چری و شش شریک ایرانی‌اش؛ از مدیران خودرو تا پرشیا خودرو، نقشه تسخیر بازار ایران!

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :90418
1404/08/11
828

چری و شش شریک ایرانی‌اش؛ از مدیران خودرو تا پرشیا خودرو، نقشه تسخیر بازار ایران!

چری و شش شریک ایرانی‌اش؛ از مدیران خودرو تا پرشیا خودرو، نقشه تسخیر بازار ایران!

چری باسابقه‌ترین خودروساز چینی در بازار ایران محسوب می‌شود تا جایی که اولین خودروهای چینی که به ایران آمدند یعنی ام‌وی‌ام 110 و ویانا، هردو از محصولات چری بودند. درواقع، اولین مواجهه ما ایرانی‌ها با خودروهای چینی از طریق چری رقم خورد.

صرف‌نظر از عملکرد شرکت سناباد خودرو که فعالیت کوتاه و محدودی داشت، خودروهای چری ابتدا توسط شرکت مدیران خودرو به ایران آمدند اما بعداً با افزایش محبوبیت خودروهای چینی و به‌طور خاص محصولات چری در ایران، این شرکت فعالیت خود را در کشورمان گسترش داد و غیر از مدیران خودرو، با چندین شرکت ایرانی دیگر وارد همکاری شد.

این روند تا جایی پیش رفت که در حال حاضر، چند شرکت مختلف ایرانی اقدام به مونتاژ محصولات مختلف چر‌ی می‌کنند و چند شرکت دیگر هم قصد عرضه خودروهای این برند چینی را دارند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به بررسی تمام شرکت‌های ایرانی بپردازیم که در حال حاضر محصولات چر‌ی را در ایران عرضه می‌کنند.

مدیران خودرو

مدیران خودرو چری

مدیران خودرو قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت عرضه‌کننده محصولات چر‌ی در ایران است. این شرکت فقط محصولات چر‌ی را مونتاژ می‌کند و برخلاف شرکت‌های دیگری که در ادامه خواهیم دید، خودروهایی از دیگر برندهای چینی در سبد محصولات خود ندارد. همان‌طور که اشاره شد، مدیران خودرو کار خود را با مونتاژ هاچ‌بک کوچک ام‌وی‌ام 110 در اواسط دهه 80 شمسی آغاز کرد و به‌سرعت رشد پیدا کرد تا جایی که امروز به بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور تبدیل شده و محصولات مختلف چری را از مدل‌های اقتصادی گرفته تا لوکس، هیبریدی و برقی از طریق سه زیر برند داخلی ام‌وی‌ام، فونیکس و اکستریم عرضه می‌کند. مدیران خودرو متنوع‌ترین سبد محصولات چر‌ی را در ایران دارد.

بهمن موتور

بهمن موتور چری

هرچند بهمن موتور در اولین همکاری خود با خودروسازان چینی سراغ شرکت فاو و سدان‌های بسترن رفت اما در حدود سال 1399، توجه این شرکت به چری جلب شد. البته بهمن موتور برند اصلی چر‌ی را هدف نگرفته بود بلکه سراغ برندهای زیرمجموعه آن یعنی جتور و کایی رفت. این شرکت در سال 1400 کراس‌اوور فیدلیتی را به بازار فرستاد که درواقع جتور X70 نام دارد. حدود یک سال بعد هم محصول دیگری از گروه چری بنام ریسپکت به خطوط مونتاژ بهمن موتور راه پیدا کرد که محصول برند کایی است و E5 نام دارد. بدین ترتیب، بهمن موتور به دومین همکار چری در ایران تبدیل شد.

مکث موتور

مکث موتور چری

مکث موتور که متعلق به گروه ماموت است، در ابتدا فعالیت خود را با عرضه پیکاپ کلوت از شرکت دایون و کراس‌اوور تیارا آغاز کرد که محصول شرکت بایک بود اما مدتی است که این شرکت هم به جمع عرضه‌کنندگان محصولات چری در ایران پیوسته است. مکث موتور جدیدترین شاسی‌بلندهای چری را با نام‌های لوکانو L7 و L8 مونتاژ و عرضه می‌کند. این خودروها محصولات خود برند چری هستند اما در بازارهای صادراتی با برند جیکو عرضه می‌شوند که در ایران به لوکانو تبدیل شده است. مکث موتور همچنین برنامه عرضه خودروهای برند اومودا را هم با نام اکودا دارد.

آرین موتور

لاماری هیرکانی

جدیدترین شرکتی که خودروهای گروه چر‌ی را روی خط تولید برده، آرین موتور است. این شرکت فعالیت خود در حوزه مونتاژ خودرو را ابتدا با کراس‌اوور لاماری ایما آغاز کرد که محصول دانگ‌فنگ است اما آرین موتور در راستای گسترش سبد محصولات خود و برند لاماری، سراغ خودروهای برند کایی چری رفته و به‌تازگی مونتاژ این خودروها را آغاز کرده است. این محصولات جدید آرین موتور، لاماری نئو و لاماری هیرکانی نام دارند که درواقع کایی X3 و کایی X7 نام دارند. آرین موتور با این دو محصول گروه چری به دنبال رقابت جدی‌تر با مدیران خودرو و بهمن موتور است.

پرشیان خودرو ارس

لیپاس

شرکت دیگری که به دنبال عرضه خودروهای چر‌ی در ایران است، گروه پرشیا خودرو است. بدین منظور، این شرکت دو زیرمجموعه جدید ایجاد کرده که یکی از آن‌ها پرشیان خودرو ارس نام دارد. این شرکت قصد عرضه خودروهای برند لیپاس چری را دارد. لیپاس جدیدترین برند چری است که به‌تازگی ایجاد شده و فقط برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است. این برند کار خود را با معرفی سه کراس‌اوور آغاز کرده که احتمالاً به‌زودی در بازار ایران عرضه می‌شوند.

پرشیان خودرو اروند

اکسید اکسلانتیکس ES

دومین شرکتی که گروه پرشیا خودرو برای عرضه محصولات چر‌ی ایجاد کرده، پرشیان خودرو اروند است. این شرکت برای عرضه خودروهای سری اکسلانتیکس از برند اکسید در نظر گرفته شده است یعنی همان برندی که مدیران خودرو محصولات آن را با نام اکستریم در ایران عرضه می‌کند. پرشیان خودرو اروند قصد عرضه دو مدل از محصولات اکسلانتیکس را دارد که نمونه‌هایی از آن‌ها وارد گمرک کشور شده‌اند.

چری طی دو دهه حضور در ایران، از همکاری محدود با مدیران خودرو به نقطه‌ای رسیده که محصولاتش در خطوط مونتاژ چندین خودروساز ایرانی تولید می‌شوند.
این گستردگی نشان می‌دهد چری، برخلاف بسیاری از برندهای چینی، توانسته با شناخت دقیق بازار ایران و استفاده از ظرفیت چند شرکت داخلی، نفوذی بی‌سابقه پیدا کند.
امروز نام چری دیگر تنها با یک شرکت گره نخورده؛ از مدیران خودرو تا پرشیا، همگی بخشی از شبکه بزرگ چری در ایران‌اند.