانایی دیدن دارد

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :69596
1403/02/10
4647

فولکس واگن آی دی کُد کانسپت توانایی دیدن دارد

فولکس واگن آی دی کُد کانسپت توانایی دیدن دارد

این شاسی‌بلند برقی زبان طراحی آینده برند فولکس واگن را به تصویر می‌کشد.

فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از فروشندگان بزرگ خودرو در چین، قصد دارد در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ نیز حضور پررنگی داشته باشد. این برند با آماده‌سازی یک مدل مفهومی تازه به نام آی‌دی‌.کُد (ID.Code) دست به آفرینش یک محصول عجیب زده است. اما هیچ ویژگی عجیبی در طراحی بدنه بیرونی یا حتی کابین آن یافت نمی‌شود و صرفا با زبان طراحی جدید این برند طرف هستیم. آنچه این شاسی‌بلند تازه را که مخصوصا برای بازار چین توسعه خواهد یافت، عجیب می‌کند، قدرت ماورایی آن با نام «چشمان سه‌بعدی» است.

تصور شما پس از شنیدن این عبارت چیست؟ چشمان سه‌بعدی فولکس‌واگن تعریف‌کننده از سیستم تعاملی و ادراکی نورپردازی این خودرو به شمار می‌رود که به‌گفته سازنده بخشی از آینده خودروهای خودران این شرکت خواهد بود. نوار نوری (چراغ) سفیدرنگی که دو چراغ اصلی را به هم متصل کرده است، «ابر نوری» نام دارد که شامل ۹۶۷ عدد چراغ LED می‌شود. ابر نوری می‌تواند با ایجاد تصاویر مختلف U شکل که با عنوان «چشم» شناخته می‌شوند، حالت نگاه کردن به جهت‌های مختلف را ایجاد کند (احتمالا چیزی شبیه بی‌ام‌و i ویژن دی).

چشمان این فولکس‌واگن به‌صورت یکپارچه با سیستم «نمایشگر نور» آن کار می‌کند که در نگاه اول، تشخیص دادن آن غیرممکن است. نمایشگر نور در حقیقت فرورفتگی زیر ابر نوری محسوب می‌شود که درحالت خاموش، تفاوتی با یک صفحه عادی بدنه ندارد اما وقتی روشن شود، می‌تواند اطلاعاتی مانند وضعیت آب‌وهوا یا تصاویر شکوفه‌های بهاری را به نمایش دربیاورد. این نمایشگر بزرگ می‌تواند واکنش راننده به رفتار راننده مقابل را هم در قالب ایموجی یا شکل نمایش دهد.

اگر توانایی چشمان خمار و واکنش‌های ID.Code برایتان کافی نبود، فولکس‌واگن یک ویژگی هوشمند دیگر را با نام «پنجره‌های هوشمند» در شاسی‌بلند خود گنجانده است. آی‌دی.کد با تکیه بر فناوری خود، در نقاط مختلف روی شیشه خودرو پنجره‌هایی را ایجاد می‌کند که یک کاراکتر انسانی را نمایش می‌دهد و با نزدیک شدن کاربر، با او تعامل می‌کند.

به‌طور خلاصه، آی‌دی.کد به چشمان دیجیتال، نمایشگر واکنش‌دهنده و سیستم سخنگو روی شیشه مجهز شده است. هرچند تمام این ویژگی‌ها جذاب و خاص به نظر می‌رسند اما سلاح اصلی این خودرو چیز دیگری محسوب می‌شود. به گفته فولکس‌واگن این فناوری‌ها به‌عنوان بخشی یک ویژگی پنهان و ویژه به شمار می‌روند که غیرقابل لمس هستند و کاربر را غافل‌گیر می‌کنند. طراحی و فناوری جدید هم بخشی از همین ویژگی‌ها خواهد بود. به این ترتیب، فولکس‌واگن قصد دارد ارتباط انسان‌وار و تعامل را به آینده سرشار از هوش‌مصنوعی بیاورد.

مجموعه دوربین‌ها و حسگرهای نصب‌شده روی این خودرو امکان بهره‌وری از سیستم خودران سطح ۴ را برای آن فراهم می‌کنند. چشم‌ها و نمایشگر صفحه هم می‌توانند در ارتباط میان آی‌دی.کد با خودروها یا زیرساخت‌ها مفید واقع شود.

صندلی‌های جلو در آی‌دی.کد امکان چرخش ۱۸۰ درجه‌ای را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. به این ترتیب، شاسی‌بلند فولکس‌واگن به مکانی برای محاوره تبدیل خواهد شد؛ چه این محاوره با انسان‌ها باشد یا سیستم‌های داخلی خودرو. سازنده برای هماهنگی بیشتر المان‌های خودرو مانند طراحی و مهندسی با هدف خلق آن، به زبان طراحی نوآورانه‌ای روی آورده که پلی میان یک گرن‌تورر و یک شاسی‌بلند ایجاد می‌کند.

با وجود امکانات جذاب، این خودرو یک مدل مفهومی محسوب می‌شود که آینده آن نامشخص است. شاید از فناوری‌ها آن در مدل‌ها آینده فولکس‌‌واگن استفاده شود یا شاید زبان طراحی آینده این شرکت به سمت آی‌دی.کد سوق پیدا کند. درهرصورت مطمئن هستیم که فولکس‌واگن به دنبال تغییر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای برچسب هاالکتریکی شاسی بلند کانسپت